månadsarkiv: november 2013

Månadens in och ut november 2013

Vi är nu inne på vår sjätte balansräkning över vad som införskaffats och rensats ut under månaden.

Som vi skrev om i inlägget med textilåtervinningstips så tar H&M emot begagnade kläder. Detta har Fru Minamalist utnyttjat vilket kan anas nedan i listan. Annars kommer de flesta utrensade prylar från rensningen av ägodelar i föräldrahemmet.

Parentesen efter respektive sak visar om vi gjort oss av med något (-) eller på ett eller annat sätt fått in en flera nya saker (+) i våra liv.

Herr Minimalist

  • Logitech K810 tangentbord (+1)
  • Strumpor (+2)
  • Strumpor (-1)
  • iPod Touch 4G 32GB (-1)
  • iPod-hörlurar (-1)
  • iPod-laddare (-1)
  • GameBoy-spel (-5)

Fru Minimalist

  • Strumpor (+3)
  • Bok (+2)
  • Pepparkaksformar (-8)
  • Sjalar (-6)
  • Plastmappar (-5)
  • Tröja/topp (-5)
  • Tavlor (-5)
  • Ljusstakar (-4)
  • Glasögon (-3)
  • Sällskapsspel (-3)
  • Glasfat (-2)
  • Visitkortshållare (-2)
  • Vas (-2)
  • Tränings-t-shirt (-2)
  • Strumpor (-2)
  • Plastflaska (-1)
  • Anteckningsblock (-1)
  • Tesil (-1)
  • Kaval (-1)
  • Vindjacka (-1)
  • Byxor (-1)
  • Hoodie (-1)
  • Sarong (-1)
  • Polotröja (-1)
  • Tofflor (-1)
  • Träningsbyxor (-1)
  • Sidensjal (-1)
  • Servetthållare (-1)
  • Smyckesskrin (-1)
  • Porslinstroll (-1)
  • Marimekkoskål (-1)
  • 10-pack plastfickor (-1)
  • Nyckelband (-1)
  • Nyckelring (-1)

Minimalisterna (gemensamt)

  • MacBook Pro (+1)
  • Kokböcker (-4)

Totalt har vi gjort oss av med 81 och införskaffat 9 saker denna månad.

Konsumtionsförankring

Vi har numera även för vana att använda denna sida som ett sätt att förankra våra köpbeslut genom att kort motivera behovet bakom dessa:

Herr Minimalist har fått nog av att ta med jobbdatorn och på så vis även jobbet hem på kvällar och helger och därav skaffat en MacBook Pro. I samband med Fru Minimalist rensning av föräldrahemmet hittades två par helt nya strumpor i en garderob som numera igår i Herr Minimalists garderob.

Herr Minimalist köpte även ett riktigt kvalitativt trådlöst tangetbord till jobbet för att slippa bli bländad av taklampan som speglar sig i laptop-skärmen samt för att slippa arbeta med armarna och händerna i obekväm vinkel.

Fru Minimalist har under månaden fått ett nytt jobb och velat läsa in sig på detta vilket resulterade i inköp av en begagnad bok. Den andra boken vanns genom en tävling på bloggen Whole. I likhet med hur Herr Minimalist fick sina strumpor så hittades i samma garderob tre par oanvända strumpor i Fru Minimalist fotstorlek.

En köpfri dag

Idag den 30 november är det en köpfri dag, det vill säga en internationellt uppmärksammad dag som på engelska heter Buy Nothing Day. Dagen har funnits sedan 1992 och firas i Sverige och Europa den sista lördagen i november varje år, medan den i USA firas efter Thanksgiving. Det vill säga då julhandeln börjar dra igång på allvar.

Dagen startade som en protest mot shopping- och konsumtionssamhället och syftar till att väcka uppmärksamhet och medvetenhet om vårt konsumtionsmönster. På vissa ställen i världen förekommer manifestationer som ifrågasätter konsumtion och visar på bättre alternativ i samband med dagen.

Det enda du behöver göra för att delta är att inte handla något alls under dygnets 24 timmar. Vågar du delta?

Nedan hittar du en smårolig norsk reklamfilm som åskådliggör och ifrågasätter köp och släng samhället som även vi berört tidigare.

Att lämna jobbet på jobbet

Det finns oändligt många olika typer av arbeten som ställer helt olika krav på utföraren. Några jobbar främst med kroppen, andra mest med huvudet. Några jobbar på natten, andra främst på dagen. Några har uppgifter som enbart går att utföra på arbetsplatsen, andra uppgifter som kan tas med överallt.

Jag har en typ av arbete som går att utföra ungefär var som helst så länge jag har jobbdatorn och jobbmobilen med mig. Det är ofta bra eftersom jag då kan arbeta hemifrån någon dag i veckan om jag skulle föredra det eller från hotellrummet då jag är på tjänsteresor.

Precis samma upplägg har dessvärre även en baksida. Jag har under våren och hösten ofta tagit med mig jobbdatorn hem på kvällar och helger, inte för att arbeta, utan för att jag och Fru Minimalist inte haft någon egen dator. Syftet med att ta hem jobbdatorn har varit att skriva och läsa blogginlägg, sköta bankärenden, kommunicera med vänner via mail etc.

Att släpa hem jobbdatorn har dock visat sig vara inte bara fysiskt betungande, utan även mentalt. För vad som lätt händer då jag sitter framför min jobbdator, trots att det är efter arbetstid, är att jag lite snabbt kikar i jobbmailen alternativt ser något annat som för in tankarna på arbetet. Plötsligt sitter jag där och arbetar eller tänker på arbete istället för att använda kvällen och helgen åt återhämtning och roliga fritidsaktiviteter.

Jag trodde, kanske lite naivt, att jag med disciplin och medvetenhet skulle kunna eliminera det beteendet men har insett att i praktiken fungerar det inte speciellt väl. Enda sättet för mig att känna mig helt fri är att lämna jobbdatorn på arbetsplatsen när jag går hem för dagen.

Därför köpte jag och Fru Minimalist här om veckan en MacBook Pro. Kanske inte helt minimalistiskt tänker du, men minimalism handlar inte bara om fysiska ting utan även att göra plats för rätt tankar och beteenden och det är precis vad som blev resultatet.

Jag känner mig numera otroligt mycket friare på kvällar och helger och märker även att jag återhämtar mig bättre. Det gör i längden att jag kan arbeta mer fokuserat och engagerat då jag väl är på jobbet, vilket gör det till en win-win både för mig och min arbetsgivare. Faktum är att både fritiden och jobbet blir betydligt roligare då jag inte längre tillåter arbetet att smyga sig in i dygnets alla vakna timmar.

Hur ser din arbetssituation ut? Kan du lämna arbetsuppgifterna på arbetsplatsen eller tenderar även du att ta med arbetet hem på kvällar och helger?

Mentala minimalistiska muskler

Har du funderat på eller kanske till och med gjort ett aktivt försök att leva minimalistiskt men snabbt kommit av dig då du insett hur svårt det i praktiken var att rensa bort onödiga prylar, åtaganden, fokus och övriga ting som egentligen inte tillför något av värde i ditt liv?

I så fall har jag goda nyheter för dig! Jag och Fru Minimalist har i över ett halvår försökt leva enligt vår bild av minimalism och vi upplevde precis som du att det var jättesvårt i början. Jag minns många tillfällen där den ena av oss, som inte haft någon direkt anknytning till en sak, försiktigt föreslagit att denna kanske är onödig medan den andra, ofta med emotionell anknytning till samma sak, omedelbart gått i försvar och famlat efter argument för varför den ska behållas.

Vi har trots det sakta tagit oss närmare och närmare vår minimalistiska målbild. Ofta genom att börja med lite enklare och mindre emotionellt laddade rensningsprojekt. Än idag är vi fortfarande långt ifrån klara, och frågan är om man någonsin kan bli helt färdig som minimalist. Vi har åtminstone kommit mycket längre än vi själva trodde för ett drygt halvår sedan både vad gäller fysiska som mentala aspekter på minimalism.

Och här kommer det som är intressant. Under tiden som vi rensat och förenklat har det bara blivit lättare och lättare. Det är som att vi kommit över en tröskel och insett att vi faktiskt inte saknar några av de saker vi gjort oss av med. Det känns som att vi byggt mentala minimalistiska muskler, vilket gör att tidigare svåra beslut blir lättare och lättare. Och det är som att för varje onödighet vi rensar ur våra liv känns livet lite lättare.

Därför är vår uppmaning till dig som innerst inne vet att ditt liv skulle bli enklare och bättre med färre onödiga prylar, åtaganden och fokus att börja där det känns som enklast och sakta men säkert jobba dig genom hemmet. Successivt kommer du att bygga upp din viljestyrka och målmedvetenhet och förhoppningsvis förr eller senare nå dina minimalistiska mål. Allt eftersom kommer du hitta nya områden att rensa, bli bestämdare i din rensningsstrategi, få lättare att hitta fokus och bli bättre på att prioritera bland åtaganden.

Glöm inte bort att det är resan som är målet. Lycka till!

Reklam utan köpsug

Det närmar sig första advent, hemmen ska julpyntas och julklappsinköpen påbörjas. Med en månad kvar till jul vill alla större butiker fokusera dig på allt fint de har att erbjuda dig och ditt hem samt övertyga dig om att just de har den perfekta julklappen till dina nära och kära. Ett knep företagen använder för att åstadkomma detta är att skicka ut reklamkataloger.

Tidigare var liknande kataloger en inspirationskälla till shopping för oss och ett första steg i att hitta de rätta julklapparna. Det bläddrades, intressanta sidor fick hundöron och noteringar gjordes på önskelistan.

Kataloguppslag

Med ett mer minimalistiskt tankesätt och livsstil så ser vi på dessa kataloger med nya ögon. Varken jag eller Herr Minimalist blir längre speciellt nyfikna, intresserade eller inspirerade. Har vi ett behov av konsumtion så känner vi nästan garanterat redan till det och väldigt få kataloger kan numera få oss att spontankonsumera eller plötsligt upptäcka nya konkreta behov.

Samma sak gäller julklappar till nära och kära. Numera försöker vi låta bli att köpa fysiska saker utan fokuserar istället på andra typer av gåvor som upplevelser och förbrukningsartiklar i form av spännande mat, dryck och liknande.

Det resulterar i att vi på sin höjd bläddrar igenom katalogerna lite snabbt innan de åker i pappersåtervinningen. Jag upplever att vi sparar både tid, energi och inte minst pengar. Dessutom är det roligt när det blir så påtagligt att det skett en förändring i fokus och inställning sedan vi började med minimalism.

Finner du inspiration och ser nytta med reklamkatalogerna eller går de oftast raka vägen ned i pappersinsamlingen?

Vad har du i din junklåda?

Var förvarar du saker som exempelvis utländska pengar, extra hänglås, ditt pass, oanvända nyckelbrickor, gamla glasögon och medlemskort av typen som måste innehas fysiskt men som används mer sällan (Ikea Family, skipass/liftkort, Europeiska sjukförsäkringskortet, Svenska Turistföreningen och liknande)?

För min del hamnar dessa saker i min ”junklåda”. En låda som jag som strävar efter att vara minimalist skäms lite över att ha och har för avsikt att göra mig av med på sikt. I min junklåda förvaras, utöver det som räknats upp ovan, även en uppblåsbar resekudde, squash-bollar (ja alltså för sporten squash), regnponchos, slanglås, överblivna passfoton, nyckelband, skidlås med mera.

Jag har försökt identifiera vad som kännetecknar innehållet i min junklåda och kommit fram till följande tre karakteristika:

1. Saknar tydlig tillhörighet. Saken saknar en given plats i hemmet och hör inte ihop med tillräckligt många andra prylar för att tillsammans få en egen plats. Exempelvis har vi en låda för brev och dylikt, där vi förvarar oanvända födelsedagskort, vykort, kuvert och frimärken, då dessa utgör en tillräckligt stor mängd för att tillsammans fylla en egen låda. Kanske skulle jag kunna göra en liknande låda med reserelaterade saker från junklådan, det tål att tänkas på.

2. Fysiskt liten. Saken tar ingen större plats och känns därför inte värd att få ett helt eget utrymme i en låda eller på en hylla. Exempel på detta är squash-bollarna och överblivna passfoton som är så små att de lätt skulle komma bort om de låg bland träningskläderna respektive bland övriga foton.

3. Används sällan. Det rör sig antingen om saker som inte används varje vecka utan vid specifika tillfällen som utlandsresor, squashmatch, Ikea-besök eller skidåkning. Eller av extrautrustning som inte behöver ta plats där nuvarande sak som används mer frekvent förvaras, som exempelvis oanvända nyckelband, nyckelbrickor och extra hänglås.

Junklådan var betydligt mer välfylld tidigare då den redan genomgått en utrensning det senaste året. Tidigare förvarades även visitkort, frimärken, medaljer, usb-minnen och skrivbordssaker som färgpennor, lim, sax och tejp i lådan. Som nämnt har jag som mål att på sikt göra mig av med junklådan. Den som följer bloggen får se huruvida jag lyckas.

Har du en eller flera junklådor och vad förvarar du i så fall i dem?

Snoozar du bort morgonen?

Denna månads utmaning är att inte snooza under hela november. Utmaningen har pågått i ungefär tre veckors tid vid det här laget och i teorin känns det så logiskt och enkelt. Jag vet att jag inte blir piggare av att snooza, varken en eller flera gånger. Om jag däremot går upp direkt när klockan ringer skapar jag utrymme för en lugn och skön morgonrutin alternativt möjlighet till morgonträning. En annan möjlighet är att vara på jobbet i god tid och därmed även skapa tidsutrymme för att gå hem tidigt. Det finns helt enkelt i stort sett bara fördelar men ändå är det så svårt i praktiken.

Jag har dock hittat några effektiva knep jag vill dela med mig av. Mitt väckningssystem består numera av vår ljusterapilampa samt min mobiltelefonen som jag tidigare lade i närheten av sängen. Numera ligger den istället i vardagsrummet, vilket innebär att jag måste ta mig upp ur sängen för att stänga av alarmet. Detta underlättar kampen mot snoozandet eftersom jag då tvingas röra på mig och därmed hinner både tänka och vakna till.

Än så länge har knepen ovan tillsammans med att det faktum att jag berättat om mina föresatser på bloggen gjort att snoozeförbudet gått över förväntan. Dessutom har jag fått en nytändning vad det gäller träning innan jobbet, oftast jogging och gym, trots att det numera är beckmörkt ute. I längden hoppas jag att dessa 30 dagar utan snooze kommer att resultera till en bestående vana. Vi får se! :)

Hur har det gått för er som vågade hänga på min månad utan snooze och har du kanske någon förslag på ny utmaningar som kan vara lämplig för december?