månadsarkiv: september 2015

Månadens in och ut september 2015

Då var det är dags för augusti månads balansräkning över vad som införskaffats och rensats ut under månaden. Totalt har vi gjort oss av med 12 och införskaffat 1 sak denna månad.

Parentesen efter respektive sak visar om vi gjort oss av med något (-) eller på ett eller annat sätt fått in en eller flera nya saker (+) i våra liv.

Längst ned skriver vi oftast en motivering för eventuella inköp samt även en kommentar kring vissa av de prylar vi gjort oss av med.

Herr Minimalist

  • USB-minnen (-3)
  • Kurskompendium (-3)
  • Tröja (-1)
  • Pärm (-1)
  • Jeans (-1)

Fru Minimalist

  • T-shirt (+1)
  • USB-minne (-1)
  • Tandskydd (-1)

Bebis Minimalist

  • Leksakskgroda (-1)

Kommentarer Herr Minimalist

I min numera minimalistiska sladdlåda hittade jag tre stycken USB-minnen med i dagens mått minimalistiskt lite utrymme, vilka gick till elektronik-ReTur-bilen.

Jag rensade även ut tre kurskompendium som legat och gett mig dåligt samvete under många år med hjälp av appen Scanner Pro. Dessa huserar numera i pappersåtervinningen.

Och sist men inte minst hittade jag ett par jeans samt en svartröd pullover i garderoben som jag inte använt på flera år och som inte fungerar med min nuvarande garderob, vilka gick till Stadsmissionen.

Kommentarer Fru Minimalist

Jag fick en funktions t-shirt i samband med att jag sprang Stockholm Halvmarathon med nya jobbet, så denna åker in på inlistan. I övrigt en ganska tråkig månad på in- och ut-fronten, men jag gläds åt att jag inte shoppat något trots att jag fått min första arbetarlön på länge efter föräldraledigheten.

Kommentarer Bebis Minimalist

En trasig leksak ärvd från Herr Minimalist har rensats ut.

5 tips för mer luft i kalendern

Fullspäckade kalendrar som ska synkas och to-do-listor som aldrig tar slut, är förmodligen två av de största källorna till stress i dagens familjer. Det är hämta och lämna, jobba och städa, fritidsaktiviteter och träningar, fest och kalas med mera. Med så många åtaganden och möjligheter är det lätt hänt att schemat blir fullspäckat och lämnar ytterst få tillfällen för att bara vara tillsammans i familjen eller göra ingenting (!).

Herr Minimalist hade en period då han testade att sitta utan yttre stimulans 30 minuter per dag och låta det inre komma till tals. Mer om detta kan du läsa i inlägget Konsten att göra ingenting. I dagens samhälle är det för många betydligt svårare att hitta ”down time” än att vara produktiv och ha fullt upp.

Här är fem tips för hur du kan förenkla, skapa mer luft i kalendern och få mer tid över för det i livet som du verkligen vill prioritera, som exempelvis familjen, hälsa, vänner och återhämtning:

1. Lär dig att säga nej. Det är något som många behöver träna på för att bli bättre, Herr Minimalist gjorde det i november under utmaningen En månad med livsbalans. Att säga ja till dina egna prioriteringar betyder oftast att behöva säga nej till någon annans. Om du gör saker för att andra förväntar sig det och inte för att du vill, då är det hög tid att börja träna på ordet nej. Ett sätt att träna på att säga nej när du får en fråga rörande exempelvis en inbjudan till en aktivitet eller arbetsuppgift, är att be om betänketid så du får tid att i lugn och ro överväga om det passar i schemat, går i linje med dina prioriteringar etc. Och kom ihåg att ”Nej” är en fullständig mening. Du behöver inte fortsätta med en lång lista ursäkter som försvarar ditt nej.

2. Välj och välj bort. Det är lätt hänt att rättfärdiga sig själv för att alla saker som trängs i kalendern är viktiga saker. Det du kan göra är att välja ut vad som är viktigast för dig just nu, utifrån livsfas, tid på året och andra omständigheter, och låta detta spegla sig i vad du planerar in i kalendern. Inse att tiden är begränsad och att du inte kan göra ALLT varje dag, året runt. Du kommer behöva säga nej till roliga och intressanta aktiviteter för att istället kunna säga ja till det som för dig är absolut viktigast och mest prioriterat i livet just nu.

3. Fokusera på det viktigaste. Det är lätt hänt att bara fokusera på det som brådskar mest även om det inte går i linje med dina prioriteringar och värderingar. Många schemalägger dessutom allt möjligt i sin kalender och försöker sedan hitta tid för sig själva eller familjen i de små luckor som kvarstår. Se över vad som tar upp din tid och vilka saker som är dåliga, bra och bäst för dig, och behåll om möjligt bara de sistnämnda.

4. Stanna hemma. Det låter som en överdriven och tråkig förenkling, men oavsett vad du ska iväg på, så tar det extra energi och tid att lämna hemmet. Förutom tiden för själva ärendet eller aktiviteten, så tar det tid att göra sig i ordning samt förflytta sig dit och hem. Är det hela familjen med barn som är iväg så tar det förmodligen även sin tid att komma i ordning när ni kommit hem igen. Du behöver inte bli en erimit men du kan överväga att stanna hemma oftare för att skapa luft i schemat. Exempelvis är det tidseffektivt att träna hemma, och numera går det att få matvaror hemkörda till dörren utan att det kostar skjortan.

5. Planera in luft i kalendern. Tidigare var jag otroligt duktig på att schemalägga varje timme av min dag och var dessutom tidsoptimist. Det ändrades ett tag efter att jag träffat den mer oplanerade och lugnare Herr Minimalist. Än mer påtagligt blev det när vi väntade barn och energinivån inte var densamma och framför allt sedan Bebis Minimalist kom till världen. Planera in att saker ska ta längre tid än du tror och njut av en kopp te, en bok eller bara tid med familjen om det mot förmodan skulle bli lite oplanerad tid över.

Vad är ditt bästa tips för att skapa mer luft i kalendern?

Supermänniskornas två superknep

Vissa människor tycks hinna med allt. De jobbar och skriver böcker, reser och gör utflykter, tränar och är coach i barnens fotbollslag. Samtidigt som vi andra sitter på sidlinjen och undrar hur de orkar och hinner. Vad är skillnaden mellan supermänniskorna och oss? Har de hittat de där extratimmarna på dygnet som vi andra letar febrilt efter och som vi tror skulle lösa alla våra problem?

Vi rensar i förrådet och källaren, minimerar garderoben och rensar ut köksredskap, men hur ofta rensar och minimerar vi i våra kalendrar? Det spelar ingen roll hur många åtagande och förpliktelser vi tar på oss eller hur lång to-do-listan är, dygnet har ändå bara 24 timmar. Hur vi väljer att spendera dessa 24 timmar bör reflekteras utifrån våra prioriteringar och värderingar.

Två av supermänniskornas superknep är att säga nej och att prioritera. De fokuserar på väl utvalda områden i livet. De vet när de ska tacka ja och när de ska tacka nej, och låter inte andras prioriteringar och agenda styra deras dagar eller liv. Se till att planera dina dagar utifrån ditt eget livspussel inte någon annans.

Det låter väldigt enkelt och självklart, men ändå finns det saker som kan sätta käppar i hjulen och gör att vi inte lyckas när det väl kommer till kritan, som att vi exempelvis:

  • Vill vara andra till lags. När vi säger eller tackar nej är vi rädda att göra någon annan ledsen eller besviken. Vi vill ogärna vara den som bangar eller missar en rolig aktivitet.
  • Jämför oss med andra. Vi hör, ser på Facebook och inbillar oss att andra gör roliga saker och tror att vi själva också måste göra dessa saker. Om alla andra gör det måste det ju vara viktigt eller det rätta, och hinner och klarar de av det så borde ju även vi göra det.
  • Har fullt upp. Vår stressade kultur där vi alltid har ”mycket” och ”fullt upp”, för att känna oss viktiga och produktiva. Även om vi innerst inne vet att det är kontraproduktivt att ha många bollar i luften.
  • Drabbas av oplanerade avbrott. Vi blir alla avbrutna då och då, brådskande saker kan inte alltid förebådas. Avbrott kan lätt styra in oss på andra spår än de planerade och prioriterade.
  • Har bristande energinivå. Vid energibrist vill du göra det lätta vilket är att bara följa med omgivningen och göra det som förväntas. Att simma mot strömmen, utvärdera och fatta beslut på egen hand över vad just du vill, tar mer energi just där och då.

Det finns två vägar att gå. Den första vägen är lätt, därför går de flesta där. Den innehåller stress, jäkt och fulla kalendrar. Sen finns det en annan väg, den kan vara tuffare men belöningen är större. Vägen är lugn och fridfull, och innehåller mening och fokus.

Hur gör vi då för att sakta ner, skapa luckor i kalendern och prioritera rätt? Det ska vi gå igenom i nästa blogginlägg. :)

Är du duktig på att säga nej?

Har du skapat ditt eget liv?

Det finns en rolig, tänkvärd och mysig sida som heter Zen Pencils. En sida där kända och okända, långa och korta citat omvandlas till små tecknade serier. Nedan är ett exempel på en tänkvärd favorit:

2013-08-27-watterson

Du hittar den även serien ovan på länken här.

Vad i ditt liv, som du kan påverka, skulle du vilja ha mer respektive mindre av och varför?

Minimalistiska apptips – Scanner Pro (iOS)

Det här är det åttonde inlägget i serien Minimalistiska apptips där jag går igenom appar för iOS som tillför mycket nytta i våra liv och på ett eller annat sätt passar in i vår minimalistiska livsstil.

Den app jag recenserar denna gång är appen Scanner Pro från Readdle. Den kostar 29 kr vilket är relativt mycket för att vara en ”sällananvändningsapp” men jag tycker den är värd pengarna, vilket jag motiverar mer i detalj nedan.

Möjligheten att scanna in papper, foton, kvitton och bevis med mera är intressant ur en minimalistisk synvinkel eftersom det gör det möjligt att göra sig av med dess fysiska motsvarighet efteråt. Dessutom är det ofta lättare att snabbt hitta och ögna igenom dess digitala motsvarighet. Men jag är inte speciellt sugen på att äga en stor skrymmande fysisk scanner, vilket gör app-alternativt extra intressant.

Dock krävs det att verktyget gör uppgiften extremt enkel, både att scanna samt att säkerhetskopiera resultatet efteråt, för att man ska orka samt våga sig på det hela. Och det är precis med enkelhet och automatik i processen som Scanner Pro briljerar jämfört med flera konkurrerande appar samt det billigare alternativet att ta ett vanligt digitalt foto.

Några områden där appen slår sina konkurrenter är:

  • Automatisk fotografering så fort appen hittat fokus (minimerar knapptryckande)
  • Automatisk precisionsbeskärningen av bilderna (överraskande bra)
  • Automatisk vinkeljustering av bilderna (om du råkar fota snett)
  • Automatisk superkontrast av svartvita bilder (fungerar även på whiteboards)
  • Automatisk synkronisering mellan Apple-enheter (smidigt om man tex har fler telefoner)
  • Enkelhet vid efterjustering, omfotografering och sortering av bilder (ett måste)
  • Enkelhet vid uppladdning av bilder i diverse moln, tex Dropbox (backup någon?)
  • Enkelhet vid delning av bilder via diverse tjänster, tex mail (det minsta man kan begära)

Ett bra exempel där jag verkligen haft användning av appen är då jag i helgen digitaliserade tre kompendium jag fick under en ovanligt bra utbildning för några år sedan. De innehåller inte bara mycket värdefull läsning utan även massvis med insiktsfulla anteckningar. Originalen huserar numera i pappersinsamligen och en digital kopia är tryggt uppladdad i Google Drive. Det var oerhört skönt att bli av med dessa tunga och skrymmande pappershögar och dessutom fick jag tillfälle att repetera innehållet under digitaliseringsprocessen. :)

Digitaliserade kompendium

De tre skrymmande samt numera digitaliserade och utrensade kompendierna. Win!

Hur hanterar du olika former av papper som du vill spara men kanske inte i fysisk form? Scannar du in dem i digitalt format och vad använder du i så fall för verktyg?

Hur många äger du?

Det är inte helt ovanligt att ha över hundra stycken i hemmet. Några i hallen, några i sovrummet, några i barnrummet, några i källaren och kanske några nerpackade i förrådet. Finast brukar de i trä vara, ändå har majoriteten av oss gratisvarianter i plast som erhållits vid inköpet, antingen per automatik eller genom att be om det. Mässing kan de också vara tillverkade av, liksom tygklädda. Eller stål, och behöver för den skull inte vara gratisvariant i dålig kvalitet från kemtvätten.

Jag pratar alltså om galgar.

Galgar från min garderob innan capsule wardrobe

Galgar från Fru Minimalists garderob innan capsule wardrobe.

Vågar du räkna efter hur många galgar du äger? :)

Jag vet att jag har rensat ut galgar i flera omgångar i mitt liv, och numera kommer det inte in lika många nya som tidigare i och med att jag shoppar betydligt mindre, jag upplever heller inte att man får galgar från butiker i samma utsträckning som tidigare. Trots tidigare utrensningar av galgar upptäckte jag inför min capsule wardrobe att antalet galgar i mina ägor var enormt. Majoriteten var i plast, endast ett par kjolgalgar hade jag kostat på mig i trä. Eller ganska många egentligen, ett tecken på att jag en gång i tiden ägde onödigt många kjolar. :)

galgar kjol

Fina kjolgalgar, om än onödigt många.

Jag kikade avundsjukt in i Herr Minimalists garderob där samtliga plagg hänger på trägalgar. Där vi verkligen kan snacka om en capsule wardrobe för övrigt. :)

Garderob

Herr Minimalists minimalistiska garderob.

När jag stod där och tittade längtansfullt efter att få till en lika minimalistisk garderob som Herr Minimalist, kastar han ur sig att han har flera trägalgar som ligger i källaren. Det fick fart på min rensning av garderoben och numera hänger samtliga kläder i min capsule wardrobe lika fint på trägalgar.

galgar trä

Fina trägalgar som de kvarvarande klädesplaggen i Fru Minimalists capsule wardrobe hänger på.

Jag har tidigare tipsat om hur du får till en capsule wardrobe steg för steg. Ett annat tips om du har mycket kläder och vill få till en capsule wardrobe, är att köpa 30 eller 40 fina galgar. Ta ut alla kläder och börja hänga in dina absoluta favoritkläder på de nya galgarna. Bara plagg du känner dig snygg, smart och duktig i, plagg du skulle köpa om du såg dem i butik även idag, och som du skulle kosta på dig att laga om de gick sönder.

Känner du att det här med capsule wardrobe inte alls är för dig, kanske galgexperimentet jag skrivit tidigare om här, kan vara något för dig istället?!

Hur många galgar äger du och är de i trä, plast, stål, mässig eller kanske tyg?

Testar att banta i tre månader

Pö om pö försöker vi plastbanta här hemma och då framför allt i köket. När vi var på Ikea i somras köpte vi ytterligare några matlådor och förvaringslådor i glas då vi gillar deras modell och storlek. Vi passade samtidigt på att göra oss av med några ytterligare dito i plast, fem förvaringslådor och tre matlådor, som syns på bilden till blogginlägget.

Det är lätt att köpa hem en ersättare av någon pryl, men låta bli eller missa att göra sig av med den gamla. När det gäller mat- och förvaringslådor vill vi exempelvis inte riskera att stå där utan förvaringsburkar när vi gjort storkok eller att alla matlådor står odiskade i diskmaskinen när vi som bäst behöver dem en stressig morgon. Men även andra saker kan lätt bli kvar i hemmet ”om utifall att”.

I sådana lägen är det utmärkt att ha tremånadersregeln och tremånaderslådan att ta till. Det vill säga en förvaringsplats i exempelvis förrådet där något förvaras under tre månader. Har saken inte behövts tas tillbaka upp i hemmet eller saknats under dessa tre månader kan den med gott samvete rensas ut, för chansen att den kommer till användning inom överskådlig framtid är ytterst liten.

Nu testar vi att lägga alla våra plastlådor utom någon enstaka som är fylld med mat, i en tremånaderslåda som vi ställer i förrådet. Då ser vi svart på vitt om vi klarar oss på de lådor vi har i glas. De är något färre till antalet men kanske har vi överskattat behovet. De förvarings-lådor vi har i plast har ju mer eller mindre bara råkat bli det antal vi har idag, snarare än att vi utgått från ett konkret behov, som vi nu försöker göra.

Har du något bra förvaringstips av mat under kort och/eller lång tid?