månadsarkiv: januari 2016

Månadens in och ut januari 2016

Då var det är dags för januaris och årets första balansräkning över vad som införskaffats och rensats ut under månaden. Totalt har vi gjort oss av med 36 och införskaffat 14 saker denna månad.

Parentesen efter respektive sak visar om vi gjort oss av med något (-) eller på ett eller annat sätt fått in en eller flera nya saker (+) i våra liv.

Längst ned skriver vi en motivering eller kommentar kring vissa av de prylar vi köpt eller gjort oss av med under månaden.

Herr Minimalist

  • Xiaomi Mi In-Ear Headphones Quantie (+1)
  • Batteridriven fotfil (+1)
  • Böcker (-16)
  • Flygplanshörlursadapter 3,5 mm (-1)
  • Ljudadapter 1×3,5 mm to 2×3,5 mm (-1)

Fru Minimalist

Bebis Minimalist

  • Böcker (+4)
  • Pussel (+2)
  • Pulka (+1)
  • Cykelstol (+1)
  • Duplo-set (+1)
  • Träbil (+1)
  • Drag-tax Brio (+1)
  • Leksak (-1)

Minimalisterna (gemensamt)

  • Tesil (+1)
  • Förvaringsådor plast inkl lock (-6)
  • Matlådor plast inkl lock (-4)

Kommentarer Herr Minimalist

Jag är så nöjd med min activity tracker Mi Band Pulse från kinesiska tillverkaren Xiaomi att jag köpte ett par välrecenserade hörlurar från samma tillverkare vid namn Xiaomi Mi In-Ear Headphones Quantie för cirka 20 USD. Priset är helt galet med tanke på att byggkvaliten och ljudet ligger i 150-250 USD-klassen. Tydligen satsar tillverkaren Xiaomi på att bli Kinas motsvarighet till Apple och har visionen att leverera kvalitativ teknik till överkomliga priser på något magiskt vis. De nya lurarna ersätter mina tidigare träningslurar som börjat glappa.

När vi för några månader sedan köpte vårt nya ljudsystem så levererades det rejält försenat med följden att vi fick ett generöst presentkort hos återförsäljaren. Det nyttjade vi till att köpa en elektrisk fotfil efter att vår manuella motsvarighet gått av under intensivt filande.

Jag passade även på att göra mig av med några böcker som jag känner att jag varken vill läsa en första gång alternativt igen.

Kommentarer Fru Minimalist

Böcker är det stora som rensats ut denna månad. Eftersom jag redan innan hade få böcker i bokhyllan är jag nöjd att ha kunnat rensa ut flera ytterligare. Det rör sig om böcker jag inte kommer läsa igen framöver, och skulle jag mot förmodan ångra mig längre fram finns ju biblioteket. :)

Kommentarer Bebis Minimalist

När det blev kallt och snö i början av året köpte vi en svanenmärkt pulka till Bebis Minimalist. Hon fick även en liten låda med duplo från sina kusiner som numera leker med vanligt lego. Egentligen kanske detta inte skulle stå på inlistan då duplot från början kommer från Herr Minimalist och hans bror, det vill säga ägdes redan av oss, även om det inte kom in i vårt hem förrän nu. :)

Under januari månad har Bebis Minimalist fyllt 1 år och vi har haft kalas för henne (som du kommer kunna läsa mer om nästa vecka). Det mesta på in-listan för Bebis Minimalist är presenter i samband med kalaset, vissa helt nya och andra ärvda gåvor, lika uppskattade allesammans.

Kommentarer Minimalisterna (gemensamt)

Vi tror oss nu ha rensat ut alla våra förvaringslådor i plast. Tidigare i höstas testade vi att lägga majoriteten av våra kvarvarande plastlådor i en tremånaderslåda. Som ni förstår föll testet väl ut och vi har insett att vi klarar oss väldigt bra med de matlådor i glas vi tidigare införskaffat.

Skalar bort i bokhyllan

Vi brukar säga att minimalism är som att skala en lök lager för lager. Efter varje rensning hittar du ytterligare onödiga prylar att göra dig av med som du tidigare trodde var helt oumbärliga.

Vår bokhylla har successivt minskats ner i antalet böcker. För varje gång vi får ett plötsligt rensningssug, hittar vi nya böcker att göra oss av med. Fru Minimalist, som både gillar att läsa och inte äger någon Kindle läsplatta längre, äger nu drygt 20 böcker. Med tillgång till ett närliggande bibliotek behöver vi inte själva förvara så mycket böcker i hemmet. :)

När vi stod och gick igenom bokhyllan blev det tydligt att vissa böcker ger dåligt samvete och en känsla av ”borde” eller ”måste”, snarare än inspiration och glädje. Det kan vara studentlitteratur som inte sålts av och som vi trott skulle komma till användning när vi började jobba. Böcker som köpts när vi varit inspirerade eller insnöade på ett specifikt ämne, men som sedan inte hunnit läsas innan fasen och intresset är förbi. Eller böcker vi fått och som ska vara bra, men som ändå inte blivit lästa för att det finns ändå mer inspirerande böcker som hellre läses först.

Rent praktiskt gjordes utrensningen genom att vi tillsammans gick igenom var och en av de böcker som stod i bokhyllan. Vi frågade oss själva om vi kommer läsa boken (igen), det vill säga om den fortfarande kan ge oss värdefull information. Vi lade sedan böcker i två högar; en rensa-ut-hög, och en gå-igenom-hög. Högen med böcker att gå igenom har vi sedan bläddrat i under vissa kvällar, eventuellt läst några kapitel eller baksidan för att få en uppfattning om huruvida boken är värd att spara eller ej.

Totalt rensade vi ut 22 böcker vid denna genomgång. Då återstår ett par böcker där vi vill läsa något kapitel i innan de får sin slutliga dom.

bokhyllan

Bokhyllan innan vi började helgens utrensning.

Fru Minimalist lånar nästan enbart böcker på biblioteket numera, och Herr Minimalist köper sina böcker till sin Kindle läsplatta. På så vis tar majoriteten av böckerna vi läser extremt lite fysiskt utrymme i anspråk.

Men även om vår bokhylla minskar allt eftersom, kommer totala antalet böcker förmodligen snarare att öka i minimalisthemmet. Detta då Bebis Minimalist är i en livsfas med ett ständigt inflöde av böcker vid födelsedag, jul och andra tillställningar. Hon har sin egna lilla bokhylla där hon gärna vill att vi sitter oss och läser för henne. För oss är läsning viktigt, och för små barn ser vi många fördelar med fysiska böcker så de får gärna stå i hennes lilla bokhylla, och så rensar vi där allt eftersom hon ”växer ur” böckerna.

Har du räknat efter hur många böcker du äger? Hur tänker du gällande rensning av böcker?

Ett år med Bebis Minimalist

I dagarna fyller Bebis Minimalist 1 år och i helgen stundar födelsedagskalas för den närmaste familjen. Här på bloggen tänkte vi uppmärksamma vår lilla tjej genom att skriva ner vad vi lärt oss under detta första år, ur ett minimalistiskt perspektiv och med glimten i ögat.

Utöver de 10 saker Bebis Minimalist lärt oss som vi skrev om tidigt i höstas, har vi under året lärt oss följande:

  • 2 nappar räcker långt. Vi har klarat oss med 2 NUK-nappar. Vi testade även en Natursutten-napp men den gick tyvärr inte hem hos Bebis Minimalist. Vi insåg först här om dagen att de nappar vi använt är för bebisar 0-6 månader, hon kan få nästa storlek i födelsedagspresent. :)
  • Öppna förskolan är bra mingelställe för lediga pappor och mammor. Vi träffar nya, oftast trevliga människor, får träna på att inleda samtal med främlingar, samt hålla konversationer vid liv med personer vi inte känner.
  • Livet med bebis är en materialsport. Vi vill ha en bästa barnvagnen utifrån våra behov, den varmaste och smidigaste vinteroverallen, den säkraste bilbarnstolen, osv. :)
  • Vi ler betydligt fler gånger per dag, åt allt från Bebis Minimalists utveckling och framsteg, till saker som sker som inte skulle hänt om inte hon var närvarande eller involverad.
  • EC/babypotting är ett bra sätt att minska antalet blöjor som används även för dem som inte orkar med tygblöjor, eller high-maintenance-blöjor som Herr Minimalist brukar kalla dem. :)
  • De bästa leksakerna hittas i köksskåpen och återvinningen, men kanske inte alltid de bästa ur hälso- eller hygiensynvinkel.

myra_brio

  • Prioriteringarna i livet kastas om totalt. Plötsligt vill vi jobba mindre för att ha mer tid och energi hemma med familjen.
  • Vi knyter familjen närmre oss. Både vår egna nya lilla familj, men även den större familjen med syskon, syskonbarn, mor- och farföräldrar etc blir viktigare och mer intressant av flera skäl.
  • Föräldrar är mer generösa än andra vuxna. Plötsligt får du saker i andra hand av vänner och bekanta i din närhet, allt från gravidkläder, till bebiskläder och leksaker. För att inte tala om alla tips och råd. :)
  • Vi får bebistunnelseende. Vi blir tråkiga vänner för vänner som ej har barn eftersom vi bara måste berätta om vår guldklimps senaste utveckling och framsteg, liksom inte har möjlighet att träffas för AW, bio eller umgänge i samma utsträckning som tidigare.
  • Vi tvingas bli mer relaxed och mindre kontrollerande och planerade, samt märker att livet faktiskt fungerar bra ändå. Allt från att dagen inte blir som planerat och saker inställda i sista stund, till att gå i kläder med amnings- eller kräkfläckar på.
  • Föräldrahemmets gömmor blir plötsligt intressanta. Vi letar kvalitativa träleksaker, duplo/lego, eller kanske en favoritbok från den egna barndomen.

Vad har ditt/dina barn lärt dig? :)

duplo_hus

Distraktionsburken

Precis som de flesta andra kämpar vi dagligen med att inte hamna i soffan dumt stirrandes på och irrandes i smartphonen rika flora av appar i jakt på bekräftelse, underhållning och distraktion. Det senaste året har vi vidtagit flera konkreta åtgärder för att minska skärmtiden, vilket du kunde läsa om tidigare i veckan i inlägget Minska digitala tidsfördriv.

Och precis som de flesta andra som mäter hur mycket de använder telefonen dagligen så chockas vi gång på gång över hur många gånger vi låser upp telefonen samt hur många minuter vi spenderar framför den en vanlig dag.

Därför har jag, Herr Minimalist, den senaste tiden lekt med tanken att skapa en tröskel mellan impuls och handling. En idé var att använda ett litet kassaskrin som jag av någon outgrundlig anledning har kvar sedan barndomen och låsa in telefonerna i denna samt förvara nyckeln i andra änden av lägenheten. En annan idé var att ha två lås till en låda, där var och en av oss har varsin nyckel och behöver båda nycklarna för att låsa upp den.

Vi insåg dock rätt snabbt att båda dessa alternativ skulle vara jättejobbiga när det bland annat ringer, vilket i sin tur gör risken stor att vi avbryter experimentet. Vi behövde en mildare lösning, men var såklart inte speciellt sugna på att införskaffa något nytt med följden att experimentet legat på is sista dagarna.

Men så i veckan damp det ned en reklamgrej från Semper i brevlådan i form av en röd vällingburk. Normalt sett hade vi suckat åt marknadsavdelningens oskick att sprida onödig plast omkring sig och uppgivet slängt den i återvinningen. Men denna gång blev vi faktiskt lite glada för burken är nämligen precis lagom jobbig att öppna samt tillräckligt snygg för att få stå framme i lägenheten förvarandes våra mobiltelefoner. Så från och med idag startar experimentet ”distraktionsburken”. :)

Distraktionsburken

Öppen distraktionsburk med praktisk stötdämpande strumpa i botten. :)

För att göra experimentet lite extra roligt överväger vi att klistra på en varningsetikett likt dem på cigarettpaketen fast med en text som passar just denna form av missbruk, men vi får se hur långt vi orkar ta nördigheterna denna gång.

Distraktionsburken

Vad är dina knep för att eliminera eller iallafall minimera smartphoneklådan och därmed undvika dagligt onödigt pekskärmskliande?

Minska digitala tidsfördriv

Som så många andra började vår minimalistiska resa med utrensning av fysiska saker. Allt eftersom det blev svårare att rensa ut prylar har vi mer och mer försökt rensa bland digitala distraktioner och fokus. Vi har tidigare skrivit om några sådana vanor och hjälpmedel i blogginlägget 10 digitala minimalistiska vardagsrutiner. Nu tänkte jag ta upp några andra punkter där vi eller jag (Fru Minimalist) gjort förändringar och eftersträvar mindre distraktion.

På bara några år har mobiltelefonen gått från att vara ett hjälpmedel som spar tid, till att snarare vara ett stjälpmedel och tidsslöseri, i jakten på mindre stress och balans i livet. Det finn forskning som visar att vi i genomsnitt tittar på mobilen 221 gånger per dag (!), och i tid mer än 3 timmar. Längre tid än vad vissa heltidsarbetande föräldrar träffar sina småbarn under en dag.

Även vi fastnar framför mobiltelefonen då och då, av naturliga skäl på vår egen blogg, men även då och då på Facebook, bloggar eller surfandes efter information. Några åtgärder som jag/vi vidtagit det senaste året för att minska vår tid framför diverse skärmar är följande:

  • Begränsad wifi-tillgång. Gjort en inställning på vår router som gör att vårt internet går ner kl 22.00 varje kväll. På så vis råkar vi inte sitta för länge för att ”tiden springer iväg” när vi surfar eller skriver ett blogginlägg alldeles för sent för vad vi egentligen mår bra av.
  • Bloggar. När Bebis Minimalist kom till världen 2015 gjordes en rejäl bloggrensning, alla bloggar som uppdaterades dagligen togs bort för att slippa känna stress att hetsläsa ikapp. Även Herr Minimalist har tidigare kommit till liknande insikt som han berättat om här. För att slippa slentrianläsande av bloggar och istället läsa mer fokuserat och effektivt, batchläser vi bloggar på helgerna eller någon kväll då och då.
  • Poddar. Minskat antalet poddar vi prenumererar på till en handfull riktigt inspirerande poddar som släpper ett avsnitt varje eller varannan vecka. Det hinner vi lyssna på när vi tränar, åker kommunalt eller tar en barnvagnspromenad.
  • Appar. Rensat och tagit bort appar som inte längre används frekvent på mobilen. Liksom exempelvis appar som Facebook som bara stjäl av ens tid.
  • Pocketbok. När jag, Fru Minimalist, åker kommunalt till och från jobbet har jag efter nyår valt att då och då läsa en skönlitterär bok istället för att lyssna på en pod eller stirra in i min skärm. Ibland får till och med båda ligga kvar i väskan och jag låter tankarna flöda fritt. :)
  • Facebook. I samband med att vi skulle gå ut med att vi väntade barn på Facebook, minskade jag, Fru Minimalist, ner antalet bekanta och vänner på Facebook från nästan 500 till under 200. Vi har även blockat Facebook-sidan i vår webbläsare på datorn, visserligen är det ganska enkelt att komma runt, men det blir ändå en lite större tröskel.
  • Instagram. På instagram följer vi 20-25 olika instagramkonton. Vi hittar någon ny, lägger till, tröttnar på någon annan, tar bort. Fler än dessa 20-25 kontona kommer det nog aldrig bli, eftersom vi då upplever att det kommer ta för mycket tid och fokus i anspråk.
  • Övriga sociala kanaler. Vi har medvetet valt att inte vara aktiva på andra sociala kanaler som twitter, periscope, snapchat, pinterest mm.

Herr Minimalist har i perioder använt sig av appen Moment där du har möjlighet att se hur ofta och hur länge du använder din smartphone. Då kan du dessutom sätta en gräns på exempelvis en timme per dag, efter det säger appen till och mobilen blir väldigt jobbig att använda.

I dagsläget har vi två mobiltelefoner vardera, en jobbmobil och en privat mobil, detta för att kunna skilja på och stänga av jobbet helt när vi kommer hem eller har semester. I perioder blir jag, Fru Minimalist, sugen på att bara ha en jobbmobil och börja använda den även privat. På så vis skulle antalet appar jag kan ladda ner minska ytterligare då vi har vissa säkerhets-restriktioner, och jag inbillar mig att även användandet av mobilen på fritiden skulle gå ner.

Vad är dina tips och tricks för att minska tiden framför skärmen? :) Har du både en privat och en jobbmobil och i så fall varför?

Vad matar du din hjärna med?

Du har säkert varit med om att titta på en film på kvällen som hjärnan sedan använder sig av under nattens drömmar och bearbetar genom att använda delar av filmens handling eller skådespelare i drömmen. Eller att du sett en bild på en gammal vän fladdra förbi på sociala medier och plötsligt dyker hen upp även i drömmarnas värld.

Vanligast är nämligen att du drömmer om intryck du fått under dagen, beroende på var och vilken forskning du läser är det allt från drygt hälften upp till knappt 90% av drömmarna som anses baseras på dagens händelser. Ofta drömmer du om starka intryck och saker som hänt under dagen som berört dig mycket, eftersom syftet med att drömma delvis är för hjärnan att bearbeta dagens intryck och sovra bland dem. När du är gravid handlar drömmarna oftare om barn, magar och förlossningar, och bor du i krigsområden handlar drömmarna oftare om krig, oro och vapen.

Och här kommer syftet med rubriken in, vad matar du din hjärna med om dagarna som den sedan bearbetar under natten?

Vi har tidigare nämnt att vi inte läser dagstidningar eller tar del av nyhetssändningar på tv, radio eller internet, samt även berättat om argumenten bakom detta ställningstagande i blogginlägget Därför ignorerar vi dagsnyheter.

Ord som framkallar rädsla som exempelvis död, sjukdom, krig eller fattigdom påverkar hjärnan negativt även om det inte föreligger någon konkret risk för mottagaren. Delar av hjärnan reagerar nämligen undermedvetet på negativa ord och berättelser som om de vore verkliga hot och det spelar ingen roll om mottagaren är medveten om detta.

Det finns dessutom mängder med forskning som visar att en människa som är spänd eller deprimerad och under ett par sekunder får ta del av ett antal negativt laddade ord, genast mår ännu sämre. Ju mer negativa interaktioner, desto svårare blir det att bryta mönstret och desto längre tid tar det att börja tänka positivt och känna lycka igen.

Men det finns även anledning att undvika andra tv-program än nyheter, som Efterlyst, Veckans brott och filmer med liknande innehåll, som till största del innehåller negativa ord och handlingar.

Vi har fått kommentaren att vi inte tar vårt samhällsansvar om vi inte hänger med i nyheterna. Att sitta passiv framför en skärm eller tidning och matas med negativa upplevelser från dagen som gått, är det att ta sitt samhällsansvar? För det är inte särskilt många av dem som tittar på eller läser nyheter, som sedan tar action och försöker förändra något till det bättre utifrån vad de just sett och hört, vilket i vårt tycke vore att ta samhällsansvar.

Hur mycket tid lägger du på att mata hjärnan med negativ information en vanlig vecka? :)

Ett öppet klädexperiment

Det är inte bara Fru Minimalist som experimenterar med sin garderob utan även jag Herr Minimalist har gjort ett mindre socialt samt klädrelaterat experiment under min pappaledighet.

Under hela den tid jag hittills har varit pappaledig från mitten av september tills mitten av januari, dvs ganska precis fyra månader, har jag haft identiska t-shirtar och strumpor samt exakt samma jeans och tröja på mig varje gång jag besökt öppna förskolan med Bebis Minimalist.

Nu är visserligen fokus på barnen både från de andra föräldrarna samt personalen, men tanken från min sida var att se ifall någon trots det skulle kommentera på min klädsel. Parallellt med klädexperimentet har jag även ägnat mig åt att träna mingelmuskeln och varit lätt attacksocial under mina cirka tre besök i veckan. Det har med andra ord funnits gott om tillfällen för alla dem jag skapat en ytlig men avspänd relation till att fråga, kommentera eller lyfta på ögonbrynen.

Tror du att någon har frågat, kommenterat eller ens visat tecken på att bry sig? Nej, såklart inte en enda. Varken föräldrar eller personal. Vad jag däremot lagt märke till är att majoriteten av alla besökare inklusive personalen också har nästan exakt samma kläder på sig varje dag. Något jag troligen inte lagt märke till om jag inte själv gjort experimentet ovan.

Nu är jag rätt säker på att öppna förskolan inte är helt representativ för resten av världen samt alla olika situationer du kan råka ut för. Men jag misstänker att så länge du är hel, ren och någorlunda diskret välklädd samt rör dig i normala sammanhang så tänker de flesta inte på vad du har på sig. De har alldeles för fullt upp med att fokusera på sig själva. ;)

Hur varierad är din garderob och hur varierad behöver den egentligen vara?