En månad med livsbalans

Då var det dags för mig, Herr Minimalist, att berätta om november månads utmaning som kommer gå ut på att etablera vanan att ha en sund balans mellan arbetsliv och fritid, det vill säga försöka skapa livsbalans i tillvaron.

Jag har sedan jag kom tillbaka från semestern i slutet av augusti jobbat alldeles för mycket. Jag har majoriteten av veckorna jobbat 50 timmar eller mer med ett extremt högt tempo och tunga leveranskrav. Det finns flera omständigheter och anledningar jag kan skylla på, exempelvis:

  • Vårt företag är i en extremt expansiv fas med nästan 40% tillväxt per år
  • Jag ansvarar för två avdelningar
  • Medlemmarna i båda avdelningar är relativt nya och behöver mycket hjälp
  • Jag är dessutom direkt ansvarig för två av våra produktlinjer
  • Vi har gjort en stor satsning med att definiera nästa generation av våra huvudprodukter
  • Jag har dessutom drivit en EU-bidragsansökan och andra småprojekt parallellt
  • Osv…

Men i slutänden handlar det om mina prioriteringar, respekten för min egen tid och hälsa samt konsten att säga nej. Det är ju precis ett sådant liv jag levt sedan sommarsemestern som jag absolut INTE vill leva. Att försöka etablera harmoni i livet med till exempel meditation, vilket var förra månadens utmaning, är att angripa symptomen och inte grundproblemet.

Och trots att arbetsuppgifterna är väldigt utvecklande och intressanta, är det inte hållbart att sitta i möten 30-40 timmar i veckan, svara på mail och sköta egna arbetsuppgifter på kvällarna, samt läsa på om marknaden och konkurrenter på helgerna. Speciellt eftersom jag och Fru Minimalist ska bli föräldrar om bara ett par månader.

Därför kommer jag göra det till en vana att framöver lämna jobbet på jobbet, jobba max 40 timmar per vecka, ta mig tid för fikapauser, men kanske allra viktigast även börja lämna ifrån mig en del av mina nuvarande ansvarsområden. Jag kommer även att vara extremt selektiv med vilka möten jag tackar ja till så att jag har tid över till mina egna åtaganden under normal arbetstid. Jag läste förresten en bok på just det ämnet häromdagen som heter Time Warrior som jag kan rekommendera.

Det är lite lurigt att avsluta med en fråga på ett inlägg likt det ovan men om du har tips kring hur man lyckas med livsbalansen, både på kort och lång sikt, så tar jag tacksamt emot dessa!

21 reaktion på “En månad med livsbalans

  1. Cecilia

    Även fast jag inte sitter på lika mycket ansvar som dig så har jag samma problem. Nya medarbetare, nya chefskollegor, ständiga mål och krav etc. Det är som du säger, respekten för en själv och din egna tid den måste alltid väga tyngst. Eftersom jag kraschlandade i förra veckan så har jag än så länge inga klara lösningar, men mitt bästa tips, att som du säger; lämna jobbet på jobbet och faktiskt gå hem när du ska gå hem. Lycka till!

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Tack, jag tror också att ”lämna jobbet på jobbet” är ett av de bästa tipsen. Och att vara stenhård med det mot sig själv. :)

      99% is a bitch, 100% is a breeze. :)

  2. Snålcoachen

    Jag tycker att du besvarade din egen fråga där! Håll 40-timmars gränsen, ta dig tid för pauser och börja lämpa över en del ansvarsområden. Att släppa jobbet mentalt är en sak jag tycker är väldigt viktig. Det handlar alltså inte bara om att släpa hem jobb rent fysiskt i en portfölj eller ägna kvällarna åt att svara på mejl, utan att kunna släppa mentalt och sluta TÄNKA på jobbgrejer när man faktiskt ska – och bör – vara ledig.

    Jag kör mycket med nedvarvning, allt från skogspromenader till varma bad. I badet lyssnar jag på musik eller en podd alt. läser en spännande bok. Hitta ditt sätt att koppla av en stund och då är det absolut förbjudet att skänka jobbet en enda tanke.

    Ett varmt lycka till så här i era väntans tider.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Mmm, 40-timmarsgränsen är viktig. Jag tror ett knep för min del för att verkligen kunna hålla denna är att eliminera massa struntmöten så att jag faktiskt kan göra min del av jobbet på arbetstid. Prioritera mina egna åtaganden helt enkelt. Då borde man även kunna släppa jobbtankarna på fritiden. :)

      Oja, nedvarvningen är viktigt och jag tror precis som du att naturen är ett bra verktyg där. Jag känner ofta att jag gärna haft närhet till natur där vi bor, helst skog. Nu får vi hålla tillgodo med lite stadsparker istället. Och mycket böcker blir det. :)

  3. Energikruset

    Att minska på arbetstiden, låta arbetet va på arbetet, ta fikapauser och umgås med kollegor på jobbet är ett sätt, men sällan lösningen. Oftast har man kommit in i ett ekorrhjul där man arbetar, äter och sover för att sedan börja om från början igen. För att det inte finns tid eller ork över till det som man önskar och vill göra. Det är inte sällan som de som trivs med sitt arbete, arbetar för mycket och har svårt att säga nej. Viljan att förändra är en bra början. Kunskapen att kunna se vad som behöver göras i förändring är en bra fortsättning. Men min erfarenhet är att man bör fylla ut tiden, putta undan dåliga beteenden med goda beteenden och att boka in trevligheter som fyller på med god energi.
    Sedan är det ‘bara’ att hålla sig själv i korta tyglar, hålla disiplinen och att prioritera rätt. Se energin som en begränsad resurs och spara på den.
    Efter att ha följ er blogg vet jag att du har verktygen, använd ett i taget

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag gillar strategin att fylla ut fritiden med så mycket trevligheter att arbete/arbetstankar inte får plats.

      De stora utmaningen är precis som du säger när arbetet faktiskt är väldigt intressant och utvecklande, då är det lätt att man tar med det hem fast man vet att man inte borde. :)

  4. spartankar.com

    Jag har tur att ha folk som är självständiga och att ha en god prioriteringsprocess i företaget. Resurshantering är väl hanterat och det finns respekt för det på alla nivån (samtidigt som semesterstyrning är en verklighet på alla nivå beroende av leveransprojekt).
    Min del är dock ganska avvikande från resten av företaget då den är i en utveckling och omogen fas både hos kunderna och hos leverantör. Det gör att flexibilitet är viktigt och att punktvis är det ganska intensiva arbetsveckor.
    Mitt föra jobb liknade kanske mer ditt med ganska många folk direkt under mig, en del oerfarna och ett aktivitetsområde som var ganska bra (motsvarade ca 3 område).

    Möte är det som är viktigaste att säga stopp till. Och om man ska dit ska det vara bestämt tid och agenda. Några gånger då jag var intresserad av mötet och tillfrågat har jag sagt att jag kommer för att lyssna med en öra men måste jobba i parallell. Finns det ett mötespolicy i ditt företag? Det som funkar bra är stående möte. Vi har mötesrum med ”barbord”. Snabbare och effektivare möte.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Vi har ingen policy för möten på företaget men det vore skönt men en som begränsade både längd och frekvens och höjde kvalitén på dem samtidigt med tydlig agenda och action-punkter osv.

      Mmm, alla möten borde typ vara stående möten. Vi har ett ”agile-rum” avsett för det ändamålet som jag bokar allt oftare. :)

  5. camilla

    Bodil Jönsson skrev, i boken Tio tankar om tid, tror jag, om att hon som arbetande småbarnsförälder hade en mental lägenhet som hon passerade på väg till och från arbetet. Ett ställe där hon, i sinnet, ”bytte om”, från den ena rollen till den andra. Så att hon var yrkesarbetande när hon kom till jobbet och hade lämnat jobbet på jobbet när hon kom hem. Tänkvärd bok för det första, men tänkvärd tanke för det andra. Något att använda restiden till/från jobbet till?

    Svara
  6. Eva

    Hmm…detta med balans.

    När man cyklar håller man naturligt balansen så länge man trampar eller har styrfart och fokus framåt mot målet. Om man tittar för mycket åt höger eller vänster och på så sätt ”balanserar” och försöker få koll på allt i omgivningen samtidigt så tappar man lätt fokus och därmed balansen.

    Det Camilla skrev om att byta roll tror jag är en lösning. Med andra ord kan man säga att man byter fokus när det är tid för det. Blicken är dock alltid på det vi just då fokuserar på och det enda vi just då fullt ut kan se. Annars hade vi väl fått ögon i nacken.

    Svara
  7. Anders

    Jag kan tipsa om boken ”4 hour work week” av Tim Ferrris. Han har ett kapitel om hur du kan effektivisera ditt ”arbetsflöde” ex mejlandet och möten för att minimera dessa. Hans mål är att jobba så lite som möjligt och kunna resa, men det har hjälpt mig att lämna jobbet på kontoret och sluta läsa mejl på kvällarna.

    Jag har minskat mitt arbete från 50h/veckan till lite under 40h/vecka och jag hoppas kunna bli ännu effektivare.

    Första steget är att ta beslutet, steg nr 2 är att hitta metoder för att genomföra det.

    Lycka till och hoppas att det går vägen.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag läste faktiskt ”The 4-Hour Work Week” för några år sedan och gillade även jag väldigt mycket de kapitel du nämner även om det är ett tag kvar tills dess att jag skaffar en personlig assistent i Indien. Ska bläddra igenom de kapitlen igen, då den boken faktiskt en av de få jag fortfarande har kvar i fysiskt format. :)

  8. Drömfångare

    Du verkar precis som jag springa i ekorrhjulets dysfunktionella värld. Skillnaden är kanske att jag vill bort den denna galna del, men inte riktigt vågat ta steget än.

    Det låter som du fortfarande trivs och tycker det är utvecklandet och därmed meningsfullt där på lönearbetet? Bara det är lite för mycket att göra?
    Du läser mycket böcker säger du, en dag börjar du hitta de böcker som verkligen förändrar dig. Då kommer du antagligen ha en annan syn på vår omvärld.

    Tips till mer balans verkar du ha själv. Skippa onödiga möten. Speciellt de möten där det sitter massa inkompetens folk och spekulerar om saker som dom inte egentligen vet något om.

    Bli en byråkrat som inte låtsas förstå när folk frågar dig.. så allt färre vänder sig till dig att lösa problem. Bli som alla andra som cashar in lön utan att bidra speciellt mycket till verksamheten. Bli en spekulativ mötesperson som ser till att andra gör själva jobben och som inser att det är ingen ide att fråga dig..

    Håll dig borta från djupare böcker, vissa av dem kommer förändra dig i grunden (om du bara är öppen och insiktsfull nog). Men framöver är det kanske inget bekymmer för dig. Troligen har du inte speciellt mycket tid för egen utveckling med ett jobb och barn som tar all tid. ;)

    Lycka till.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag har inga problem med att lönearbeta men jag skulle gärna arbeta färre timmar i veckan om det vore möjligt. Och vilken uppgift som helst riskerar ju att bli tråkig om den tar för mycket tid och fokus, dvs mer än man egentligen vill ge den.

      Tack för dina tips, de var nästan lite ”Machiavellian” över dem. ;)
      http://en.wikipedia.org/wiki/The_Prince

      Nja, jag vet inte om jag vill hålla mig borta från djupare böcker som kan förändra mig i grunden så länge det är sunda förändringar. Dvs boktips mottages gärna!

  9. Wolfgang

    [OT] Hur många vaser behöver en minimalist? Och hur är en flexibel och allsidig minimalistvas? Upptäckte att vi har över tio vaser…

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      En minimalist behöver så många vaser som hen har behov av och faktiskt använder ofta och det kan ju variera väldigt mycket från person till person så det finns nog inget universellt svar på din fråga.

      Vi har tre stycken vaser, men vi skulle nog klara oss med färre egentligen. :)

  10. jstenling

    Det enkla och tråkiga tipset är förstås att byta jobb… Jag har själv bytt från ett mellanchefsjobb tillbaka till en specialistroll nyligen och det är påtagligt hur mycket lugnare det blir när man kan koncentrera sig på sitt eget arbete. Problemet med chefsjobb är ju som du skriver att det ofta är enormt roligt och stimulerande och att det känns som ett ”steg bakåt” att lämna chefsspåret. Jag tror dock att jag om jag tar en chefsroll någon gång i framtiden kommer jag att vara bättre och mer förankrad i verkligheten genom att varva chefande med ”vanligt” jobb.

    När det gäller möten är mitt effektivaste tips att alltid ringa till den som bokar in en på ett möte och be vederbörande komma förbi skrivbordet för att diskutera istället. Fördelen med detta är att du uppfattas som tillgänglig, samtidigt som man i regel löser saker mycket snabbare både i kalender- och klocktid.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Japp, nu inför att vi ska bli föräldrar börjar jag bli mer och mer sugen på en lite lugnare ”specialistroll” igen, vilket jag hade tidigare. Livet var så mycket lättare då.

      Mycket bra tips på slutet, tack! Jag har även jag kommit till den insikten men jag är dålig på att implementera. Ska bli bättre på det framöver. :)

Kommentera