Halvvägs utan sötsaker

En halv månad utan sötsaker har nu passerat och jag gör så gott jag kan för att hålla emot sötsuget. Än så länge måste jag dock erkänna att det går sådär. :)

Redan första veckan blev en stor prövning med två olika fikatillfällen på jobbet där det bjöds på morotskaka respektive glass. Jag lyckades hålla mig undan sötsakerna båda gångerna men när helgen sedan kom med två kräftskivor, en födelsedagsfika och en fika med tjejgänget, gav jag till slut efter vid ett av tillfällena och njöt av en hemmagjord efterrätt.

Andra veckan var ingen lätt match den heller. Vid det gemensamma fikat på jobbet lockades jag av Sarah Bernhardt-bakelser som jag vanligtvis är väldigt svag för, men jag lyckades avstå. Till helgen hade vi bjudit över folk på eftermiddagsfika och trots mitt ”sötsaksförbud” tog jag en bit hemmagjord äppelpaj. Mycket på grund av att det kändes märkligt att inte äta pajen jag själv bakat och bjöd på.

Varje enskild dag är lite av en kamp. Mat-på-jobbet-kylarna i köket dignar av sötsaker och frestelser. På väg hem från jobbet då blodsockret oftast är lågt passerar jag flera matbutiker och kiosker, och när middagen sedan ska inhandlas lockar som vanligt godiset närmast kassorna.

Till helgen har vi återigen en större middag där vi själva står för värdskapet. Förmodligen unnar jag mig en liten bit hemmagjord efterrätt även då, men dagarna fram tills dess och dagarna som följer ska jag klara mig helt utan sötsaker! :)

Hur går det med dina eventuella höstutmaningar?

29 reaktion på “Halvvägs utan sötsaker

  1. Anna/notonmusic

    När jag var liten åt man efterrätt på söndagar, fick 1 33cl läsk om året (första dagen på sommarlovet) och lördagsgodis som innebar att plocka ur en gemensam liten skål godis som skickades runt. Vi var sex barn och två vuxna om den skålen. Det är jättestor skillnad för barn som växer upp idag. Nu känner jag mig som en dinosaurie när jag skrivet detta:-)

    Svara
    1. Motheroftwo

      Jag tror att det är bra att vi som är föräldrar till små barn nu kan få lite perspektiv på vad som är normalt intag av sötsaker! Får man fråga vilket årtionde du pratar om?

      Vi har valt att inte ha lördagsgodis för våra barn eftersom man gärna äter något fika/efterrätt på helgen och ändå får i sig socker. De får godis när någon bjuder, till påsk, på kalas och sådana tillfällen. Jag tror att den goda tanken med lördagsgodis inte längre är så bra, då får barnen en rejäl godispåse på lördagen + allt annat sött som bjuds på fredagsmys och övriga helgen. (Ursäkta fru Minmalist om detta ligger lite vid sidan om!)

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag är visserligen uppväxt i en stor glassätar-familj samt med en mamma som älskar att baka bullar och kakor. Men i övrigt var det inte mycket tillsatt socker som bjöds, inget lördagsgodis, ingen läsk, ingen oBoy mer än vid semester, inga sötade frukostflingor eller yoghurtar, och bara hembakat matbröd, hemgjord musli liksom hemgjord saft och sylt. Och detta utan att ha en mamma som var mer påläst än någon annan, det bara var så det var i vår familj och/eller på den tiden, vilket var början av 80-talet för min del.

  2. Johan

    Efter 3 månader försvann det direkta suget efter Godis –
    Nu kan jag gå i godisbutiker utan problem …..
    Sedan sa jag att jag bara äter hembakat på jobbet …..inget butiksbakat..kakor eller tårta ..
    det kanske inte fungerar om man är en stor arbetsplats men vi är inte så många på jobbet

    tips
    Ska du äta något söt så ska det vara riktigt gjort/ och hembakat annars kan det vara….
    MvH J

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Skönt att höra att du blivit av med sötsuget. Jag är inne på samma spår som du, ska man äta sötsaker så ska det vara hembakat. Förhoppningsvis når jag dit en dag.

      Jag har haft godis-uppehåll i x antal år när jag var liten, vissa år helt uppehåll så fick jag en 500-ing, och andra år godis-förbud med ”fridagar” som inföll på påskafton, midsommar, födelsedagen, julafton mm.

  3. Sofi Säger

    Godis har jag inte ätit på flera år! Men hembakat och en del chokladsorter kan jag inte stå emot! Skulle också gärna vilja socker-banta. Känns som att man får i sig socker från allt möjligt. Men jag inbillar mig att jag iaf har koll på sockret i det jag bakar hemma!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Här är det i princip bara diverse choklad som slinker ner i lösgodispåsen, jag tycker inte om färgglada sockergodisar. Visst gömmer det sig socker i allt möjligt idag, det är då man förstår vikten av att laga mat från grunden, köpa bra råvaror, baka eget bröd etc.

    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Herr Minimalist dricker sedan fyra år tillbaka ingen läsk för just tändernas skull. Och jag dricker nog någon läsk i månaden på sin höjd, och då som substitut för alkohol. Jag håller mig även borta från sega kolor och färgglada ”socker-godisar” både för tändernas skull, och för att chokladen lockar mer :) Men även andra sötsaker är såklart mindre bra för tänderna.

  4. Misse

    En fundering…. Är inte allt fikabröd, efterrätter, godis, läsk, chips, fredagsmys osv osv en ”tradition” som bara växer och växer. Jag håller med Anna/notonmusic, när jag var liten, så var det inte så. Ju mer sötsaker vi serverar/bjuds på desto starkare växer ”traditionen” och förväntningar med den. Kan vi inte stoppa det? På samma sätt som vi startade det?
    Om vi börjar servera grönsaksdipp, ostbrickor eller annat som inte är en sockerbomber, så avtar kanske förväntningarna om sötsaker.
    Alltså: MÅSTE det serveras fikabröd? MÅSTE man ha efterrätt?

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag håller verkligen med dig samtidigt som jag själv verkligen älskar söta efterrätter istället för ostbrickor och nyttiga grönsaksdipper :) Däremot kan man göra mer eller mindre hälsosamma efterrätter. Vi har ju provat lchf-kost en period och där är det många efterrätter utan tillsatt socker, istället står exempelvis torkad frukt för det söta och riktig kakao och/eller vaniljpulver för smaken.

      Fikabröd tycker jag verkligen inte behöver serveras. Ett av de absolut godaste onsdagsfikat vi fått på vårt jobb i år var när det serverades turkisk yoghurt med en buffé av ”topping” med allt från färsk frukt, torkad frukt och honung, till alla tänkbara nötter och frön. Det var betydligt godare än alla cheesecakes, bullar, kladdkakor och tårtor som serverats.

  5. Ekorren

    Intressant inlägg o intressanta kommentarer!

    Hade godisstrejk för 15 år sedan (i månad) Klarade det inte, utan blev extremt fokuserad på godis. Satt i bussen o planerade vilka lösgodisar jag skulle välja. Jag var tvungen att undvika gå i affärer. Skrämmande!

    Är uppvuxen på 70 talet o känner igen mig i Annas kommentar. Några få karameller på lö, läsk endast på kalas, hemgjord saft samt bakverk. Ibland fick vi popcorn, i storlek en liten smörask.

    Idag är jag säkert sockerberoende. Tycker om att dricka cola, kan ej sluta äta godis innan påsen är slut. Det bästa att aldrig köpa hem något, för då äter jag. Här utbudet minimalt, så det är min räddning. De nordiska godishyllorna är himmelriket för mig. Mina barn får ingen lördagsgodis, men några få karameller ibland samt popcorn. Blandar ut smaksatt yoghurt med naturell, inga flingor el mysli. Ingen läsk, men ibland saft. Blir barnen bjudna så får de naturligtvis, men försöker ta ansvar för deras sockerintag.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Det är ju ganska klassiskt att när man förbjuder något helt, så blir det istället omvänd effekt. Bättre då att ge efter för suget någon gång ibland med ett par bitar av något, men svårigheten är ju när man är sugen varje dag :)

      Och precis som du skriver, det man köper hem äter man av. Det är i affären vi behöver fatta kloka beslut, något som kanske talar för att köpa mat via nätet är bra på flera sätt.

  6. Camilla

    Har fungerat helt okej för mig. Blir ju sugen lite då och då. Men lyckades stå emot fikat på personalmötet, hade med mig en frukt istället. Sen så skulle vi få fika av grannar till sommarstugan men som tur var bestod det av varma mackor, mer lunch och då var det inte så konstigt att låta bli kakfatet efteråt. Lyckades även låta bli en annan gång när vi besökte min faster. Drack mitt te bara och det var ingen som sa nåt om att jag inte tog nån kaka. Men sen har jag varit på konferens där det serverades 3-rätters och där hade det ju känts lite konstigt att tacka nej till efterrätten. Så där blev det 2 dagar med efterrätt + att jag tog fika en gång ena dagen(behövde lite ny energi), hallonpaj med massor av hallon. Åt även en mooncake på min kinesiska kurs men där kändes det som om det lite var en del i utbildningen. Men godis så har bara en endaste bit slunkit ner och det var när jag blev bjuden på en godis gjord av 100% honung.
    Nu är det bara 1 vecka kvar för mig på den här utmaningen. Får se om jag förlänger den eller faller dit första helgen. :) Ibland känns det som om man vill köpa godis bara för man brukar göra det på lördagskvällen.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Härligt att höra att det går så bra för dig att vara utan sötsaker! :) Jag kämpar vidare men det är verkligen svårt vissa dagar.

      Kanske faller du dit första helgen med lite godis men inser att det inte var så gott som du föreställt dig och därav väljer att fortsätta sen igen? :)

  7. M

    Jag är född -87 och uppvuxen med mycket socker. Även om vi bara fick lördagsgodis en gång i veckan så har det slunkit ner mycket socker med alla glas o’boy, allt vitt bröd, ofta pannkakor med sylt till lunch på helgen, efterrätt på söndag osv. Sen blev vuxen äter jag hälsosamt till lunch och middag men också gärna efterrätt eller fikar. I söndags fick jag en riktig tankeställare när jag var på ett köpcentrum på förmiddagen och gick förbi ett café. Jag stannade till och funderade om jag skulle köpa med varsin bit Princesstårta till mig och min man, för att ha som eftermiddags-fika. Men då slog tanken mig att sen när äter man tårta till vanligt fika, utan att någon fyller år eller att man firar något speciellt?! Där kände jag att en gräns var passerad och gick lyckligtvis därifrån utan att köpa något. Jag vill hellre låta tårta vara festligt och en lyx istället för att göra det vardagligt. Och det skulle jag vilja göra med annat fika också, men tyvärr så är det lite svårt att stå emot när det bjuds i tid och otid.. :)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Ja, behåll tårtan till lyxigare tillfällen än en vanlig söndag. Även om det erbjuds mycket sötsaker idag så får man ha i åtanke att det är vad vi äter 9 gånger av 10 som spelar roll och inte vad som slinker ner den där tionde gången. Bättre då att njuta av den sötsaken istället för att ha ångest eller känna sig dålig.

  8. Inredspiration

    Det är svårt att undvika sötsaker helt, precis som många skrivit ovan i kommentarerna så finns det mer och mer överallt i samhället nu. Men det verkar ändå som om du lyckas rätt bra tycker jag och begränsar och väljer noga tillfällena :)

    Mitt mål för september var ju att inte köpa godis eller snacks. Detta har jag lyckats att hålla än så länge, men hemmagjorda efterrätter (som jag satte som ok pga när man bjuder hem folk) har det dock blivit desto mer av vilket ju inte var tanken. Jag funderar därför på att byta ut Oktobers mål att rensa ut en sak per dag till inga sötsaker också, och sedan helt enkelt försöka bättra mig nu sista två veckorna av månaden. Det ska gå! :)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag tycker ditt mål med att inte köpa godis och snacks är ett mycket bra mål. Vi äter ju trots allt det vi köper hem så det gäller att göra bra val redan i affären.
      Hemmagjorda efterrätter och bakverk är visserligen sällan nyttiga, men betydligt bättre ur innehållssynpunkt än färdigköpta sötsaker eftersom du allt som oftast slipper alla e-nummer, konserveringsmedel, smakförstärkare och andra tillsatser.

  9. Anna

    Jag försöker gå ner i vikt och har därför lagt upp en plan för att trappa ner på det som sätter käppar i hjulet för mig. I juni definierade jag upp vad det är jag borde sluta med (åtminstone tillfälligt eller helt om jag inte kan hantera det). Det blev Godis, nötter, kakor, desserter, glass mm på listan. Sedan prioriterade jag dem och satte en plan. I Juli var det slut med godiset och i augusti var det slut med nötter och i september var det slut med extra socker osv. Det har tyvärr inte fallit helt väl ut. Godis slutade jag med (fin-choklad-praliner är en egen kategori) och har hållit uppe sedan dess. Nötterna kämpar jag med. det var svårt att sluta med dem då jag hittar på en massa ursäkter. Men det är bara att kämpa på och när jag lyckats vara nöt-fri en månad så fortsätter jag med nästa grej. Känner att det inte funkar om jag ”förbjuder” allt på en gång. Det tog tid att gå upp alla kg så då får det ta tid att gå ner dem också. Så kanske jag hinner lära mig hantera en ny livsstil på vägen :-)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Det låter klokt att ta det lite i taget så du hinner vänja dig av med en kategori och hitta en lämplig ersättare innan du förbjuder nästa. Nötter behöver ju dock inte vara onyttigt om du köper naturella sådana, visserligen innehåller de en hel del fett, men nyttigt och bra sådant. Jag äter nötter som mellanmål då det är enkelt att ha med i väskan etc och de hindrar mig ibland från att slinka dit på något spontan sötsak istället.
      Lycka till på din viktresa och i jakten på en ny livsstil!

    2. Anna

      jo, nötter är nyttiga… i rimlig mängd. Men kan man inte hålla sig till den mängden så får man strama åt :-) 200g hasselnötter på 10 minuter är INTE rimlig mängd :-/

  10. Bo

    Fika på jobbet kan vara lite svårt att slingra sig ur. Det finns en massa traditioner och föreställningar om hur saker skall vara. De gånger det är större möten är fikastunden viktig, det är då en del synpunkter visar sig. Men det tar emot att bjuda på kakor. Lösningen blev efter lite förklaringar i köket på företaget, förmiddag serveras grovbröd med riktigt smör och pålägg. På eftermiddag kommer grönsaksstavar med kryddad yoghurtdipp fram. Det fungerar bra, alla former av dåliga samveten för kakor etc motas i grind och diskussionerna kommer igång fort.
    På vanlig fika bland kollegorna har jag provat några flaskor med spännande juicer. Sött är det, och dyrt blir det, men jag slipper tillsatt socker och fick lite variation och en vitamin.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vad bra att någon vågade ta upp frågan på jobbet och att det blev en sådan positiv förändring! Det händer även att jag köper någon ”nyttig” smoothie eller juice när jag fikar och vill undvika ”vanliga” sötsaker och tillsatser. Visst kostar det, men idag får man räkna med att det oftast kostar mer att göra nyttiga och hälsosamma val, tyvärr.

  11. Ida Carlsson

    Godis är ju inte så himla gott egentligen, har jag insett :). Håller på att ta tag i min kropp och gå ner i vikt och träna och har av min coach fått vissa restriktioner. Jag får äta gott men inte alltid. Kan välja tre-fyra tillfällen per vecka. Det tycker jag är rätt lagom. Okynnesäter jag godis så tar ju det bort ett tillfälle där jag hade kunnat äta något godare och lite nyttigare, så försöker låta bli. Stod på mässa i nästan fem dagar förra veckan med en godisskål inom nära räckhåll utan att ta en godisbit. Då var jag nöjd! :)

    Tänkte även tipsa fru minimalist om att äta nåt bra mellanmål på eftermiddagen, så att du slipper blodsockerdipp efter jobbet.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag kan hålla med dig om att godis inte är så otroligt gott i jämförelse med exempelvis hemmagjorda chokladbollar, en riktigt bra glass eller hemmagjord blåbärspaj :)
      Godis är dock så lättillgängligt och enkelt, tror det är därför många ofta faller för frestelsen.

      Tack för tipset om mellanmål, jag är något av en expert på mellanmål då jag har lätt för att få lågt blodsocker och äter 3-4 mellanmål varje dag utöver frukost, lunch och middag. Äter mellanmål som smörgås, nötter, bars, smoothie, keso, frukt, kesella…och ändå kan jag bli sugen på godis också :) Det är nog som min mormor sa när jag var liten, att man har sparat ett litet hål i magen för efterrätt/sötsaker efter maten, som liksom inte går att fylla med något annat ;)

  12. Ida Carlsson

    Men då äter du ju det för att du vill och inte för att blodsockret har gått ner :). Då har du ju mer gjort ett val, tänker jag, än om du hade köpt nåt sött i panik för att få upp blodsockret.

    Klok mormor ;). Jag har nog också ett sånt hål! :)

    Svara
  13. Martina

    Jag tror att mina kollegor tror att jag har nån allergi…

    Jag försöker alltid att diskret läsa innehållsförteckningar, jag undviker konsekvent tex palmolja och tuggar glatt på ett äpple/hembakt istället när det är jobbfika. En gång blev jag tillfrågad, och jag sa att jag gärna förklarar senare, men jag vill inte vara ”moraltant”.
    Att undvika dylikt gör att jag naturligt äter mindre. Äter ekochoklad (nästan uteslutande mörkt) och ekogodis. Gällande ekogodis är det dyrare, fast för mig är det vanligt godis som är för billigt.
    Kanske en gång om året blir jag sugen på lösgodis, och då slår jag till på en påse. Men vanligtvis tycker jag det luktar rentav äckligt om trågen, kemiskt och sött, just för att jag i princip aldrg äter det, mina smaklökar och mitt luktsinne har omskolats.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag kan förstå dig, vissa personer kan lätt ta det fel och ta illa upp, om man väljer bort livsmedel på grund av innehållet i saker som de själva äter. Man får ta det vid rätt tillfälle och försöka berätta för nyfikna utan att ge pekpinnar.

      Generellt sett så är det ju väldigt billigt att äta dålig mat och godis idag, tyvärr. Eftersom jag också hellre äter bättre alternativa onyttigheter, som ”riktig” glass istället för billiga varianter fyllda med tillsatser och E-nummer, så blir det per automatik att jag köper och äter mindre av det på grund av priset. Alltid något :)

Lämna ett svar till Martina Avbryt svar