Kategoriarkiv: Hälsa

I denna kategori skriver vi om minimalistiska aktiviteter och tankar som rör hälsan.

Hamsterhjulet

Nyheter, sociala medier, reklam och Dukkha

Inom buddismen finns det något som kallas Dukkha. Det kan något förenklat beskrivas som människans mentala normaltillstånd och ett oavbrutet lidande. Förklaringen är att människan alltid är på väg bort från något som vi inte vill ha eller på väg mot något som vi inte redan har. I praktiken utgör det vi ständigt trånar efter max 5 procent av livet och samma sak gäller det vi försöker undvika. Någonstans där i mellan hittar vi de övriga 90 procenten som faktiskt utgör merparten av livet men som vi omedvetet väljer att inte fokusera på, njuta av och vara tacksamma över.

Att bli mer medveten med hjälp av till exempel meditation är ett sätt att förändra synen på dessa 90 procent. Ett annat sätt som ligger många närmare till hands är att eliminera eller iallafall minimera den tid vi utsätter oss för nyheter, sociala medier och reklam. Varför? För att nyheter blåser upp de 5 procent som de flesta flyr ifrån och skräms av och får den delen att verka större, troligare och närmare än det verkligen är. För att sociala media blåser upp de andra 5 procenten och får oss att tråna och längta efter det vi inte redan har eller är. Reklam i sin tur eldar ofta på i båda ändarna.

Via nyheter rapporteras främst det som är hemskt eller sensationellt. Det beror på att det ger bättre tittarsiffror. När vi är rädda eller oroliga vill vi ha koll på läget och väljer därför att snart besöka nyhetssidan igen eller se nästa nyhetssändning. Resultatet blir att vi ser världen som mörkare och mer extrem än den verkligen är.

På sociala medier föredrar de flesta att främst visa upp livets framgångar och höjdpunkter. I verkliga livet upplever de allra flesta både med- och motgångar. Det är lätt att jämföra sitt normala liv med summan av alla vänner och bekantas toppar. Resultatet blir ofta missnöje med ett liv som egentligen är riktigt bra.

Reklam kombinerar båda mekanismerna. Där paketeras kommersiella produkter med grundläggande känslor. Oftast med budskapet att allt blir bättre och roligare eller mindre hemskt och otryggt med produkten ifråga.

Detta är några av anledningarna till att vi minimerar tiden vi utsätter oss för nyheter, sociala medier och reklam. En del anser att beteendet är synonymt med att fly från verkligheten. Vi anser att det gör det lättare att se verkligheten som den faktiskt är samt vara tacksammare över de 90 procent som utgör merparten av det vi kallar livet.

Vad är din relation till nyheter, social media och reklam?

Söker lugnet om kvällarna

Sedan Lillebror Minimalist föddes i somras har jag upplevt ett större behov av att få lugna kvällar. Det blir lätt att allt går i ett från att vi vaknar tidig morgon till att barnen somnat vid kl 20. Lillebror tycks dessutom inte ha läst manualen att bebisar ska sova många timmar per dygn, så timmarna av egentid innan nattpasset börjar, vill man både göra så mycket som möjligt av, och samtidigt så lite som möjligt.

Det är lätt att dessa ca två timmar fördrivs framför en skärm, med hemnet-knarkande, sociala medier, blogg och ett försök att bocka av en oändlig inkorg och to-do-lista. Samtidigt som hjärnan bara vill få vara, tänka färdigt en tanke innan en ny invaderar och ha färre mejl i den mentala inkorgen.

En kväll i veckan äter vi sen middag efter att vi lagt barnen. Vi äter i lugn och ro, njuter länge av maten och pratar utan att bli avbrutna. Ofta med ett glas ekologiskt vin eller bubbel. Eller två. :)

middag_tumanhand

Instagram frågade jag tidigare om någon testat färgläggningsböcker för vuxna för att se om det kunde vara ett sätt att varva ner på kvällen. Jag har även funderat att yoga oftare, men det har ibland känts för jobbigt att göra sena kvällar. Likaså testade jag ljudböcker och poddar ett tag, men har insett att jag inte vill ha mer brus, ljud och babbel, utan hellre tystnad och lugn.

fargbok_vuxen

Nu testar jag något nytt, nämligen att skriva tacksamhetsbok. Vi har tidigare berättat om att vi, Herr och Fru Minimalist, innan vi somnar berättar för varandra vad vi är tacksamma för. Sedan Lillebror Minimalist kom har detta dock runnit ut i sanden då han är extremt lättväckt och vi alla fyra sover i samma sovrum.

Att skriva ner det du är tacksam över ska ha större positiv inverkan än att bara tänka eller säga det. Jag började göra tacksamhetsnoteringar i Simplenote, men insåg att jag hellre vill skriva för hand. Jag kostade därför på mig en präglad bok från Bookbinders design. Färg, storlek och text på omslaget väljer du själv. Hur min tacksamhetsbok ser ut  ser du längre ner i inlägget. Jag hoppas det inte känns som ytterligare en to-do att bocka av. Utan att det blir en lugn avslutning och reflektion över dagen som då avslutas i en tacksam och positiv anda. Och jag känner inget måste att skriva i den varje kväll. I den bästa av världar skulle jag även meditera en 5-15 minuter innan läggdags, men där är jag ännu inte. :)

Har du behov av att varva ner om kvällarna och vad gör du i så fall för att hitta lugnet?

tacksamhet_bok

En präglad bok från Bookbinders design för tacksamhetsnoteringar.

Vad är rikedom för dig?

Vad är egentligen rikedom för dig? En stor trygg hög med pengar på banken? Tid med vänner som ger dig energi? Att vara frisk och ha hälsan? Tillräckligt med pengar för att kunna göra det du och din familj drömmer om?

För många handlar nog rikedom om frihet. Frihet att välja vad du vill lägga större delen av din tid, energi och dina pengar på. Tid, energi och pengar är tre resurser som vi alla har en begränsad mängd av. Det förstnämnda, tiden, borde vara det som är mest värdefullt eftersom vi aldrig får tillbaka den tid som passerar, den är oviss och kan plötsligt ta slut när vi minst anar det. Energi och pengar däremot kommer och går under livets olika faser.

Trots det ser vi många i vår omgivning som lägger större delen av sin tid och energi på jobbet i förhoppning om att se pengahögen öka. Men vad ska de egentligen göra när den blivit tillräckligt stor? Oftast är de inte pengarna vi vill åt, utan det som pengar kan hjälpa oss med. En risk är att hälsan, vänner, barn och partner får lida innan den där pengahögen är tillräckligt stor. Kanske finns inte längre orken eller hälsan, vännerna har hittat nya vänner, barnen hunnit flytta hemifrån och partnern funderar på att skiljas, när du väl är redo att byta tid och fokus från jobb och slit. Livet här och nu är det enda vi vet att vi har, och mycket av det som forskningen visar att vi blir mest lyckliga av, behöver inte kosta pengar.

Programledaren Alexandra Pascalidou beskrev det bra i en resetidning:

Rikedom handlar om kärlek och skratt och vänner och minnen och upplevelser, och allt det där underbara som man inte kan köpa för pengar.

Ta dig tid att fundera på vad som är viktigt för just dig. Inom vilka områden i livet känner du dig rik och inom vilka vill du skapa förutsättningar för att känna dig rikare? Vart är du på väg och var du befinner dig idag? Om du inte vet vart du ska, och inte vet var du är idag, så är det väldigt liten chans att du kommer dit du vill framöver. :)

Det finns flertalet bloggar på ämnet frihet och strävan efter att bli ekonomiskt oberoende. Något sådant slutmål har inte vi. Däremot skulle vi gärna ha större frihet, frihet att ägna oss åt det vi vill, när vi vill och hur mycket vi vill. Kunna jobba deltid och ha mer fritid över för det som betyder mest i livet för oss.

Vad är rikedom för dig? Känner du dig rik idag och/eller inom vilka områden vill du bli rikare? :)

Vi avslutar inlägget med ett lämpligt citat från skådespelaren Jim Carrey:

“I hope everybody could get rich and famous and will have everything they ever dreamed of, so they will know that it’s not the answer.”

Minimalistiska apptips – Life Cycle (iOS)

Det här är det elfte inlägget i serien Minimalistiska apptips där jag går igenom appar för iOS som tillför mycket nytta i våra liv och som på ett eller annat sätt passar in i vår minimalistiska livsstil.

Den app jag recenserar idag är den relativt nya appen Life Cycle från det svenska bolaget NorthCube. Vad den gör i korta drag är att automatiskt samla in och presentera pajdiagram samt liknande statistik över ungefär vart och med vad du spenderar dygnets, veckans, månadens och årets alla timmar.

Men varför är det intressant?

Jo, för när du får din tid visualiserad på det här sättet så tenderar det att avslöja de små vita vardagliga lögner vi drar för oss själva. Till exempel hur lite eller mycket tid du faktiskt spenderar på jobbet, på gymmet eller i joggingspåret, med shopping eller på Hemnet-safari, i bilen eller på kommunala färdmedel samt hos vänner och bekanta. Appen gör med andra ord dig medveten om hur du i grova drag spenderar ditt liv samt motiverar dig förhoppningsvis att ta ändå bättre vara på livet på både kortare och längre sikt.

I mitt fall håller jag ett extra öga på den tid jag spenderar på öppna förskolan, i lekparker och på spännande dagsturer samt långpromenader, vilka är högt prioriterade aktiviteter under min föräldraledighet med Storasyster Minimalist.

Hur fungerar det rent tekniskt då?

Life Cycle använder mobilmaster och wi-fi för att avgöra din position samt mobilens accelerometer för att avgöra när du promenerar eller utför liknande aktiviteter. Den använder med andra ord inte GPSen och är därför ovanligt batterisnål jämfört med liknande appar som valt att lösa samma utmaning med just GPS.

Första gången du besöker en ny plats kommer Life Cycle att fråga dig var du är samt vad du håller på med, men redan efter ett eller ett par besök har den lärt sig och sköter kategoriseringen automatiskt. När det gäller aktiviteter som promenad, jogga, cykla samt transport med bil, buss, tunnelbana eller motsvarande så träffar den rätt helt på egen hand redan från början.

Life Cycle är även integrerad med Apple Health, FourSquare och Facebook. Integrationen med Apple Health gör det möjligt för den att hämta hem annan information som det antal steg du gått under dagen samt hur du har sovit under natten. Integrationen med FourSquare gör att appen automatiskt föreslår ställen där du nyligen befunnit dig, vilket underlättar kategoriseringen första gången du besöker en ny destination. Integrationen med Facebook gör det möjligt att få statistik över hur mycket tid du spenderar tillsammans med specifika vänner, vilket dock kräver att även de har ett Facebook-konto samt Life Cycle installerad på sin smartphone.

Det här låter ju fantastiskt men har inte appen några svagheter?

Jodå, i dagsläget har den ganska stora problem att hålla isär destinationer som ligger närmare varandra än cirka 200 meter och det finns inget sätt att manuellt bryta isär felkategoriseringar när det gäller plats utan bara när det gäller aktivitet. Den har även en tendens att missa korta ”promenadbesök” på tex ICA eller andra typer av butiker. Är du sjukligt noga med ditt data får du med andra ord dröja sig kvar i butiker extra länge strykandes längs med hyllorna likt en villrådig snattare. Förhoppningvis är båda problemen ovan barnsjukdomar som kommer åtgärdas allt eftersom appen mognar.

Något som Life Cycle däremot troligen aldrig kommer ha möjlighet att göra är att automatiskt fånga detaljer i vardagen som till exempel exakt vad du gör med tiden hemma eller på jobbet. Dock har du redan nu möjlighet att definiera detta manuellt om du har tid och lust.

Vad har jag då lärt mig sedan jag började använda Life Cycle?

Jag spenderar otroliga mängder av dygnets timmar hemma och enligt mina egna preferenser alldeles för lite tid på träning, bloggen samt tillsammans med vänner och ”gamla” familjen. Däremot är jag duktig på att ta vara på min föräldralediga tid och stimulera Storasyster Minimalist och mig själv med dagliga dagsutflykter och liknande aktiviteter.

Life Cycle Screenshots

(1) Exempel på pajdiagram för min dag fram till ca 15:00, (2) Exempel på diagram för den tid jag i snitt spenderar på öppna förskolan, (3) Exempel på pajdiagram för hela min vecka fram tills idag (lördag).

Kommer jag att fortsätta använda Life Cycle när jag börjar jobba igen?

Absolut! Jag har en tendens att vara lite av en arbetsnarkoman och arbeta för långa dagar och ta för korta luncher och fikapauser, vilket går tvärt emot mina nya pappavärderingar. Appen kommer därför att förbli installerad och tydligt visa ifall jag inte lever upp till mina prioriteringar, både på arbetet men även privat. Jag rekommenderar med andra ord appen starkt trots vissa funktionella tillkortakommanden i dagsläget.

Vad känner du, är det intressant för dig med bättre överblick kring hur du spenderar din tid?

Vad matar du din hjärna med?

Du har säkert varit med om att titta på en film på kvällen som hjärnan sedan använder sig av under nattens drömmar och bearbetar genom att använda delar av filmens handling eller skådespelare i drömmen. Eller att du sett en bild på en gammal vän fladdra förbi på sociala medier och plötsligt dyker hen upp även i drömmarnas värld.

Vanligast är nämligen att du drömmer om intryck du fått under dagen, beroende på var och vilken forskning du läser är det allt från drygt hälften upp till knappt 90% av drömmarna som anses baseras på dagens händelser. Ofta drömmer du om starka intryck och saker som hänt under dagen som berört dig mycket, eftersom syftet med att drömma delvis är för hjärnan att bearbeta dagens intryck och sovra bland dem. När du är gravid handlar drömmarna oftare om barn, magar och förlossningar, och bor du i krigsområden handlar drömmarna oftare om krig, oro och vapen.

Och här kommer syftet med rubriken in, vad matar du din hjärna med om dagarna som den sedan bearbetar under natten?

Vi har tidigare nämnt att vi inte läser dagstidningar eller tar del av nyhetssändningar på tv, radio eller internet, samt även berättat om argumenten bakom detta ställningstagande i blogginlägget Därför ignorerar vi dagsnyheter.

Ord som framkallar rädsla som exempelvis död, sjukdom, krig eller fattigdom påverkar hjärnan negativt även om det inte föreligger någon konkret risk för mottagaren. Delar av hjärnan reagerar nämligen undermedvetet på negativa ord och berättelser som om de vore verkliga hot och det spelar ingen roll om mottagaren är medveten om detta.

Det finns dessutom mängder med forskning som visar att en människa som är spänd eller deprimerad och under ett par sekunder får ta del av ett antal negativt laddade ord, genast mår ännu sämre. Ju mer negativa interaktioner, desto svårare blir det att bryta mönstret och desto längre tid tar det att börja tänka positivt och känna lycka igen.

Men det finns även anledning att undvika andra tv-program än nyheter, som Efterlyst, Veckans brott och filmer med liknande innehåll, som till största del innehåller negativa ord och handlingar.

Vi har fått kommentaren att vi inte tar vårt samhällsansvar om vi inte hänger med i nyheterna. Att sitta passiv framför en skärm eller tidning och matas med negativa upplevelser från dagen som gått, är det att ta sitt samhällsansvar? För det är inte särskilt många av dem som tittar på eller läser nyheter, som sedan tar action och försöker förändra något till det bättre utifrån vad de just sett och hört, vilket i vårt tycke vore att ta samhällsansvar.

Hur mycket tid lägger du på att mata hjärnan med negativ information en vanlig vecka? :)

Det blir sällan som man tänkt sig

Idag är vi många som går tillbaka till jobbet efter julledigheten. För mig, Fru Minimalist, är det de sista tre dagarna på min nuvarande arbetsplats, och det är med å ena sidan lätta, och å andra sidan tunga steg jag går till jobbet denna vecka efter två veckors semester.

Efter föräldraledigheten bytte jag, Fru Minimalist, arbetsgivare. Jag valde ett stort välkänt företag med gott renommé, och som brukar hamna högt upp vid rankingen över Sveriges bästa arbetsgivare etc. Det som lockade var en förväntad bättre löneutveckling, lovord om utbildning och arbetsuppgifter inom stimulerande arbetsområden.

Ofta blir det ju sällan som man tänkt sig, men ibland blir det dock betydligt värre än man kunnat tänka sig. Kort sammanfattat var den sökta tjänsten i praktiken inte vad som utlovades i teorin vid de tre intervjuer jag gick igenom för att få jobbet. Jag tvingades jobba med arbetsuppgifter jag inte vill hålla på med i en otroligt stressig arbetsmiljö, vilket inte alls lämpade sig efter 7 månaders föräldraledighet där jag saknade Bebis Minimalist enormt från första arbetsdagen. Dessutom kände jag ingen större förståelse för familjelivet och min önskan om att gå ner på deltid kändes svår att förverkliga i realiteten. Jag fick heller inget gehör för att få en riktig datorskärm eller tangentbord istället för enbart den lilla bärbara datorns, vilket gjort att jag haft ont i rygg och axlar mer eller mindre konstant i fyra månader. 

Första månaden var det många kvällar av gråt och nätter av ont i magen på grund av jobb-situationen. Det här var ju jobbet jag tänkt ha lång tid framöver under småbarnsåren, och så kändes det fel på så många plan. Jag har aldrig förstått ordet söndagsångest tidigare, men nu förstår jag precis vad folk talar om. Att inte känna glädje på en plats där man spenderar 40 timmar i veckan, är väldigt jobbigt mentalt och spiller över på resten av livets beståndsdelar vare sig du vill eller inte. Jag har exempelvis aldrig varit så sjuk som under denna höst, feber, förkylning och magsjuka har avlöst varandra, och då går Bebis Minimalist inte på förskola än.

Plötsligt blev jag dock indragen i en intervjuprocess för ett helt annat jobb jag sökt i somras men där semester och omorganisation gjort att processen dragit ut på tiden. Jag erbjöds en tjänst som känns rolig och utvecklande, på en arbetsplats där förståelsen för familjelivet och livspusslet är mer utbredd. Förhoppningsvis är även stressnivån lägre mot där jag är nu, där folk bränner ut sig till höger och vänster.

Min nya arbetsgivare erbjöd en lägre lön än min tidigare liksom en sämre löneutveckling på sikt. Först fick detta mig att tveka något, men när jag tänkte tillbaka på hur hösten varit, hur jag mått och känt mig, tvekade jag inte längre att ta jobbet. Pengar betyder otroligt lite när man har ont i magen inför nästa arbetsdag eller känner att man inte kan påverka sin arbetssituation.

Det finns forskning som visar att över en viss basal nivå så spelar inte mer pengar någon roll för lycka. Själv känner jag att det är så otroligt mycket viktigare att kunna vara en närvarande, glad och harmonisk förälder till sitt barn och sin partner, än att tjäna några tusenlappar extra i månaden. Visst kan de där tusenlapparna göra ett ni exempelvis kan resa långt bort någon gång per år. Men en harmonisk, fungerande, rolig och kärleksfull vardag är otroligt mycket viktigare än att försöka lappa ihop ett förhållande och en familj ett par gånger per år.

Det är första gången jag slutar ett jobb under en provanställning, och då har jag ändå jobbat sedan jag var 14 år. Det var kanske inte bara jobbet eller arbetsgivarens fel, ibland får man bara inse att man är fel person, på fel plats vid fel tillfälle i livet. För ett par år sedan hade jag kanske varit som klippt och skuren för den här rollen, men nu passade den mig inte alls.

Jag kan naturligtvis inte med 100% säkerhet säga att jag kommer känna glädje och lycka på kommande arbetsplats, men magkänslan för att det kommer bli så är väldigt stark. Jag lägger arbetsåret 2015 bakom mig och blickar med tillförsikt fram emot år 2016!

Trivs du på jobbet eller är det dags att förändra din arbetssituation under året?

Förändringssprint inför jul

Jag såg på instagram att de som driver bloggarna saraseviga respektive naturligtsnygg kör en yogautmaning med sig själva under 30 dagar i december. Efter Luciahelgen och med 10 dagar kvar till jul inspirerades jag att göra en egen variant på utmaning för att hitta lugnet och minska stressen redan innan julledigheten börjar. I likhet som det inför sommarens semester brukar rekommenderas att trappa ner veckorna innan första semesterveckan tänkte jag trappa ner tempot och stimulansen inför jul.

Följande tre förändringar gör jag de 10 dagarna innan julafton:

  • Yoga minst 5 minuter varje dag.
  • Meditera minst 5 minuter varje dag.
  • Inte sitta vid någon skärm (dator, mobil, iPad, tv) efter kl 21.00.

För mig är 10 dagar en lagom tidsperiod för denna typ av utmaningar där något ska utföras och ta tid i anspråk varje dag. Det kan vara minst lika lämpligt att köra denna eller liknande utmaningar om du är ledig över jul. Vi kommer dock vara på annan ort flera dagar under ledigheten och jag vet av erfarenhet att det för min del är svårt att bibehålla vissa vanor när vi bor hos andra och kommer ur de vanliga rutinerna hemma.

Både yoga och meditation har generellt sett många positiva effekter. Det jag hoppas få ut av utmaningen är dels det mentala; hitta lugnet, bli mer balanserad och närvarande i vardagen. Liksom det fysiska; känna mig smidigare, mindre stel och slippa ryggont.

Att vilja stressa ner och hitta lugnet genom att lägga till ”måsten” på sin dagliga to-do kan för vissa snarare kännas stressigt än lugnande, även om aktiviteterna i sig är avslappnande. Genom att låta bli skärmen den sista vakna timmen på dygnet kommer det bli betydligt enklare.

Det har hittills gått tre kvällar med utmaningen och än så länge har det blivit mellan 5-15 minuters yoga samt 5-10 minuters meditation. Jag har även tagit mig tid att läsa böcker, samt baka bröd en kväll. Det är så lätt att hamna framför varsin skärm de sista timmarna på dygnet när Bebis Minimalist somnat och föräldrarna trötta, men det finns ofta tid till mer kvalitativa saker om du verkligen vill och orkar ändra vanorna. :)

Har du någon personlig utmaning inför eller kanske efter jul och nyår?

Fildegslimpa med aprikoser och russin.

Fildegslimpa med aprikoser och russin.