Kläder och saker letar nytt hem

Vi har tidigare givit tips på hur du kan tänka när du säljer kläder via Tradera, men att vi i perioder tröttnar på allt administrativt arbete det innebär med att fota, skriva annons, paketera, svara på frågor etc. I blogginlägget Skänka eller sälja berättade vi att sedan vi fick barn i början av året så skänker vi bort allt mer till välgörenhet då den lilla fritid som finns hellre läggs på träning, umgänge eller bloggen.

Vissa kläder och prylar har ju dock ett lite högre värde även om vi själva inte längre använder dem, och sådana saker tar det verkligen emot att skänka. Den retroaktiva shoppingångesten känns betydligt lättare om du får tillbaka en liten del pengar. :)

Sedan en tid tillbaka finns det en lösning på hela den här problematiken, och den lösningen heter Sellpy. Vi fick tips av en bloggläsare om tjänsten för ett par månader sedan. Nu har vi själva testat i två omgångar med enbart positiva erfarenheter.

Det går till så att Sellpy skickar hem Ikea-kassar som du sedan fyller med saker du tror har ett värde över 50 kr. Därefter beställer du hämtning av sakerna och de läggs upp på Tradera. Jag tycker att Sellpy är väldigt duktiga på att ta snygga foton på sakerna. På länken nedan kan du se exempel på saker och kläder som vi säljer i denna omgång, samt se exempel på deras nivå på bilder. Eller varför inte fynda något till en billig peng? ;)

Sellpy tar en avgift på 20% för moms samt Tradera-avgift, resten av försäljningsvärdet, det vill säga 80% delas lika mellan dig och Sellpy. Det kan låta lite att få 40% av försäljningsvärdet, men med tanke på att du bara behöver lägga sakerna i en påse, beställa hämtning och sedan enkelt begära utbetalning via din egen sida på Sellpy, så är det ett oerhört bra och smidigt alternativ.

Har du något bra knep för att underlätta att göra dig av med kläder och prylar?

21 reaktion på “Kläder och saker letar nytt hem

  1. Granntanten

    Jag kan tycka att det är rätt speciella villkor de kör med:
    o Vid användande av Sellpy så bekräftar och godkänner du att:
    /—/
    § Du inte kommer att kräva vilka föremål som Sellpy ska sälja och inte sälja – det är helt upp till oss att göra urvalet

    § Du inte kommer att kräva kompensation för föremål du skickat in till oss men som vi, oavsett anledning, valt att inte sälja

    § Du inte kommer att kräva att återfå föremål du skickat in till oss

    Det betyder ju att de kan säga att de inte har lust att sälja och så är det bra med det. Inget kan man säga och inte får man tillbaka grejorna.

    Men jag antar att det inte funkar så, eftersom ni är nöjda?

    Svara
    1. A

      Sellpy beskriver detta i en intervju i P1 programmet Stil. Det människor lämnar in har hängt på galgarna för länge, dvs andrahandsvärdet är för lågt. I de fallen, om plaggen är hela, skänker de dem. Om plaggen är trasiga har jag för mig att de lämnar dem till textilåtervinning. Då Sellpys affärsidé bygger på att förmedla begagnade kläder tror jag att risken att de inte säljer saker med ett värde är relativt liten..

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag håller med dig fullt ut. Samt tror att det är många som överskattar värdet på sina gamla slitna prylar. Det är ju bara att kika runt lite på Tradera för att se vad som ligger ute så är det enkelt konstaterat. ;) Sen är jag den första att hålla med om att man även kan förvånas åt andra hållet, att människor är beredda att lägga en hundring på något som inte alls har något värde längre för en själv.

    3. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag tror inte deras affärsidé skulle hålla särskilt länge om de använde sig av villkoren på ett sätt som ”skadade” säljaren eller dennes förtroende.

      Egentligen tycker jag inte alls att reglerna låter konstiga, utan ganska självklara:
      Det är nog många som överskattar priset på sina gamla slitna t-shirts och därmed måste de har regler som att Sellpy själva väljer vad som ska säljas.
      Och den punkten följs ju naturligt av att man då inte kan kräva ersättning för något som inte lagts ut till försäljning.
      Likaså om något inte fick bud på Tradera eller Sellpy själva ansåg att värdet var lägre än 50 kr så att prylen inte lades ut till försäljning, om folk då skulle kräva att få åka till deras lager och hämta tillbaka föremålen skulle det krävas betydligt med administration och arbete med att identifiera att det är samma person som lämnat in saken mm.

      Nej, juridiskt måste jag säga att reglerna snarare låter tydliga och ganska självklara för denna typ av verksamhet.

  2. Ansi

    Skulle aldrig anlita dem med de urkassa villkoren! Jag säljer mina saker själv. Den tiden det tar kan verka jobbig men den tiden tar jag mig

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Tycker villkoren rent juridiskt låter väldigt självklara och vettiga. Men det är en helt frivillig försäljningskanal för oss som inte längre orkar med Tradera-administration eller varit med om en för mycket krånglande Tradera-köpare. :)

  3. Jenny

    Har inte testat tjänsten men tycker villkoren låter vettiga samtidigt som jag förstår om en del blir skeptiska vid första anblick. Det kanske underlättar att endast lämna saker som ändå skulle skänkas till välgörenhet och får man nåt betalt är det en bonus, produkterna tar en omväg som ev kan ge utdelning :-) Har man saker som man absolut vill ha en slant för och som är värda mer pengar kan en ju sälja just dessa på egen hand istället.
    Personligen har jag varken tid eller lust att hantera den typen av enstaka artiklar som ger relativt dåligt betalt, den tiden spenderar jag med familjen. Jag lämnar en del kläder, leksaker och heminredning till en butik som säljer på kommission, får 40% av försäljningspriset. De väljer vad de önskar hänga ut till försäljning och det som ej håller måttet / ej passar butikens inriktning skänks till välgörenhet. Man får lämna 1 kasse / produktgrupp / månad och de varor som hängs ut har 2 månader på sig att bli sålda. Kanonkoncept som inte är betungande för mig som säljare men som ger några hundralappar då och då.
    Ber om ursäkt för att kommentaren blev en halv uppsats…

    Svara
  4. Johanna

    Jag tyckte att allt med Sellpy lät jättebra. Sen använde jag deras tjänst. Och det kommer jag inte göra om. De saker med mindre värde såldes men det med högre värde ”tappades bort”. Är helt övertygad om att allt inte går rätt till på det där stället, tyvärr. Så ni som vill sälja relativt dyra saker så skulle jag rekommendera er att inte vända er till Sellpy…

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jaha, vad tråkigt att höra! Nu vet jag inte vad högre värde är för dig, men jag har sålt framför allt kläder som i nypris kostat upp till 3000 kr och som varit väldigt sparsamt använda, och de har sålts utan att kommit bort. Har aldrig hört att de ens kunnat hävda att saker bara ”tappats bort”.
      Har du varit i kontakt med deras kundtjänst? Du brukar ju kunna se på din egen sida vad som lämnats in etc.

    2. Ida

      Har exakt samma erfarenhet! Mycket tråkig kontakt med deras kundtjänst också, olika svar från olika personer varje gång jag försökte kontakta dem.

  5. Karolina

    Jag skickade in två påsar med kläder, med säkert en 20 tal grejer i varje. I den ena påsen var det bara två saker som kom upp, resten skulle inte säljas för att liknande inte HR blivit sålt. Dvs mina varor jämfördes med andra innan de ens lagts upp för att se ifall de säljs. Tycker det är väldigt missvisande med villkoren då det står att de får göra vad de vill med kläderna, samtidigt står det bland instruktioner att de alltid börjar med bud på 50:- sen minskas det efter någon vecka tills det till sist skänks till välgörenhet.
    Har bett om ny övervägande så hoppas går igenom men kommer aldrig mer skicka till dem. Brukar få sålt allt jag vill sälja men pga tidsbrist förlitade jag mig på ett företag som kommer med motsägelser. Aldrig mer.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vad tråkigt att höra att det blev så för dig! Hoppas de överväger att lägga upp grejerna och ge dem en chans!
      Min grundinställning när jag lämnar iväg grejer till Sellpy och/eller Simplet är att jag inte räknar med någon stort pengahög i slutändan. Inte minst för att de drar bort sina avgifter och provision på slutpriset. Det brukar ju dessutom gå en längre tid innan alla saker är sammanställda/sålda etc så då har jag i princip glömt vad som lämnades iväg och alla pengar in är välkomna och gå direkt till barnens ISK-konto. :)

    2. Karolina

      Förväntar mig inte heller stora pengar, tvärtom. Men tycker det är rätt fult att marknadsföra sig själva sen läggs inte ens kläderna ut:/ vad är det då för mening när jag hade kunnat sälja dem hemma..:/ Aja får hoppas de läggs upp o ger det en chans iaf.

  6. Ida

    Nästa gång åker jag direkt med grejerna till Erikshjälpen. Kommer bespara mig massor av tid och irritation!

    Svara
  7. Karolina

    Jag skrev för ett tag sedan om att de struntade i att lägga upp mina grejer. Det hände även med min andra påse. När jag sa ifrån i ett mail lade de sedan upp allt och 80% av allt såldes. Så var på dem sen kommer jag aldrig mer skicka kläder till dem.

    Svara
  8. Titti

    Tyvärr så har även jag dåliga erfarenheter av Sellpys. Skickade in två helt fulla påsar med en helt nya saker bl.a
    Ett fåtal kläder lades upp, märkesjeans med fabriksslitningar gick till återvinning pga hål på knän, Bossbyxor i nyskick från fina herrbutiken och nya Adidas träningsbyxor från sportaffären gick till återvinning för de var oäkta !! Mailade ang detta och det tig många mail innan svar kom och då hade det redan försvunnit.
    Vissa bedömdes som smutsigt , jag tvättade och strök allt innan. Ifrågasätter hur de bedömer och hur det kommer sig att många fina saker går till ” återvinning ” …..
    Så nej, aldrig mer .
    Lade upp mina synpunkter på deras FB sida men de raderades .

    Svara
  9. Conhumdrum

    Jamen hej, ännu en som fått en dålig upplevelse men då omvänt, nämligen att sakerna jag köpt av dem via Tradera aldrig kommer till mig. Eller snarare, jag köpte t.ex ett par Filippa K-jeans men fick en jacka i fuskskinn istället. Köpte ett par kostymbyxor men fick en fleecejacka i barnstorlek. Budade hem en kofta i 100% ull men den visade sig vara ren polyester. Har skickat in en påse till den också men vet ännu inte hur det går med den, dock är förväntningarna låga :(

    Tråkigt för mig som bestämt att jag inte ska köpa nytillverkade kläder från butik utan bara begagnat, jag älskar konceptet men tycker inte de verkar ha styr på sakerna.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Oj, ja det var ju verkligen inte bra!
      Har du fått någon respons när du varit i kontakt med dem gällande de felaktiga varorna? Det borde ju rimligtvis finnas fler besvikna där ute som då saknar sin fleecejacka i barnstorlek och jacka i fuskskinn.

      Det är ju även viktigt för dem att veta att logistiken tyvärr fallerar ibland och att de behöver styra upp sina rutiner och processer.

    2. Conhumdrum

      Ja det har jag. Första gången vänligt, andra gången lite mer irriterat och när koftan inte innehöll någon ull alls blev jag rätt sur. När man vinner en auktion så struntar man ju ofta i andra objekt, vilket känns snopet när man får hem något helt annat.
      Men! De har precis mailat mig om att de hittat ett par byxor som jag aldrig fick och de skickar dem kostnadsfritt till mig. Jag har nog inte gett upp helt än ;)

  10. Sellpy

    Hej! Förstår din reaktion över koftan, hoppas du hörde av dig för en reklamation. Annars går det bra att göra det såhär i efterhand! Skönt att det löste sig med byxorna. Allt gott!

    Svara

Kommentera