Ljusterapilampa mot vintertrötthet

Under årets mörkare del drabbas många av så kallad vintertrötthet. Symptomen är inte helt olika dem man får under en depression fast inte lika omfattande.

De nervcentra i hjärnan som kontrollerar vår dagliga rytm stimuleras normalt av den ljusmängd som träffar ögonen. Om natten producerar tallkottkörteln i hjärnan ett ämne som kallas för melatonin som gör oss trötta. Vid soluppgången stoppas produktionen av melatoninet. Men när det är mörkt mest hela tiden utsöndras även melatonin mest hela tiden och vi blir allmänt trötta och kraftlösa.

För Herr Minimalist var det här ett riktigt problem för ett par år sedan och resulterade i många snooze-tryckningar, sena ankomster till jobbet och allmän trötthet under hela dagen. Lösningen på problemet blev en väldigt ominimalistisk pryl, nämligen en ljusterapilampa. Lampan användes vid införskaffandet ca 30 minuter per dag, normalt sett under frukosten, och gjorde en enorm skillnad i energinivån under hela dagen.

Idag är Herr Minimalist inte längre lika trött under vinterhalvåret och hans tillvaro lyses numera istället upp av Fru Minimalists närvaro under frukosten, men ljusterapilampan har fått en ny användning. Den agerar numera väckarklocka!

Lampan är kopplad till en timer och tänds cirka 20 minuter innan den vanliga väckarklockan ringer. Ljuset lurar våra kroppar att gå från djupsömn till ett mer vaket tillstånd innan vi vaknar på riktigt och morgnarna känns inte alls lika tunga längre.

I kombination med väckarlampan så låter vi även bli att stirra in i tv, dator- och mobilskärmen strax innan läggdags. Ljuset från dessa är enligt forskning tillräckligt starkt för att motverka melatoninproduktionen och hålla oss vakna när vi istället borde sova.

Vad har du för knep för att vakna pigg och fräsch under hösten och vintern?

15 reaktion på “Ljusterapilampa mot vintertrötthet

  1. Anna-Karin

    Jag sover lite mer och försöker ta vara på dagsljuset.
    För att koppla till förra inlägget ang. tvätt. Jag skippar numera sköljmedel och det har många fördelat (miljön, spara pengar, spara miljön, skydda kläderna). Sen försöka tvätta mindre – försöker använda kläderna två dagar i rad. Det gör skillnad i tid och pengar!

    Svara
    1. Fru Minimalist

      Både Herr och Fru Minimalist har för vana att använda kläderna både två och tre dagar, kanske inte i rad, men åtmistone innan de läggs i tvätten. Om det inte varit en väldigt svettig dag naturligtvis :)
      Vi använder ibland sköljmedel till lakan och handdukar men inte till vanliga kläder då vi insett att det inte behövs i vår del av landet där vattnet inte är särkilt ”hårt”. Det är skönt när man helt plötsligt kan plocka bort någon ”kemikalie” som man tidigare tagit för givet i hemmet :)

    2. Eva

      Vad bra att du tog upp dettame d sköljmedel, Anna-Karin. Det ska tydligen vara nästan värre för miljön än tvättmedel eller så var det värre för reningsverken, kommer ej ihåg vilket. Visst doftar det gott men tvätten ska ju i första hand bara bli ren. Sedan mjuk helst och det ska den tydligen bli av såpa, dvs man kan tvätta med såpa som flytande tvättmedel. Har ej provat förutom som förbehandling för fettfläckar med utmärkt resultat!. Har just köpt citronsåpa och tänkte testa nästa gång med en liten skvätt som tvättmedel, kanske blir doften konstig men ja vi får se. Helt nedbrytbart tvättmedel i alla fall och garanterat rent samvete!

      Herr och Fru M: Angående ljusterapilampan… mycket bra pryl! Lampan borde finnas på offentliga ställen, arbetsplatser, caféer och restauranger. De gör ju nytta både för individen och samhället. ”Luncha hos oss under ljusterapilampor – bli pigg resten av dagen” skulle man kunna locka kunder med. :)

    3. Fru Minimalist

      Jag håller helt klart med om att fler caféer och lunchrestauranger kunde erbjuda solterapi. I Stockholm finns det ett ställe som jag vet har både träning och luncher i ”solen” http://www.nirvana.se Jag har dock inte varit där själv så jag kan inte uttala mig om det. Förutom pigg resten av dagen skulle de kunna locka med mindre stress, bättre immunförsvar, ökad prestationsförmåga, bättre blodbildning och bättre matsmältning, som ljusterapi enligt forskning kan hjälpa mot.

  2. emelina

    Det där med blåljus (starkt ljus? Har för mig att de kallade det blåljus – tv, mobil, dator) har jag också läst för några veckor sedan. Intressant! Själv är jag väldigt dålig på att skippa datorn och mobilen innan jag ska sova.
    Eftersom jag har haft sömnstörningar i väldigt många år, så måste jag knapra melatonintabletter varje kväll. Verkar som om min kropp inte börjar sända ut melatonin förrän runt tre-fyra på natten. Och så kan man ju inte leva.

    Ett knep som jag använder mig av för att vakna piggare/lättare är att sova med persiennerna uppdragna. För även om solen går upp mycket senare nu under vinterhalvåret, så kommer ju solen så småningom iaf. Fast det är ju inte möjligt för alla – det beror ju på när man börjar jobba.

    Svara
  3. Camilla

    Sova med persiennerna uppe gör jag också, blir ju inte fullt lika kolsvart då. :) men ska bli intressant att se hur jag klarar vintern i år, för 2 år sen var jag konstant trött. Förra vintern tillbrigade jag i ett somrigt Australien så då blev set aldrig nån vintertrötthet. :)
    ang tvätt så tvättar jag mina kläder när de är smutsiga eller luktar. Har aldrig förstått mig på människor som använder saker en gång och sen slänger i tvätten fast kläderna inte ens är skitiga!

    Svara
    1. Fru Minimalist

      Vilken lyx med en vinter i Australien! Hoppas du klarar mörkret bra, annars är det kanske värt att köpa en ljusterapilampa eller en väckningslampa.

  4. Anna-Karin

    Jag jobbar i förskola så då blir man lätt smutsig…. Men tänker på att inte tvätta i onödan.

    Jag visste inte att sköljmedel var mer miljöfarligt än tvättmedel. Nu känns det ännu bättre att skippa det.

    Svara
  5. Tara

    Jag har periodvis haft svårt för att vakna och kör ibland med 3-4 väckningssignaler som agerar som säkerhetsnivåer som jag kan stänga av tills jag kan ta mig upp. Bor nära jobbet för att inte komma för sent vilket skulle vara superpinsamt. Har funderat på wakeuplight men det kändes som en extremt onödig pryl som kanske inte skulle funka. Men jag har en lampa och timer så jag ska definitivt testa (redan ikväll). Med en ljusterapi lampa kanske jag kan sänka antalet väckningssignaler. Herr minimalists erfarenheter har gett mig hopp!

    Svara
  6. Josefin

    Jag har också en vakna-lampa och jag tycker den är super! Jag har haft min i många år och den är ganska stor och klumpig men nu finns det ju väldigt små och nätta varianter!

    Och gällande sköljmedel förstår jag inte grejen alls! Tycker det är superäkligt. Sedan är det ju väldigt vanligt att folk överdoserar tvättmedel, vanligaste felet när folk ringer tvättmaskinsreparatörer, är att det blir små hål i kläderna, och i 99% av fallen är det pga för mycket tvättmedel.

    Svara
    1. Fru Minimalist

      Som du kanske ser på bilden är även vår vakna-lampa väldigt stor, fördelen är väl att det inte får plats att lägga något annat ovanpå byrån där den står :)

  7. Mia

    Jag använder sköljmedel, självklart oparfymerat och miljömärkt, eftertsom klädernas fibrer slits mycket mindre och därmed gör så att de får en längre livslängd. Jag började med detta efter att ha pratat med en textildesigner/textilforskare.
    Att bara använda sina kläder 2 dagar i rad låter väldigt omiljövänligt tycker jag..
    Sen köper jag de flesta av mina kläder second hand eftersom en av de största miljöbovarna är tillverkningen av alla nya kläder.
    Kanske finns det begagnade vakna-lampor där ute?

    Svara
    1. Fru Minimalist

      Jasså, jag trodde sköljmedel var helt onödigt, vissa funktionskläder ”får” ju heller inte tvättas med sköljmedel. Jag trodde det bara var regioner med väldigt hårt vatten som behövde använda sköljmedel, bland annat Skåne där jag tidigare bott. Kanske får börja köpa det igen då med andra ord, miljövänlig variant såklart.
      Hur många dagar i rad man kan använda kläder är ju otroligt individuellt och beroende på typ av klädesplagg, material och ansträngningsnivå. Koftor tvättar jag efter kanske 10 användningar eftersom jag alltid bär plagg under dessa, medan en tajt skjorta kan kännas ofräsch och lukta illa efter en enda jobbig och lång dag på jobbet.

      Tradera och Blocket är väl alltid bra platser för den som söker begagnad vakna-lampa, har man lite tålamod dyker det säkert upp en och annan.

Kommentera