Hamsterhjulet

Nyheter, sociala medier, reklam och Dukkha

Inom buddismen finns det något som kallas Dukkha. Det kan något förenklat beskrivas som människans mentala normaltillstånd och ett oavbrutet lidande. Förklaringen är att människan alltid är på väg bort från något som vi inte vill ha eller på väg mot något som vi inte redan har. I praktiken utgör det vi ständigt trånar efter max 5 procent av livet och samma sak gäller det vi försöker undvika. Någonstans där i mellan hittar vi de övriga 90 procenten som faktiskt utgör merparten av livet men som vi omedvetet väljer att inte fokusera på, njuta av och vara tacksamma över.

Att bli mer medveten med hjälp av till exempel meditation är ett sätt att förändra synen på dessa 90 procent. Ett annat sätt som ligger många närmare till hands är att eliminera eller iallafall minimera den tid vi utsätter oss för nyheter, sociala medier och reklam. Varför? För att nyheter blåser upp de 5 procent som de flesta flyr ifrån och skräms av och får den delen att verka större, troligare och närmare än det verkligen är. För att sociala media blåser upp de andra 5 procenten och får oss att tråna och längta efter det vi inte redan har eller är. Reklam i sin tur eldar ofta på i båda ändarna.

Via nyheter rapporteras främst det som är hemskt eller sensationellt. Det beror på att det ger bättre tittarsiffror. När vi är rädda eller oroliga vill vi ha koll på läget och väljer därför att snart besöka nyhetssidan igen eller se nästa nyhetssändning. Resultatet blir att vi ser världen som mörkare och mer extrem än den verkligen är.

På sociala medier föredrar de flesta att främst visa upp livets framgångar och höjdpunkter. I verkliga livet upplever de allra flesta både med- och motgångar. Det är lätt att jämföra sitt normala liv med summan av alla vänner och bekantas toppar. Resultatet blir ofta missnöje med ett liv som egentligen är riktigt bra.

Reklam kombinerar båda mekanismerna. Där paketeras kommersiella produkter med grundläggande känslor. Oftast med budskapet att allt blir bättre och roligare eller mindre hemskt och otryggt med produkten ifråga.

Detta är några av anledningarna till att vi minimerar tiden vi utsätter oss för nyheter, sociala medier och reklam. En del anser att beteendet är synonymt med att fly från verkligheten. Vi anser att det gör det lättare att se verkligheten som den faktiskt är samt vara tacksammare över de 90 procent som utgör merparten av det vi kallar livet.

Vad är din relation till nyheter, social media och reklam?

8 reaktion på “Nyheter, sociala medier, reklam och Dukkha

  1. Karin Svensson

    Eftersom jag jobbar som tolk så måste jag hålla mig en aning
    uppdaterad, kan ju inte komma till jobbet helt nollad.

    Jag jobbar bara ca 25 dagar till sen är det pension och då
    kommer jag att lägga nyheterna på hyllan, sociala medier
    ska jag bli sparsammare med… Vem vill/behöver veta att det regnar
    i Tidaholm eller att grannfrun har bakat 160 bullar, och att
    jobbarkompisens barnbarn har tagit sina första två steg i hallen.

    En del bloggar kommer jag att fortsätta läsa, främst för skojs skull
    och ibland för att få lite tips från andra människor med samma
    intressen.

    Svara
  2. Maria

    Som sjuk i utmattningssyndrom är sociala medier livsnödvändiga för att upprätthålla relationer. De kräver mindre energi än att träffa folk eller prata i telefon. Sedan får man ju så klart vars lite selektiv och fråga sig vad man vill se i sitt flöde och rensa. Men med en trygghet i sig själv och lite medvetenhet, så tycker jag inte att sociala medier är något bekymmer. Tycker inte tekniken/mediet i sig ska kritiseras – det är hur vi använder den och vad vi fyller den med som skapar ev problem.

    Nyheter konsumerar jag gärna, är samhällsintresserad och tycker om att lära mig saker och hänga med. Prioriterar det framför serier och underhållning på tv.

    P. S Dukkah är även namnet på en himmelskt god kryddblandning till ägg, sallad, hummus mm. :)

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jajemensan, om man även applicerar Paretoprincipen på sociala medier (eller snarare vilka man följer eller är vän med på dessa) så kan såklart även dessa addera ett stort värde.

      http://minimalisterna.se/paretoprincipen-ratt-applicerad-ar-minimalism/

      Fru Minimalist berättade häromdagen för mig om en kvinna som ser sociala medier som sitt vardagsrum – Hon följer bara dem hon även skulle kunna tänka sig att bjuda hem. Jag gillar tanken. :)

    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Stort tack för den mycket intressanta länken! Många insikter på relativt lite text och helt tvärt emot hur många föräldrar agerar idag. :)

  3. Moa

    Jag tycker det är fint hur ni beskriver hur nyhetsmedia kan få folk att må sämre. Jag kan till exempel inte se på tv-nyheter. Ibland har jag råkat se lite och då mår jag dåligt. Annars är det en ständig kamp mot bloggarna. Vissa bloggar, som er, är bara positiva att läsa, sen finns det många bloggar där man aldrig vet om det dyker upp något hemskt eller något bra. Och vissa vet jag egentligen att jag borde undvika, men det går bara inte, oklart varför.

    Ofta tycker jag att debatten om media blir svartvit, där man utmålar ett visst media, vare sig det är tv, tidningar, eller bloggar, som roten till det onda. Så är det ju sällan. Den fällan undviker ni skickligt!

    Dokumentärer, det gillar jag att se! Särskilt om djur och natur. :)

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag känner igen mig i hur du mår sämre av att se tv-nyheter. Jag tror att det är vanligare än de flesta tror, även om inte alla erkänner det eller ens är helt medvetna om det.

      Absolut, debatten kring diverse medier kan bli en smula svartvit ibland. Men i själva verkat hör ju dessa precis som det mesta i livet hemma någonstans längs en gråskala. ;)

Kommentera