Orange kuvertet och andra papper

Här om veckan damp ett varsitt orange kuvert ner i brevlådan hos oss, det vill säga det årliga utskicket från Pensionsmyndigheten. När jag, Fru Minimalist, skulle sätta in det i pärmen upptäckte jag att jag hade

Jag (Fru Minimalist) började jobba när jag var 15 år och har hunnit jobba inom flera olika områden, både statligt och privat, vilket gör att jag utöver det orange kuvertet får utskick från bland annat Fora, Kåpan Pension, AMF, Collector och SPV. Jag har tidigare sparat dessa under en varsin flik i en pärm. Min grundtanke med att spara dessa var att det vore kul att kunna se bakåt i tiden hur summan/pengarna växt från år till år.

Tror du jag har suttit och grottat ner mig i beloppen och jämfört värdenas fluktuation och fascinerats över hur de växt över tid? Lagt in belopp och år i Excel och fått en snyggt stigande graf? Not so much.

Därför bestämde jag mig för att vidta två åtgärder:

1. Skapa ett konto hos Kivra, den digitala brevlådan som över 900 företag, myndigheter och organisationer anslutit sig till.

2. Logga in på minpension.se och kontrollera att beloppen på de senaste årsbeskeden stämmer med beloppen på minpension. Samt att samtliga företag som skickar papperskopior fanns med.

3. Därefter kände jag mig komfortabel med att rensa ut samtliga pensionspapper. Såväl gamla som nya gjorde jag mig av med och på köpet frigjordes nästan en hel pärm.

Jag upplever en stark frihetskänsla när du lyckas digitalisera vissa typer av papper på ett eller annat sätt. Om du inte tycker det är ett problem att sätta in papperskopiorna i en pärm etc, kanske du kan börja digitalisera för miljöns skull istället. För de allra flesta är ju pension något som ligger väldigt långt fram i tiden att börja ta ut. Därmed blir det enorma mängder papper som samlas på hög om allt sparas fram tills bolagen slutar att skicka ut dessa.

När du rensar bland papper, utskick och dokument generellt tycker vi en bra grundregel är att fundera över;

  • Om det finns möjlighet att få dem digitalt istället.
  • Hur ofta du faktiskt tittar på eller historisk sett har behövt gå tillbaka till något fysiskt papper som du sparat eller satt in i en pärm?
  • Våga rensa! Om du är helt ärlig under punkt 2 kan du säkerligen rensa ut 80 % av dina fysiskt sparade papper. Minst.

Hur brukar du göra med papper som har med din pension att göra?

17 tankar kring ”Orange kuvertet och andra papper

  1. Gustav Tonér (gazab)

    Jag har köpt en scanner för att digitalisera alla såna här papper som inte redan kan levereras digitalt. Sedan sparar jag dem på en molntjänst. Det gäller också kvitton, bilhandlingar, avtal, sjukjournaler men även fotografier, barnteckningar osv. I stort sett allt som går att scanna har jag scannat och sedan slängt originalen.

    Nu finns allt vid behov tillgänglighet genom min mobiltelefon. Osäkert och opålitligt? Kanske. Befriande? Åh ja!

    Svara
    1. Hanna

      Så har jag också gjort. :)
      Foton och alla möjliga papper.
      Har dom i Dropbox i mobilen och datorn.

    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Kul! Jag håller på med ytterligare ett gällande digitalisering av saker generellt (foton, papper, dokument etc).

  2. C

    Oj jag brukar vara öppna och kolla på vad det står i mitt orange kuvert och sen kasta det. Har aldrig kommit på tanken att det är något att spara på. Andra pensionspapper så tror jag att jag har det senaste sparat. Men har också tänkt skaffa en digital brevlåda men funderar lite på vilken som är bäst..
    Har också en tanke på att spara saker i någon molntjänst framförallt foton. Men tycker att det är svårt att veta vilken man ska välja.

    Svara
    1. MD

      Samma här. Varför skulle man spara pensionsbeskeden? De är ju ren information, ingen kommer vägra betala ut min pension för att jag inte kan visa upp mina orangea kuvert (och kunde jag det skulle det inte göra någon skillnad).

  3. Fanny

    Kolla med ditt försäkringsbolag eller bank ifall de kan stå för flyttavgiften vid flytt av avtalspension till dem. Då får du bara ett besked per år, och dessutom i internetbanken. Swedbank är enda banken som är valbar inom alla avtalsområden om du jobbat på flera olika arbetsplatser.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Tack för tips, ska kolla upp det. Det känns för övrigt så otroligt gammalmodigt att det finns en flyttavgift, särskilt när man bara har ett par tusenlappar liggandes på något bolag för att man sommarjobbade inom en viss bransch tidigare.

  4. CJH

    Litar inte på molntjänster. Det finns inget moln, det är bara plats på någon annans dator. USB-sticka i bankvalv kan vara ett alternativ. Men jag vill ha det fysiska exemplaret också om det är viktiga handlingar.

    En närliggande grej: Jag såg att jag sparat alla årsbesked från CSN. Då tog jag ett rutat A4 och gjorde ett stapeldiagram över studieskuldens utveckling. Då kunde jag kasta de gamla beskeden och fick en bättre bild av hur studieskulden utvecklats över tid, beslutsstöd för om jag ska betala av den i sin helhet eller vänta tills den skrivs av automatiskt.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Aha, vad är du rädd ska hända där uppe bland molnen? :)

      Låter som du fann en bra lösning på årsbeskeden från CSN.

    2. CJH

      Om molntjänsten inte är krypterad kan obehöriga komma åt uppgifter. Molntjänsten kan läggas ned – jag hade t ex en blogg på numera nedlagda Metrobloggen.

      Tidsåtgång för att scanna ska inte heller underskattas.Det går fortare att bara skyffla ner papper i en kartong och bära ner i källaren.

  5. K.L

    Wow! Precis innan jag läste detta inlägg skaffade jag mig Kvira! :) Berodde på irritationen över det oranga kuvertet som damp ner härom dagen & som skickas ut till miljontals människor i detta land i åratal per person – tänk vilka mängder med papper/skog! Papper som dessutom än så länge (med ca 30år kvar till pension) bara är en prognos baserad på vad jag hittills tjänat in – helt irrelevant för min faktiska pension eftersom den baseras på hela mitt arbetsliv. Så hiskelig onödig info!

    Samtidigt har jag ägnat de senaste rensningsrycken åt just papper, som jag tidigare haft mkt svårt att rensa ut. Har gjort allt jag kan för att strypa in-flödet av papper nu ialla fall (Kvira, avslutat alla kundklubbar & blockerat direktadresserad reklam hos SPAR-registret, Nix-Adresserat & Eniro & autogiro/e-faktura på allt), & försöker följa era andra/tidigare inlägg/råd om vad man kan tänkas behöva spara i pappersväg. Sådana papper som verkligen är viktiga & som jag akulle behöva ha även efter tex en brand (vigselbevis/intyg/betyg/bolånepapper/viktiga sjukjournaler ovs) scannar jag & lägger upp i ett moln (samt sparar på externa hårddisken ifall det bara rör sig om en hårddisk-krash), men behåller även originalen. Men jag scannar inte allt i pappersväg, bara de viktigaste dokumenten. Försöker slänga så mycket jag kan men det blir ändå en del papper kvar. Fördelen med Kvira är ju att det blir digitalt & ligger där sen närhelst man behöver kika/skriva ut. Känner mig mkt nöjd & hoppas fler & fler myndigheter & företag ansluter sig.

    Svara
  6. Malin

    Jag får alla myndighetspapper digitalt.Min hyresvärd envisas dock med papper trots autogiro. I årsskiftet skulle de sluta skicka ut papper till de med autogiro och e-faktura, men fick ändå papper häromdagen.

    Svara
  7. 79nettan

    Vilka bra förslag finns här!!! Har genast skaffat kvira och ha scaner. Ska ha en rengörningsmånad under april och just papper från pension (dåliga samvete) är rena röran. Tack för alla tips!

    Svara
  8. Test

    Vi har digitaliserat det mesta av papren vi haft här hemma. Barnens teckningar sparas dock i en kartong. Sen finns det en pärm kvar med de viktigaste originalhandlingarna (huslånet och sånt). Men även dessa papper har scannats in.

    Man behöver dock inte köpa en scanner för detta. Jag körde med hjälp av scanner-appen Scanner Pro under några kvällar i höstas (viss digitalisering körde jag redan för många år sedan). Sen har jag dropbox betalalternativet eftersom det var det jag gillade bäst av de vanligare molntjänsterna. Olika tjänster är olika bra för olika personer. Ett tips är väl att det du har på moln-tjänsten även finns på en extern hårddisk (synkat). Och scanna i pdf-formatet, inte som bild. Lättare att hantera det senare.

    Man vet aldrig med datorer och moln-tjänster. Ha även en fysisk backup där hemma. Det är en stor del av ditt liv du lägger upp i molnet, inte minst med alla bilder och filmsnuttar.

    Svara

Lämna ett svar