Prylar kostar

Idag när en tröja i butik kan vara billigare än en kopp kaffe på café är tröskeln låg till att konsumera nytt. Låga priser får oss dessutom att tro att vi gör en bra affär, därmed känner vi oss som smarta konsumenter och att vi sparat pengar på att shoppa. Så är det naturligtvis inte.

När vi kommer hem med ännu ett nytt klädesplagg vi inte behöver till den redan välfyllda garderoben eller ytterligare en billig leksak till barnens redan onödigt stora leksakssamling eller en överflödig teknisk pryl som kändes rolig i butiken men snabbt glöms bort bland hemmets övriga prylar som pockar på uppmärksamhet, så känner vi oss inte fullt så genialiska längre.

Prylar kostar. De kostar och tar av dina pengar, din tid och din energi. Ju fler prylar desto mer tid till att underhålla, rengöra, organisera och jobba, och mindre tid till att använda och uppleva. Ju fler prylar desto större och därmed dyrare kan du behöva bo, vilket i sin tur gör att du behöver jobba mer för att gå runt varje månad.

Kostnaden i tid, pengar och energi sker på individnivå. Sen finns det såklart en miljömässig och humanistisk aspekt i en konsumtionstung livsstil. Vår förmåga och vilja att förstå slitaget och konsekvenserna för vår planet och för människor bortom vår egen närmaste krets övertrumfas av de kortsiktiga kickar som vi tycker oss få av konsumtion.

I vår bok försöker vi öppna ögonen för att prylar och kläder kommer med betydligt fler kostnader än den du ser på prislappen i butiken. Både på individ och global nivå.

Vill du förstå mer om varför du egentligen konsumerar, få en mer rationell istället för emotionell relation till dina prylar, få förståelse för vilka kostnader fler prylar faktiskt medför, samt en verktygslåda med tips kring hur du kan tänka vid såväl rensning som vid inköp? Då ska du köpa vår bok ”Prylbanta – Färre saker, större frihet”. ;)

Och så hoppas vi såklart att vår bok, blogg och instagram kan inspirera till att just du vågar börja din minimalistiska resa under 2018. :)

20 reaktion på “Prylar kostar

  1. Lisa

    Lite lustigt att avsluta en anti-consume post med en sales pitch :-) Kanske hade varit lämpligare att skriva ”läsa” istället för ”köpa”. ;-)
    Hur som helst – God Jul!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, ja visst var det lustigt. :) Vi brukar säga att Prylbanta kan bli den sista prylen du köper. :) Under 2018 kommer boken förmodligen komma som e-bok och ljudbok, så då kommer man kunna köpa den utan att för den saken skull få in en pryl i hemmet. ;)

  2. Marcus

    Väldigt mycket reklam på sistone att köpa er bok (som inte ännu finns som e-bok?). . Annars en superblogg, topp tre!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vi behöver pusha den lite så den säljer så pass bra att förlaget tycker det är värt att göra en e-bok av den också (och ljudbok). ;)
      Ska ha det i åtanke dock och inte skriva för mycket om den.

  3. Camilla

    Men snälla! Ni som opponerar er mot att boken promotas opponerar er samtidigt mot att kunskap om konsumtionsmönster och ekonomisk psykologi sprids. På vilket sätt gynnar det strävan att minska konsumtionen om boken bara skulle finns som e-bok? Argumentet känns inte helt genomtänkt. Avser inte begränsning av konsumtion såväl fysiska produkter och digitala tjänster som olika servicetjänster..?
    För övrigt finns det målgrupper som nås via Insta, andra via bloggen och kanske någon grupp – som inte nås annars, men är väl så viktiga att nå ut – via boken! Bra mix för att få ut budskap för att påverka!!! Att enbart ”tala” för de redan invigda breddar sällan en rörelse!

    Svara
  4. cl

    Mm, jag hade gärna fått er bok i julklapp 🎁 Står på bibblakö. 27 pers före… 😳

    Svara
  5. Karlsson

    Många glömmer bort vilka personer som faktist gör t.ex. plagget. 29:90 (30 kr) låter för bra för att vara sant. De som tillverkar såna plagg brukar ofta ha väldigt dåliga arbetsförhållanden. T.ex. HM är såna..

    Jag har skickat e-post till företag och frågat hur de som tillverkar kläder om de har bra arbetsförhållanden, alla svarade utom HM! De svarade aldrig, så nu handlar jag aldrig där mer!

    Jag handlar själv väldigt sällan prylar och kläder. Så jag har till och med kläder från när jag var under 18 år och fortfarande använder (jag är 20 år)..

    Jag tror att jag har nått den gränsen på minst handlade prylar och sånt.. Eftersom jag kan inte sänka mer..
    Jag har ändå inte råd ekonomiskt, så handla prylar känns inte lockande…

    Men jag funderar på skaffa en vattenfontän till min kattunge.. Eftersom kattungen har svårt att dricka vatten. Men vattenfontänen kan räknas som hjälpmedel..

    Jag har en Instax mini 8 kamera . Men jag skulle verkligen behöva fler fotofilmer till den.. (Har inga)… (Att jag skaffade sån kamera beror på att jag har alltid drömt i hela mitt liv att skaffa en kamera där man får foton direkt ur.)

    Svara
  6. Alexandra

    Måste ni inte skriva att det är reklam? Annars är det ju smygreklam och det kan ni fällas för

    Svara
    1. Josefine

      Fast det är väl inte smygreklam när de skriver det helt öppet att det är deras bok? Milsvid skillnad mot bloggare som blir sponsrade av ett företag och plötsligt skriver om en fantastisk produkt de just ”råkat” prova utan att informera om att det är ett reklamsamarbete.

    2. E.M.

      Att de återigen tipsar om sin bok är väl på gränsen till att ses som reklam?
      Författarna av bloggen (och boken) lägger ner mycket tid på att dela med sig av sina erfarenheter och tips. Tycker att det är väldigt tråkigt att så fort någon är bra på något så ska personen ifråga förväntas ställa upp med sin kunskap gratis. Det gäller inte bara inom t.ex. minimalism utan även inom andra områden. Makeupartister förväntas sminka gratis, språkvetare korrekturläsa texter (cv:n o.dyl.), snickare hjälpa till med någons veranda mot en middag.
      Folk är i allmänhet dåliga på att värdesätta andras tid. Men tänk själv: vad är du bra på och kan mycket om? Är du villig att lägga stora delar av din fritid på någon annan inom detta utan att få något tillbaka?

    3. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag är inte helt säker vad som gäller kring att tipsa om vår bok, måste kolla upp det närmre. På Influencers of Swedens tips kring reklam på sociala medier står det; ”Om man helt enkelt skriver det man vill för att man vill det, utan några krav från tredje part så är det yttrandefrihet”. Vi får varken betalt från Norstedts eller någon annan för det vi skrev och länkade, men samtidigt kan vi ju få betalt i ett senare skede genom vårt bokavtal om någon väljer att köpa boken. Hmm…får nog kolla upp närmre vad som gäller.

    4. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Bra poäng men jag är inte helt säker. ”Om man helt enkelt skriver det man vill för att man vill det, utan några krav från tredje part så är det yttrandefrihet”, så står det på Influencers of Swedens tips kring reklam på sociala medier etc. Vi får varken betalt från Norstedts eller någon annan för det vi skrev och länkade, men samtidigt kan vi ju få betalt i ett senare skede genom vårt bokavtal om någon väljer att köpa boken. Hmm…får nog kolla upp närmre vad som gäller.

  7. Caroline

    Blev väldigt inspirerad av en artikel om köpstopp för ett helt år. Har ofta tänkt ”behöver jag detta” i affären, för det mesta är svaret nej. Och det är fantastiskt så mycket tid man får över när man släppt det där suget som (tidigare) river i en. Skönt att tänka: ”ha, jag blir inte lurad av er marknadsföring!”.
    Skriver en som själv driver webbshop – hyran ska ju ändå betalas.
    Tack för en bra blogg!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag är otroligt sugen på att ha köpstoppsår 2018, bara för att testa liksom. Nu konsumerar vi ju inte så mycket och försöker alltid utgå från konkreta behov, men det blir ändå ett par nya (eller begagnade) plagg per år och någon ny pryl här och där.

    1. ANNA

      Och om du läser stycket under rubriken ”Vad är reklam” i texten du länkade till så är det ganska lätt att se att Herr och Fru Minimalism absolut och visst får skriva som de gör för det är ingen som betalar dem på något vi för vad de SÄGER/SKRIVER.

      Jag berättar ofta för folk att jag har en Vintagebutik på nätet å då ber de om namn och visitkort, blir nyfikna och vill kolla vad som finns där. Skulle detta vara något jag inte får säga då? Såvida jag inte först säger ”Å nu blir det reklam”. Det är samma sak som att prata om sin egen bok/skiva/film osv.

      ps. Min butik heter Annas Annorlunda http://www.annasannorlunda.se och jag säljer äldre hushållsföremål i lantlig stil, fina återbrukade träleksaker typ BRIO etc och ibland även nytt hantverk från södra Halland.

    2. Josefine

      De exempel som tas upp på Konsumentverkets sida handlar om när t.ex. en bloggare får betalt (genom pengar eller produkter) för att marknadsföra en produkt/tjänst etc. åt någon annan och inte är öppen med att det är därför den syns på bloggen. Att skriva ”köp den här boken vi skrivit” är då inte dold marknadsföring, som jag tolkar det.

  8. Karlsson

    Hej. Jag har hört på nyheterna att man ska kunna klara sig minst en vecka utan el och vatten om det skulle bli krig..
    Har ni tänkt hur ni ska göra där?? Då är det bra satsa på konserv-mat och sånt, än att köpa onödiga prylar?

    Svara

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.