Reklam nej tack

Vi har varit hemma hos mina föräldrar i Dalarna en del under sommaren och varje söndag anländer en rejäl reklamhög. Det vill säga en stor pappershög med alla tänkbara, och otänkbara reklamblad och reklamtidningar dimper ner i postlådan.

Eftersom vi själva haft en ”Ingen raklam tack”-skylt på dörren så länge jag kan minnas samt avsagt oss diverse direktreklam, glömmer vi liksom bort hur mycket reklam det faktiskt kan röra sig om. Vi blev varse om vilken rejäl bibba det är att ta sig tid att bläddra igenom och fatta beslut kring. På ett år rör det sig om 50 kg direktreklam i mångas brevlådor.

Veckans reklamhög; dags att lägga tid och energi på den. Eller?

Då blev det plötsligt väldigt tydligt och kändes så självklart att inte behöva ta sig an en sådan hög av bland annat följande anledningar:

  • Tid. Det tar tid att gå igenom en sådan mastig hög med papper och tidningar. Även om du inte har en lika enorm hög som på bilden till inlägget, så tar det defacto tid att hantera i hemmet och sedan bära ut den till lämplig plats.
  • Energi. Det blir ytterligare en sak på din mentala to-do-lista när du ska gå igenom reklamhögen och när du slutligen sätter dig så tar beslut kring erbjudanden energi. Som vi skrivit tidigare kan du se det som att du har 100 enheter energi när du vaknar på morgonen, för varje beslut du behöver hantera under dagen minskar dessa enheter med beslutets komplexitet. Vill du verkligen lägga stor del av din dagliga energi på att behöva ta beslut kring mängder med erbjudanden av saker du egentligen inte behöver?
  • Deal. Risken finns att du köper något bara för att det tycks vara en så bra deal. Vissa människor drivs av att göra klipp mer än de funderar på om de egentligen behöver den aktuella prylen eller om de verkligen behöver uppgradera en befintlig sak. Som vi brukar säga; ”Den bästa dealen är den som inte blir av”.
  • Fomo. Du är rädd att gå miste om något (Fomo = Fear of missing out). Tänk om du inte nås av informationen vilken mat som är billigast på vilken butik i närområdet, så kanske andra hinner dit före dig och köpa upp hela partiet! Eller om du missar tjuvstarten på rean i någon klädbutik så andra gör fynd före dig. Hemska tankar för någon som är rädd för Fomo! :)
  • Miljö. Idag när så mycket information kan nå oss digitalt är det synd för naturen att det fortfarande skickas och delas ut så mycket fysisk pappersreklam. Tänk om butikerna inte fick skicka pappersreklam utan var tvungna att använda sig av digitala dito, exempelvis via digitala brevlådor. Vad enkelt det då vore att även snabbt klicka ”avregistrera” med bara ett klick. Och vice versa få klicka för bolag man mot förmodan skulle vilja ha reklam ifrån.

Hur tänker du kring det här med gratisreklam i brevlådan?

24 reaktion på “Reklam nej tack

  1. Linda

    Jag har alltid tyckt att det är rätt så kul med gratisreklam men har ändå valt bort det. Dels pga miljöskäl, och dels pga att det blir så mycket att bära hem, förvara en kort stund (oftast kommer det inte längre än till hallen) för att sedan köra det till återvinningen…

    Svara
  2. Händelsevis

    Absolut ingen reklam för oss! Jag är dessutom överkänslig mot en av komponenterna i trycksvärta så att hantera tidningar och reklamblad i onödan är inte aktuellt för mig. Dock får vi lokaltidningen gratis och den brukar jag i alla fall ögna igenom lite snabbt. För mig känns det kul att veta lite vad som händer i mitt närområde för att känna mig mer som en del av min stad. Lite som att känna sina grannar, fast i makroskala :-)

    Svara
  3. Jenny Meyer

    När reklamen kommer är första uppgiften att sortera ut det jag faktiskt vill läsa. Brukar bläddra i ICA-reklambladen för att se om erbjudandena ger mig inspiration till mat under veckan. Reklam från tex byggvaruhandeln åker i insamlingen direkt då de inte är intressanta för oss just nu. I de två förra bostäderna hade vi nej tack till reklam men inte just nu. Har dock gjort en adresslapp till när vi byter brevlåda där vi avsäger oss reklamen.

    Svara
  4. Grodan

    Ingen reklam här inte… Kampanjveckan.se kan man kolla upp redan på söndagen för kommande vecka

    Svara
  5. Mikaela

    Avskyr det! Upptäckte också att det inte räckte med att sätta upp ”ingen reklam tack” utan var även tvungen att komplettera med ”inga gratistidningar tack” för att inflödet skulle stoppas helt. Ett problem kvarstår dock och det är tidningen från svenska kyrkan. Denna har politikerna i vår komun beslutat skall ingå under ”samhällsinformation” och kan därmed inte tackas nej till. Det tog nästan ett år tills vi fick en tom brevlåda men nu är det superskönt, både mentalt och för miljön :) tack för grym blogg!!

    Svara
    1. Jenny Meyer

      Vissa tidningar ÄR samhällsinformation och SKA delas ut. Här delar de ut en tidning som består till stor del av en massa reklam men det går som samhällsinformation om det bara är upp till en viss procent med reklam. Ett ”bra” sätt att få ut sin reklam på…

    2. ninni

      Jag har samma problem, tidningen från Svenska Kyrkan trillade in under ”samhällsinformation”. Jag skrev dock till ansvarig utgivare och klagade, jag anser att det är reklam och jag vill varken ha politisk eller religiös reklam/propaganda i min brevlåda. Jag har faktiskt inte fått tidningen igen, jag vet inte om det beror på att de faktiskt tagit hänsyn till mitt klagomål eller om de helt enkelt inte skickat ut någon mer sådan tidning.

    3. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Har inte reflekterat över att tidningen från svenska kyrkan skulle anses vara samhällsinformation, jag tänkte att vi fick den för att en av oss ff är med i svenska kyrkan eller för att barnen döpts så att vi hamnat i deras medlemsregister. :)

  6. Sara

    Ingen reklam tack!
    Förstår dock att vissa ser det som ett nöje att sitta och bläddra igenom det där. Min pappa till exempel. Han kopplar av med en kopp kaffe och en hög reklam efter middagen. Annan generation tror jag…

    Svara
  7. Annika

    På vilket sätt anser ni är reklam/samhällsinformation?
    Hur kan församlingsbladet (som delas till hela Sverige) anses som reklam?
    Gratistidningar, församlingsbladet och VårdGuiden är samhällsinformation, för dom innehåller text på viktiga saker som utgivarna vill förmedla!
    Medan reklam är bara bilder på mat för att säljarna vill sälja mer till bättre pris.
    Och för att inte vilja ha reklam eller tidning måste man skriva ut båda för att brevbäraren ska förstå vad den dörren vill ha, reklam eller tidning. För tidning är inte reklam!!
    Tack för mig.

    Svara
    1. Helst tom brevlåda

      Att kyrkan kanske anser att innehållet i sitt religiösa församlingsblad med reklam för kyrkoverksamheter är viktigt kan jag förstå, men det blir inte mer samhällsinformation för det (kyrka och stat skilde sig år 2000). Det är oviktigt för alla som inte är medlemmar, så de borde skicka adresserad information till sina egna medlemmar istället.

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Att reklam bara skulle vara bilder på mat eller prylar som säljs, är nog en väldigt snäv definition. Idag är reklam betydligt mer än så och smygs in lite här och var, men de är väldigt duktiga på att dölja det. :)

  8. Maria O

    Har haft nej tack till reklam i åtminstone drygt tio år. Och alla räkningar elektroniskt. Så efter 4v semester kom jag tillbaka till tre försändelser i brevlådan, en festinbjudan och två adresserad reklam, så skönt. Tömde en kompis brevlåda en vecka in på hennes semester och blev förvånad över mängden reklam, hade glömt det.

    Svara
    1. Daniel

      Gå in på swedma.se och NIX’a ditt personnummer så slipper du även adresserad reklam:)

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Typ samma upplevelse här. Vi behövde ingen som kom hem och ”vittjade” brevlådan när vi var borta ett par veckor i sommar, väldigt härligt! :)

  9. Jenny

    I årsskiftet lade jag upp min ingen-reklam-tack-skylt på dörren. Det är behagligt att kliva in i hallen utan att behöva vada upp till knäna i oönskade erbjudanden, som sedan samlas i en hög för att vidare förpassas till pappersåtervinningen.
    En vinning av tid, energi och miljö!

    Svara
  10. Jenny

    Gratistidningar använder jag som underlägg under skohyllan. ;) kollar aldrig i dem. Annars ingen reklam, för det brukar ibland stå en etikett med mitt namn och adress på reklamen och då kan man inte bara slänga det i soporna utan att först förstöra etiketten. Inte om man inte vill bli idkapad i alla fall…

    Svara
    1. Jenny

      Varför skulle du bli ID-kapad av att slänga en tidning med ditt namn på? ID-kapad blir du om någon får tag på ditt personnummer och vad jag vet står det inte på adressetiketterna.

  11. Marie Å

    Åh, förut hade vi papperstidning varje morgon och reklam. Var jämt översvämning i pappersåtervinningen, ren stress att läsa/sortera och göra sig av med..

    Svara
  12. Hanna

    Har faktiskt valt att ta emot reklam eftersom vi eldar en hel del på vintern. När jag bodde i lägenhet var det bara onödigt att få reklam, så där hade jag en fin ”ej reklam tack” skylt.

    Svara

Kommentera