Risker med fönstershopping

Häromdagen kom jag på mig själv med att göra något numera så ovanligt som att fönstershoppa, det vill säga att gå från skyltfönster till skyltfönster och kika på olika produkter utan att egentligen utgå från något behov.

Denna gång skedde fönstershoppingen via webbläsaren och inte på plats i ett köpcentrum eller på en butiksgata och allt började med att jag la alldeles för mycket tid på Facebook. Där fick jag nämligen syn på en reklamannons, vilket i sin tur ledde till att jag spenderade åtskilliga timmar på att undersöka alternativa produkter, kommunicera med pålästa vänner, jämföra priser med mera. Något som jag för övrigt trodde mig vara mer eller mindre immun mot numera, men med rätt produkt och budskap kan uppenbarligen även en övertygad minimalist halka dit.

Det jag hade fått syn på var nämligen en så kallad 24-timmars-klocka (se bild ovan), en klocka där urtavlan visar dygnets alla 24 timmar i kombination med enbart en visare som rör sig exakt ett varv per dygn. Klockan var inte bara minimalistiskt designad utan såldes även in med budskapet att jag skulle bli mer medveten om nuet, sluta att stressat jaga minuter och generellt bli bättre på att ta vara på dagen. Det lät ju fantastiskt!

Strax innan jag på allvar började fundera på att beställa klockan från Tyskland kom jag som tur var till mina sinnes fulla bruk och insåg att 24-timmars-klockan inte bara var dyr utan att jag även hade en fullt fungerande, snygg och av mig väldigt uppskattad klocka. Därefter lade jag omedelbart ned hela shoppinginitiativet och funderade ett tag över vad som egentligen hänt och vad som är de konkreta nackdelarna med fönstershopping?

  • Du blir missnöjd med det du redan har. Så länge du inte är medveten om att det finns en snyggare, snabbare, större, lättare eller kanske starkare variant av det du redan äger är du oftast nöjd. Men så fort du börjar se dig om efter alternativ blir det du har inte bara mindre intressant utan kanske till och med en källa för missnöje. Det gäller allt från prylar, arbetsgivare och bostad till livspartners.
  • Du uppfinner onödiga behov. Att du inte redan har något betyder ofta att du egentligen inte behöver det, i alla fall i vår rika del av världen. Men när förnuftet trycks undan till förmån för känslor och habegär så brukar vi med lätthet kunna uppfinna nya behov för att rättfärdiga köpet. Behov som när de väl är tillfredsställda tar tid från andra viktigare behov och aktiviteter. Ett bra exempel från vårt liv är vår iPad som egentligen inte tillför någon ytterligare funktionalitet som inte vår MacBook redan har och som resulterar i alldeles för mycket tid i soffan framför skärmen.
  • Du slösar med pengar. Att alltid leta efter nya behov eller uppgradera lösningar för existerande behov blir i längden dyrt och är i praktiken en cykel som upprepar sig i all oändlighet. Det kommer alltid att komma nya versioner och varianter på det du redan har. Det vanligaste exemplet från vårt eget och våra vänners liv är det ständiga ofta onödiga uppgraderadet av elektronik, speciellt mobiltelefoner, vilket till exempel Telenors nya omiljövänliga abbonemang Change tagit fasta på.
  • Du slösar med tid. Bara min lilla utsvävning tog i runda slängar fyra timmar allt som allt och då kom jag trots allt på mig själv relativt snabbt. Jag har vänner som sitter flera timmar per dag och forskar kring existerande och framtida varianter, skriver och läser i diverse produktforum, jämför och suktar dag efter dag på produkter de är intresserade av. Det kanske bästa exemplet är de vänner och bekanta som lägger tid på Hemnet, trots att de redan bor utmärkt. Det gäller till och med nyinflyttade vänner som istället för att glädjas över sin nya bostad grämer sig över att det i efterhand dyker upp nya intressantare objekt samt över att bostäder i deras gamla område säljs dyrare än deras tidigare bostad och så vidare.
  • Du slösar med fokus. Utöver tiden det tar att fönstershoppa så tar fönstershopping även mycket fokus. Fokus som kunde lagts på andra mer givande aktiviteter samt att vara närvarade och nöjd med det liv du har och lever idag. Jag misstänker att fönstershopping ofta är en form av mental flykt från obekväma tankar eller livssituation. I mitt fall spelade säkert det lätt ångestladdade faktum in att jag nu på måndag ska börja arbeta efter en lång skön semester, och att jag därför ville muntra upp mig med lite shopping.

Som så ofta är lösningen på fönstershopping och shoppingmissbruk i allmänhet att bli medveten. Medveten om sina riktiga behov, medveten om den egentliga anledningen till sina beteenden och tankar, samt medveten om konsekvenserna av sitt handlande. I mitt fall hjälpte det även att stanna upp och istället för att trycka på köpknappen fundera en dag eller två. Produkterna finns alltid kvar om behovet skulle bestå men shoppinglusten och de artificiella behoven går ofta över på några dagar, speciellt om du resonerar sakligt med dig själv och analyserar behovet och dina tankar.

Har du något fönstershoppingbeteenden och vad suktar du i så fall efter? Och tycker du kanske som Hemnet i sin reklam att ”jag kan sluta när jag vill” och att det egentligen inte är något problem? :)

16 reaktion på “Risker med fönstershopping

  1. Rebecka

    Jag såg några fina alfabets-träklossar (för barn) i något inredningsreportage och googlade fram företaget. Det var någon återförsäljare som sålde svenska klossar, men så hittade jag det amerikanska företagets hemsida och satt i typ en vecka och kollade på klossar med olika alfabet på. Min sambo pratar ryska med vår son, därav det språkliga intresset. Jag tänkte fram och tillbaka på om jag skulle köpa några klossar, kanske beställa från USA, kanske till någon vän med ett något mindre barn (!) om mitt barn egentligen är för stort etc etc. Till slut sa min sambo ”vänta till nästa vecka”, vilket jag gjorde. Jag köpte inga klossar. Puh! Du har rätt, vi kom relativt billigt undan där… nu ska jag återgå till att rensa i köksskåpen, har hittat diverse muggar och snapsglas som ryker nu.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, det låter som en ”shoppingpsykos” av samma sort som jag råkade ut för med 24-timmars-klockan. Snyggt att du styrde undan den istället för att slå till, med hjälp av din kloka sambo. :)

      Även vi rensar köksskåpen men fokus på muggar och snapsglas denna vecka, vilket roligt sammanträffande. :)

  2. spartankar.com

    Till att du gör windows-shopping och tänker direkt : detta behöver jag inte, detta inte heller. Vad ska man ha detta till.
    Windowsshopping kan vara en bra test :-)

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Japp, det är så jag brukar känna även jag när jag går på stan och faktum är att jag knappt ser själva skyltfönstren längre, men inte denna gång tydligen. :)

  3. Liza

    Gå på stan och fönstershoppa gör jag faktiskt aldrig. I somras var jag ner till vår gågata och köpte exakt det jag skulle ha. Då upptäckte jag att någon butik hade slagit igen och några nya öppnat/flyttat. Efter lite funderande insåg jag att jag inte hade varit ner på stan sedan före jul. Jag är en usel shoppare numera med andra ord. :)

    Men internet är en farligare plats. Tur jag sitter lite mindre vid datorn, då jag icke ids handla grejer via telefonen.

    Här skall det bli stor garderobsrensning idag. Det kommer ta X antal timmar och jag skall försöka vara iskall och släppa saker jag inte använt på länge.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Det är precis samma sak för oss. Besöker vi en fysisk butik så är det för att vi planerat att besöka den för att tillfredsställa ett konkret behov. Har vi ändå vägarna förbi men utan behov så är butiken mer eller mindre osynlig numera. Superskönt då man tänker på det. :)

      Lycka till med garderobsrensningen! :)

  4. samara

    Jag tillbringar för mycket tid med att kolla i gruppen för bortskänkes i Umeå på FB, jag kollar flera gånger per dag, och har även börjat minnas om nån kanske frågat efter en byrå för några dagar sen och så lägger nån ut en byrå så taggar jag den som önskade en, än om jag inte känner människan.
    Är det normalt ? ;)

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Spelar ingen roll vad som är normalt så länge du tycker det är roligt och mår bra av det. Att du dessutom bättrar på karman är en ju bara en bonus. :)

  5. ekomammaistan

    Tur att du inte beställde! Jag har gjort en del sådant tidigare, framför allt när det gäller dyrt smink (väldigt märkligt eftersom jag knappt använder smink, men trodde nog att det skulle ändras om jag bara hade rätt grejer, så galet).

    Nu tycker jag att jag lägger en hel del tid på att köpresearcha på nätet, men när jag tänker efter vad jag kollat på den senaste tiden så är det faktiskt grundat i ett behov, även om det ibland inte känns så eftersom researchperioden kan vara så lång. Viljan att inte göra onödiga köp kan resultera i det, vilket jag visserligen skulle vilja ändra på men ändå bra att det inte ger onödiga köp.

    När jag ser något jag tänker att jag skulle vilja ha så brukar jag lägga det i en mapp på Pinterest och låta det gå ett tag, då märks det tydligt vad som bara är ”köpsug” och vad som faktiskt är ett behov.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag skrev inte om det i inlägget men det är faktiskt lite mysigt att researcha och kolla runt på alternativ på nätet, speciellt om det faktiskt finns ett reellt behov. :)

  6. Gustav

    Jag kan ibland känna efter att jag fönstershoppat på nätet, läst allt om produkten, kan alla specifikationer om produkten att jag faktiskt ägt prylen och sedan tröttnat på den, precis som OM jag hade köpt den. Fönstershoppandet går liksom ett helt varv.

    Svara
  7. Maria

    Bra sammanställning! Reklamare och butiksägare är experter på att få oss att tycka att vi behöver nya saker, trots att vi egentligen inte behöver det. Då är det bästa, precis som du säger, att inte köpa det direkt utan att fundera först. Då undviker vi onödiga impulsköp som vi egentligen inte behöver eller gör oss lyckligare.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Japp, precis. Det luriga är att internet gör det så löjligt enkelt att besöka butiker och slå till och gör det samtidigt lite småjobbigt att returnera varorna. Det har tänkt ut det bra de där reklamarna. ;)

Kommentera