Sammanfattning: En månad med meditation

Nu är oktober månads utmaning över som gick ut på att testa hur livet kommer att förändras av att meditera minst 20 minuter varje dag.

Hur har jag då upplevt meditationen?

En första insikt är att det knappast råder minimalism eller fokus i min hjärna eller medvetande bara för att det gör det i hemmet. Trots att jag under meditationen verkligen försökt att enbart fokusera på andningen så är det anmärkningsvärt hur snabbt och ofta tankarna drar iväg i ny riktning.

En annan insikt är att tankarna tenderar att dra sig i riktning mot min att-göra-lista eller bekymmer på jobbet. Det påminner mig om ett forskningsresultat som många böcker och bloggar brukar referera till som visar att en människa tänker cirka 60 000 tankar per dag, varav 95% är repetitiva och 80% negativa. Något som för övrigt sägs kunna bli bättre när man med hjälp av meditation blir mer medveten om sina tankar.

Jag har också insett att 20 minuter i sträck är ganska långt för någon som är ovan vid meditation. Därför testade jag att meditera 10 minuter på morgonen och 10 minuter på kvällen under några dagar. Det kändes som att jag lyckades hålla bättre fokus under de kortare sessionerna men samtidigt upplevde jag de längre passen som angenämare på något vis. Trevligast har det varit att meditera direkt efter att jag gått upp ur sängen, gärna innan Fru Minimalist kommit igång och allt är helt lugnt och stilla.

Vid ett av tillfällena hände något som gjorde mig extra motiverad att fortsätta meditera. Jag var på lördagsmorgonen efter en ovanligt tung arbetsvecka fortfarande uppe i varv och kände efter meditationen en enorm förändring i stressnivå och harmoni som höll i sig hela helgen. Det var en fantastisk känsla och dit vill jag lära mig hitta oftare och lättare. Kanske berodde det på att jag mediterade hela 40 minuter i sträck den dagen.

En tips är för övrigt att använda sig av guidad meditation eller trevliga avslappnande ljud under meditationen. Det finns en uppsjö av smartphone-appar som erbjuder liknande tjänster. Ett annat tips är att ha ett anteckningsblock eller journal nära till hands under meditationen eftersom hjärnan tenderar att producera massor av goda idéer och insikter under meditationen på samma sätt som jag ofta upplevt att den ofta gör då jag står i duschen. Om jag inte skriver ned dessa tenderar de att antingen poppa upp igen och igen, eller glömmas bort helt.

Sammanfattningsvis måste jag erkänna att jag misslyckades fem av månadens 31 dagar trots att jag varit väldigt motiverad. Det kan tyckas konstigt med tanke på att det bara handlar om 20 minuter per dag. Min tveksamma ursäkt är att jobbet tagit ovanligt mycket tid och fokus sista veckorna, vilket gjort att jag flera dagar i veckan arbetat fram till läggdags och inte kommit ihåg eller orkat meditera. Det tokiga i sammanhanget är att de dagar då jag skippade meditationen troligen var de dagar då jag behövt den som allra mest. Men det är lätt att vara efterklok.

Hur som helst kommer att jag fortsätta meditera dagligen framöver. Det räcker med att jag får till ett sånt där ”superpass” i månaden för att det med råge ska vara värt tiden! Dessutom sägs de riktigt stora uppsidorna med meditation visa sig först då man mediterat regelbundet över en betydligt längre tid än ett par veckor. :)

11 reaktion på “Sammanfattning: En månad med meditation

  1. Angelica

    Jag försöker också få till regelbunden meditation för att varva ner och få en stund för mig själv och mina tankar. Har tyvärr svårt att få till det dagligen samt längre än 10 minuter. Jag skulle vilja lära mig knep för att kunna meditera när jag är på tunnelbanan eller bussen, om det är möjligt.

    Läste förresten somras att höjdhopperskan Emma Green Tregaro körde såväl meditation som yoga för prestera bättre tränings- och tävlingsmässigt och att nå nya höjder :)

    Svara
  2. Optimeralivet

    Härligt att du kom igång ändå, tror du att du kommer fortsätta meditera? Jag har börjat med baby steps in i meditationen, lyssnar på Nidra Yoga (Spotify!). Rekommenderas om man vill ha ledd avslappning!

    Måste också tacka för en grym blogg, ni har inspirerat mig att börja blogga om utrensande, sparande och att få balans i livet. Kika gärna in (även om bloggen är precis nyfödd).

    Heja er!

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Japp, jag hoppas att meditationen blir en livslång vana men gud vad jag är dålig på att få till ett bra fokus trots en månads träning. Ser fram emot att bli bättre och få mer ut av det hela. :)

      Tack själv för att du läser vår blogg, ska helt klart ta en kik på din blog med! :)

  3. Veronique

    Tack för er inspirerande blogg. Angående meditation..visst kan det vara knepigt att få till en ny vana. Har varit på retreat där vi mediterade tillsammans vid tre tillfällen varje dag och var i tystnad en stor del av övrig tid. Detta var oerhört välgörande och var en bra start för att fortsätta meditera hemma sedan. Det gick bra i flera månader, och nu skulle jag igen behöva påfyllning för att återkomma till den tystnad som jag då fann inuti. Effekten av meditation byggs på – så bara fortsätt : )

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag har läst om sådana där ”silent retreats” där man åker iväg från allt och enbart mediterar i tystnad i flera dagar. Det verkar riktigt intressant om än en mäktigt stor utmaning men tanke på hur otroligt mycket daglig stimuli våra hjärnor är vana vid. Det står på min ”bucket-list”. :)

      Tanken är att fortsätta meditera dagligen, om än på hemmaplan! :)

  4. Veronique

    Oj jaha ja typ 15 timmars meditation per dag? Ja, det låter som en utmaning. Där jag varit kombinerar man mediterandet (ca 3 tim/dag uppdelat på 3 tillfällen) med praktiskt fysiskt arbete i närvaro under tystnad några timmar per dag. Då hinner man ”grunda energin”, och det har iallafall gett mig mer balans. Huvudet i himlen och fötterna på jorden : )

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Intressant! Jag har märkt hur harmonisk jag kan bli av att utföra praktiskt fysiskt arbete, det är lite som meditation i sig. :)

  5. MaG

    Hej!
    jag ka ntipsa om en bra app, som jag använder, där man kan välja en minut eller en timmes långa meditationer. Den loggar också hur mycket och ofta man mediterar -väldigt smidigt! Insight Timer heter den.

    Svara

Kommentera