Söker lugnet om kvällarna

Sedan Lillebror Minimalist föddes i somras har jag upplevt ett större behov av att få lugna kvällar. Det blir lätt att allt går i ett från att vi vaknar tidig morgon till att barnen somnat vid kl 20. Lillebror tycks dessutom inte ha läst manualen att bebisar ska sova många timmar per dygn, så timmarna av egentid innan nattpasset börjar, vill man både göra så mycket som möjligt av, och samtidigt så lite som möjligt.

Det är lätt att dessa ca två timmar fördrivs framför en skärm, med hemnet-knarkande, sociala medier, blogg och ett försök att bocka av en oändlig inkorg och to-do-lista. Samtidigt som hjärnan bara vill få vara, tänka färdigt en tanke innan en ny invaderar och ha färre mejl i den mentala inkorgen.

En kväll i veckan äter vi sen middag efter att vi lagt barnen. Vi äter i lugn och ro, njuter länge av maten och pratar utan att bli avbrutna. Ofta med ett glas ekologiskt vin eller bubbel. Eller två. :)

middag_tumanhand

Instagram frågade jag tidigare om någon testat färgläggningsböcker för vuxna för att se om det kunde vara ett sätt att varva ner på kvällen. Jag har även funderat att yoga oftare, men det har ibland känts för jobbigt att göra sena kvällar. Likaså testade jag ljudböcker och poddar ett tag, men har insett att jag inte vill ha mer brus, ljud och babbel, utan hellre tystnad och lugn.

fargbok_vuxen

Nu testar jag något nytt, nämligen att skriva tacksamhetsbok. Vi har tidigare berättat om att vi, Herr och Fru Minimalist, innan vi somnar berättar för varandra vad vi är tacksamma för. Sedan Lillebror Minimalist kom har detta dock runnit ut i sanden då han är extremt lättväckt och vi alla fyra sover i samma sovrum.

Att skriva ner det du är tacksam över ska ha större positiv inverkan än att bara tänka eller säga det. Jag började göra tacksamhetsnoteringar i Simplenote, men insåg att jag hellre vill skriva för hand. Jag kostade därför på mig en präglad bok från Bookbinders design. Färg, storlek och text på omslaget väljer du själv. Hur min tacksamhetsbok ser ut  ser du längre ner i inlägget. Jag hoppas det inte känns som ytterligare en to-do att bocka av. Utan att det blir en lugn avslutning och reflektion över dagen som då avslutas i en tacksam och positiv anda. Och jag känner inget måste att skriva i den varje kväll. I den bästa av världar skulle jag även meditera en 5-15 minuter innan läggdags, men där är jag ännu inte. :)

Har du behov av att varva ner om kvällarna och vad gör du i så fall för att hitta lugnet?

tacksamhet_bok

En präglad bok från Bookbinders design för tacksamhetsnoteringar.

27 reaktion på “Söker lugnet om kvällarna

  1. Händelsevis

    Håller med dig helt om att behovet är större nu efter andra barnet.
    Jag fick en sån bok i present och målar i den när hjärtegrynet o jag ritar tillsammans. Men den blir inte använd annars, på kvällarna krävs enhandgöra pga bebis på andra armen…
    Nu på vintern har hjärtegrynet och jag börjat ha kvällsmat med tända ljus som nedvarvning. Sen kvällsrutin och massor av sagor. Då tycker även jag att jag kommer ner i varv och dessutom tillsammans med honom! Kan ju tillägga att han är 3,5 och således lite äldre än er stora.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Ja, kan tänka mig att en sådan där färgläggningsbok gör sig bättre även för mig när jag målar med storasyster i framtiden. Nu vill hon mest att mamman ska måla med hennes kritor snarare än att måla var för sig. :)

  2. Karin Svensson

    Nu får jag gå tillbaka i tiden sisådär 40 år för att komma ihåg hur det var på min tid när jag hade det som ni har det nu. En tvååring och en nyfödd fanns i huset + 3-4 hundar, 2 katter, i ladugården fanns 2 kalvar och ett dussintal får.

    Här är det som var bra då i mitten på 70-talet: tv:n slutade sända (tror jag) kl. 22 och om jag inte minns fel så var det ingen tv på dagen alls och vi hade bara två kanaler.
    Datorer fanns inte, smarta telefoner fanns inte, vanlig fast telefon fanns och skulle du prata i den så blev det korta samtal för vem gillar att stå i hallen och småprata. Ringde telefonen så var det saker som skulle meddelas eller viktiga saker man ville ha sagt.

    Här var det aldrig tal om att ha egentid eller lugna stunder när barnen somnat, middag i levande ljus var nog inte uppfunnit då. Istället när barnen somnat, byggde vi om huset, rum efter rum och när det var klart så blev det ladugårdens tur.

    Vi var inte mentalt slut av all information som påverkade oss, fanns inte så mycket att ta in som det gör idag. I ett hus 4 km från närmsta granne blev man påmind om omvärlden när posten kom eller när sopbilen körde fram, idag plingar det i mobilen när det kommer mail eller när någon gjort ett inlägg på facebook….. det är stressande i sig.

    Svara
    1. M

      Så intressant att höra! Och få det bekräftat att det var lugnare förr på ett annat sätt. Och säkert slitigare på andra sätt också!

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Väldigt intressant! Inte minst att tv:n slutade sända, här i vårt hem har den visserligen inte sänts på ett par år (typ ;) ) men vi ser ju i grannlägenheterna att den står på i tid och otid.

      Tror helt klart att våra hjärnor mer var gjorde för den typen av ”långsamma” liv än dagens plingande och ständiga intryck och uppmärksamhetssökande.

  3. Matilda

    Jag broderar! Köpte ett korsstygnsbroderi, där motivet utgörs av ett foto vi tog på vår jordenruntresa häromåret. Då blir det en bild jag verkligen gillar & så påminns jag om resan & allt fantastiskt den förde med sig, samtidigt som jag verkligen kopplar av allt annat, eftersom broderiet kräver att jag fokuserar på just det. :-)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag broderade väldigt mycket korsstygn när jag var i tonåren, perfekta julklappar till mor- och farföräldrar. :) Och vad kul att göra eget motiv och sy!

  4. Maria

    Jag brukar varva ned med att lyssna på David Allen och hans GTDsystem på YouTube.
    Även om jag hört det mesta förut blir jag inspirerad på nytt.
    I min förra mobil hade jag hans föredrag inlagda som ljudfiler och kunde lyssna på dem
    om jag hade svårt att sova. Den gick sönder och min nya har inte möjlighet att ha ljudfiler då
    det är en gammal Samsung med vikskärm.

    Visste ni att det står om er i WWF Eko? Tips på tre miljövänliga bloggar.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Nej, det visste vi inte, vad skoj att vi finns med i WWF Eko! Och tack för att du berättade. :)
      Undrar varför inte vi får tidningen, vi ger ju pengar till WWF varje månad. Kanske har vi avsagt oss den i ett tidigare skede (eller behöver man prenumerera på den separat?).

  5. Fia

    Den första tanken som dök upp i mitt huvud var meditation, och det nämnde du sedan. Jag tycker det är intressant med tacksamhetsövningar. Min fundering är, vem riktar man tacksamheten mot, eller får den endast ”sväva i rymden”. Tex ”Jag är tacksam för att jag får dela livet med dig”. Eller ” jag är tacksam för att jag får dela livet med min partner”. Tror du det blir skillnad? Tack för intressant inlägg!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag skriver mina tacksamhetsnoteringar som det sistnämnda, fast byter ut partner mot namnet på personen. Tror dock inte det spelar någon roll ö h t, utan bara är en smaksak i hur man uttrycker sig.

  6. Ann

    Vi har aldri funnet et bra sett å roe ned om kvelden. Personlig tror jeg at en kort tur alene i mørket kunne fungere, jeg har venner som leser. Har dere tenkt over å sove i vardagsrommet? Det er en mye brukt strategi i Norge.
    Spennende tanke å skrive ned det man er takknemlig for

    Svara
  7. M

    När jag stiger upp från nattningen, oftast vid 20.30, är jag så trött att jag oftast går och lägger mig, om jag inte redan somnat när jag nattar. Det var väldigt länge sen det eventuellt var aktuellt för oss att äta tillsammans efter vi nattat lillan, är ju inte säkert man får någon mat den kvällen om man har otur ;) men nu har jag plockat fram korsordstidningar som jag hoppats orka plugga pyssla med någon kväll. Och så har jag faktiskt lagt till en prenumeration på Året runt på min önskelista till jul efter att ha fått hem ett erbjudande idag. Jag skäms nästan lite för att skriva det, är inte direkt jag som är målgruppen för den (29 år), men finns nog inget som inger så mycket lugn som när jag hälsar på min mormor och morfar och läser året runt. Hoppas jag får lite mer av den lugnande mommo-känslan här hemma :)

    Svara
    1. Hanna

      Jag har prenumererat på allas i ngt år:-)
      Är också 29.

      Korsord är rogivande.

      Vid långhelger blir det en del pusslande. Vet inte om det blir så nedvarvande men skönt m ngt annat o fler kan pussla samtidigt

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Det är alltid en risk man tar det där med att lägga barnen först och äta sen. ;) Jag äter alltid en ”stödmacka” de kvällarna vi ska äta sen middag när storasyster ändå äter sin middag.
      Hos oss skulle det inte fungerat innan storasyster började på förskola, för då lade hon sig kl 20-20.30 och somnade inom en timme. Nu behöver hon läggas tidigare så vi kan oftast lägga båda barnen strax efter kl 19 och de somnar då inom en timme.

      Ingen fara, jag gillade att läsa Allers mycket hos min mormor som prenumererat på den tidningen så länge jag kan minnas. Numera har min mamma den och då läser jag den där istället. Gillar framför allt att ha en sådan tidningen på semestern och lösa korsorden i. :)

  8. ekomammaistan

    Jag har svårt att varva ner på kvällarna. Som nu efter att lillebror har somnat sitter jag och svarar på kommentarer och gör upp planer med kompisar via Faceboos chatfunktion. Mitt bästa sätt att varva ner är när jag har någon bok som jag är inne i, men å andra sidan kan den vara svår att lägga ifrån sig och komma i säng i tid, samma sak med stickningen. SAmtidigt upplever jag att det är lättare att varva ner frånkopplad datorn. Vissa kvällar ser jag och maken på någon serie vi följer (just nu tittar vi på chefs table), vilket visserligen är skärmbaserat, men samtidigt fokuserar vi vårt tittande genom att ha bestämt precis vad vi ska titta på, ser på avsnittet och när det är slut stänger vi av.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Ja, det är ju så mycket admin i småbarnslivet! Grejer som ska fixas till förskolan, kalas ska förberedas (antingen egna eller någon gåva till annans kalas) och aktiviteter som ska bokas in och play dates med vänner och barn likaså. Och så den egna träningen där på ett hörn. :)

      Vi brukar också ha en serie vi kikar på tillsammans en kväll i veckan eller varannan vecka, det känns lite bättre än att sitta med varsin skärm.

  9. Eva

    Måste absolut varva ned på kvällen. Somnar inte sällan vid sju och sover minst en halvtimme. Det är inget problem sedan att somna vid tio och sova åtta timmar. Det är också rogivande att lyssna på radio, något pratprogram om tja kanske djur eller något oförargligt. Man kommer då tillbaka till konkreta verkligheten som då känns enkel och ickekrävande. Om man inte har förmåga/ro att dra sig tillbaka och vila och samla sig så förstår jag inte hur man kan leva och hålla sig frisk i vår fragmentera(n)de livsmiljö.

    Svara
  10. Sara

    Tipsar om appen Lugn&Lycklig som har både 10- och 20-minuters kroppsscanning, perfekt att somna till! Både fysisk och mental avslappning i ett.

    Svara
  11. Maria

    Från wwwf.se :

    Som WWF Vän får man medlemstidningen WWF EKO 4 ggr/år full med intressant, aktuell och matnyttig läsning samt vackert naturfoto. Som bevis för att du är WWF Vän får du också en vändekal för 2017. Ett medlemskap kostar från 330 kr/år.

    Man kan välja att logga in på deras sida och läsa tidningen digitalt om man vill minimera mängden tidningar som kommer.
    Jag föreslår att du tar kontakt med dem och frågar om du kan få en kod så du kan logga in och läsa tidningen och se deras sida där det står om er. :-)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Åh, vad bra, tack så mycket för researchen! :)
      Det kanske är olika på att ha ett medlemskap hos dem, och att ”bara” vara månadsgivare av pengar (?). Kanske det som gör att vi inte fått tidningen.

  12. Maria

    Ja det är nog skillnad. Om ni blir medlemmar kommer tidningen fyra gånger om år eller om ni läser den på nätet. Om ni tar kontakt med dem och säger att ni vill provläsa den för att sedan bli medlemmar kanske ni kan få exemplaret det gäller? Det är mycket information i den. :-)

    Svara
  13. Sofia Brolin // Hildas.se

    Ibland så vill man bara skriva ner saker för hand. Det digitala kan tyvärr inte ersätta det i alla lägen. Har också testat att skriva ner våra tacksamheter i en app, men det kändes inte alls rätt. Vilket är väldigt synd, för ur ett förenklingsperspektiv vore det bättre än med ännu en bok till. Men ibland får minimalismen stå tillbaka för behoven. Snygg bok. Hoppas att det funkar bra för att varva ner. :)

    Svara
  14. designmama

    Hej! Har följt er blogg ett tag men är ny med att kommentera. Har också ett intresse för minimalism o har sen 2,5 mån två små barn. Jag o min man har också funderat på disponeringen av tiden på kvällarna o gillar att va tillsammans men har rätt nyss börjat med tre fasta dagar tillsammans (typ fredagsmys etc) o resten egentid. Istället för att slentrianmässigt slå på serier varje kväll tex. Han kopplar ofta av genom att gamea m vänner några timmar o jag har många instressen men är såklart också trött på kvällar o letat efter nåt kravlöst men som som ändå ger mer än slösurfade.. Har en plan att läsa mer böcker (för att det var längesen, egentligen finns oändlig variation o i jämförelse med annat skärmbrus nästan är som meditation i sig). Har också planer på att lära mig nya designprogram på datorn m.m. (Är student inom design för barn) o eftersom jag inte har så mycket tid till det annars kan det ibland vara avkopplande att lära mig nåt nytt eller att måla, skapa sy m.m. (Om jag råkar ha sån energi nån kväll). Men har också (igen) börjat testa en sån där streamingtjänst med tidningar på platta (kravlöst, enkelt men ändå med mer innehåll än att surfa på tidningarnas sidor tex), jag gillar att spara utklipp därifrån o från andra ställen på Pinterest för inspiration kring alla möjliga intressen o så. En annan egentidsgrej är: hemmaspa i badrummet med musik (om man orkar det), annars är snabbversionen en ”mindfulnessdusch” = släckt i taket, tänt ljus, musik på o inga barnskrik.. :)

    Men när vi är tillsammans har vi börjat fokusera mer på att prata om upprätthålla intressen tillsammans (istället för att tex se på tv varje gång, vilket självklart är skönt ibland). Men typ att: ta ett glas vin o spela upp en för en själv ny låt för varann som man verkligen vill dela med sig av, prata om den o annan musik tex. (Som man gjorde förr i tiden när man gjorde blandband till varann o så). Att inte bara prata om jobb o barn utan kultur eller andra intressen också (som man kanske gjorde i början av förhållandet?). Väldigt trevligt men har börjat kräva lite mer ”planering” nuförtiden. En annan sån grej är att spela tv-spel eller brädspel ihop.

    Tack o hej :)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Tack för din inspirerande kommentar med många bra tips!
      Gillade din beskrivning av ”mindfulnessdusch”, det ska jag verkligen testa någon gång. :)
      Och brädspel gillar jag också, det är nästan synd att det finns så få (eller i alla fall i vår samling) där man bara kan vara två personer. Vi brukar ha med oss ett par kortspel som Uno och SkipBO med mera vid utlandsresor, men är sämre på att spela det hemmavid.

Kommentera