Recensioner och boktips

Jag nämnde i ett tidigare blogginlägg att jag i princip helt slutat lyssna på poddar till förmån för ljudböcker. Jag gillar fördjupningen som ljudböcker ofta ger i jämförelse med korta podcasts. Två böcker jag lyssnat på senaste tiden är Hjärnstark och Den digitala barnvakten. Så här i efterhand tycker jag dessa två böcker går in i varandra och kompletterar varandra till innehållet, vilket gjorde att de passade väldigt bra att lyssna på parallellt, och de är väl värda att lyssna på.

Boken Hjärnstark handlar i mångt och mycket om hur du kan påverka och träna din hjärna så att du blir mer stresstålig, mår bättre, får bättre koncentration och blir mer intelligent. Samma fördelar som många får av meditation. I boken förespråkas regelbunden träning som ett av de bästa sätten att uppnå alla fördelar, betydligt bättre hjärngympa än sudoku, korsord och kosttillskott.

Eftersom hjärnan är i ständig förändring och bildar nya hjärnceller och kopplingar, kan varje tanke du tänker förändra din hjärna lite grann. Liksom varje hårt träningspass eller promenad som du tar. Och alla som rör på sig får de här fördelarna, gamla, vuxna och barn. Som småbarnsförälder är det lätt att träningen prioriteras bort, men den här boken får en verkligen att förstå vikten av träning och vardagsmotion för vår hälsas skull, men också för att prestera bättre på jobbet samt bli en bättre förälder.

Boken Den digitala barnvakten å sin sida berättar istället vad som enligt forskning händer med våra barns hjärnor och kroppar när de sitter mycket framför olika skärmar. Hur datorspel och filmer är uppbyggda för att ge kroppen snabb belöning och starka dopaminpåslag, för att hjärnan och kroppen ska skrika efter mer, mer, mer. Bara en liten stund till, bara ett försök till, bara en nivå till. Var inte naiv och tro att speltillverkarna är snälla och vill att dina barn ska lära sig något, de vill bara tjäna pengar och få ditt barn (eller dig) att stanna kvar och spela mer.

Fram till 20-års åldern har vi ungefär 115 000 vakna timmar, vad vi (eller våra barn) gör med dessa kommer forma dem som vuxna. Små barns användning av teknologi kan leda till försenad språklig och motorisk utveckling och äldre barns användning till stillasittande och missbruk. För att få positiva effekter på hälsan bör unga ägna minst 60 minuter per dag åt pulshöjande motion och träning. Idag är det bara 44 procent av killarna och 22 procent av tjejerna som når den nivån.

Boken försöker inte moralisera, vara bakåtsträvande eller skambelägga föräldrar, utan vill baserat på fakta tydliggöra hur vi kan balansera tekniken och ta till oss allt det goda den kan tillföra, men samtidigt minimera riskerna. För även om man som förälder har en positiv syn på skärmar, så kan vi inte komma ifrån att depressiva tillstånd blir allt vanliga bland barn och ungdomar, att stillasittande leder till hälsoproblem, att sömnsvårigheter har krupit ner i åldrarna, att koncentrationsproblem är vardag i förskolor och skolor i större utsträckning än för bara 10-20 år sedan. För 10 år sedan kunde barn hålla fokus i 12 sekunder, idag är det 8. För en guldfisk är det 9 sekunder. Fråga mig inte hur det har kontrollerats. ;)

Börjar du förstå hur böckerna hänger ihop? Den ena berättar hur du med träning kan optimera hjärnan och kroppen. Hur du kan minska stressen, öka koncentrationen och få bättre sömnkvalitet med hjälp av träning. Den andra om hur skärmar gör att hjärnan ”programmeras” om på ett negativt sätt, hur skärmtiden ökar på bekostnad av att barn rör sig allt mindre, och hur ökad skärmtid kopplas ihop med sämre sömn och försämrad koncentrationsförmåga.

Jag lyssnade på böckerna parallellt då Hjärnstark efter några timmar blev lite ”mastig” och forskningstung i mina öron. Då lättade jag upp med Den digitala barnvakten och upptäckte vad bra de var att lyssna på dem parallellt för att upptäcka oväntade kopplingar mellan böckerna.

Vill du lyssna på dessa böcker så finns de hos Nextory där du fortfarande får 30 dagars gratis lyssning om du anger koden Minimalisterna på länken här. Erbjudande gäller nya medlemmar/nya e-postadresser och går att säga upp när som helst utan kostnad.

Har du läst eller lyssnat på någon av böckerna ovan och vad tyckte du i så fall?

Detta inlägg är inte ett samarbete med Nextory utan publicerat för att jag vill tipsa om två böcker som jag tycker är väldigt bra. Däremot hade vi ett samarbete med Nextory i början av december som du kan läsa mer om här.

9 reaktion på “Recensioner och boktips

  1. FruEfficientBadass

    Jag har inte läst böckerna du refererar till men ovan räckte för mig – vi har nu instiftat ”skärmfritt fram till tre på helger och lov” – laminerat på väggen i köket. Barnen verkar positiva men det är nog mest nyhetens behag…

    Som vanligt ett klokt och inspirerande inlägg. Jag har skrivit om fler saker ni inspirerat mig till från er fantastiska bok Prylbanta på Efficientbadass/Minimalism/prylbanta. Tack för den miljöinsats (eko såväl som psykisk) ni tar med ert skrivande och gott nytt år!

    Svara
  2. Emma Dahlgren

    Jag fick boken Hjärnstark i julklapp och ser fram emot att läsa den under semestern i Ghana efter nyår😊 förhoppningsvis inspirerar den mig att återgå till löpningen som legat på is sedan augusti😕

    Svara
  3. Eva

    Säkert är Hjärnstark en bra och lärorik bok. Men valet av ”Hjärn-” i titeln får mig omedelbart att backa. Det är märkligt fokus på hjärnan nuförtiden när det knappast saknas, åtminstone tillräcklig, intelligens bland befolkningen. När ska man uppvärdera nivån av emotionell mognad istället? Där tror jag den verkliga bristen finns bland folk i allmänhet idag. (Även hos mig själv så ingen nu tror att jag ser mig som bättre.) Önskar er ett gott nytt 2018! :)

    Svara
  4. Karlsson

    Koncentrationsförmågan har ingen samband med tiden på skärmen. Ljuset från skärmen ”lurar” hjärnan att det är dag, fast det är natt. När man sover dåligt så är det normalt att man har svårare fokusera, eftersom hjärnan fungerar inte normalt.

    Om föräldrar är mycket på t.ex. på facebook så är barnen också mycket framför skärmarna. Eftersom föräldrarna är ju förebilder!

    Så det borde bättre läsa riktiga böcker än såna på skärm.

    Svara
  5. Sara

    Hej! Efter ert inlägg i December testar jag Nextory och har lyssnat på boken ”Hjärnstark”. Innehållet i den här boken är den största drivkraften jag stött på till att träna! Och nu tränar jag! Och jag är noga med att se till att barnen får uppmuntran och tillfällen att röra sig- för effekterna som nämndes av att barn rör på sig är ju fantastiska! Jag rekomenderar därför också denna bok, och kommer även att läsa ditt andra tips! Tack!

    Svara
  6. Andreas

    Hej, gällande spel vill jag flika in med en kommentar. Det är stor skillnad på spel med innehåll jämför World of Warcraft och Counterstrike för att nämna några som är poppis. Dessa är vad jag kallar för underhållning, att jämföra med film, tv eller böcker.

    På andra sidan har vi beroendespelen, dvs inte ”riktiga” spel utan skapade enbart för att tjäna pengar. Här ser vi Candycrush och liknande spel, skapade av och för att trigga din hjärna och att ge pengar. Tyvärr har detta spillt över till den ”riktiga” spelvärlden i form av lootboxes som varit höstens och vinterns stora spelsnackis. Det klassas som gambling av vissa. Och det håller jag med om, lootboxes, Candycrush (spel där du betalar för tid) och casinospel är samma skit.

    Men håll isär spel och spel, ”vanliga” spel (Warcraft etc) är mer som brädspel, något socialt och roligt.
    Casino, Candycrush och eländet med lootboxes är glorifierade Vegasmaskner som du hittar på närmaste sunkbar. Dvs beroendeframkallande och inget nöje.

    Bra blogg!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Men även ”vanliga” spel på skärmar kan väl vara beroendeframkallande och skapa för skärmberoende och för mycket skärmtid på bekostnad på mindre rörelse i vardagen, eller? Det är väl just spel som upplevs som ”socialt och roligt” som det är lätt att ”motivera” att spela ändå lite till, men vara minst lika osunt att sitta för mycket vid?

  7. E

    Våra barn 4 och 6 år har sedan vi bestämde oss i höstas aldrig tillgång till mobiler/surfplatta. Vilken skillnad det har gjort!!! Rekommenderar starkt att ta bort dessa onödiga ”barnvakter” som stjäl tid och energi, interaktion, relationsskapande och fantasi. Våra barn leker nu tillsammans hela dagarna. Under längre bilfärder har vi en klassisk ritplatta (en sådan man kan sudda bort text på genom att dra i en plupp). Det blir också mycket ”sten sax och påse”, eller ”ett skepp kommer lastat” vid bilfärder, eller så lyssnar vi på någon rolig pod tillsammans. Barnen är så mycket mer kreativa och tillfreds nu. Menar inte att klanka ner på föräldrar som låter barnen använda mobiler, utan snarare förmedla att det finns sååå mycket att vinna om man står ut de där första jobbiga dagarna.

    Svara

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.