Uppföljning av Fru Minimalist förändringsprint

Hur gick då min, Fru Minimalists, förändringssprint de 10 sista dagarna inför jul? Känner jag mig lugn, utvilad och  så här inför jul och nyår? Jag skulle alltså under dessa 10 dagar:

  • Yoga minst 5 minuter varje dag.
  • Meditera minst 5 minuter varje dag.
  • Inte sitta vid någon skärm (dator, mobil, iPad, tv) efter kl 21.00.

Jag satte medvetet låga trösklar tidsmässigt för de aktiviteter som behövde utföras varje dag för att öka sannolikheten att lyckas.

Yoga: Yogapassen blev 10-20 minuter långa. Samtliga skedde hemma framför Yoga Studio-appen. Ibland fick jag även sällskap på golvet av Herr Minimalist. Någon enstaka kväll när klockan närmade sig 22 kändes det mer som att jag yogade för att bocka av det på to-do-listan, men i övrigt var det riktigt skönt och jag känner att kroppen mår bra av att yoga. Att yoga varje dag under 10 dagar gav mersmak och jag blev sugen på att gå på ett ”riktigt” yogapss på ett gym eller en yogastudio.

Meditera: Det här är ju Herr Minimalist betydligt bättre på än jag, även om jag i perioder i livet har försökt ge det en chans. Tänk att 5 minuter kan kännas som så lång tid! :) Jag utförde meditationen varje dag, men vet inte om jag märkte något direkt lugnande effekt. Dock märkte jag att det kan vara väldigt skönt att bara sitta rakt upp och ner och låta tankarna komma och gå. Att göra ingeting. Kanske behöver jag meditera längre än 5 minuter för att få riktig effekt som jag hör och läser meditationsfrälsta prata om.

Skärmfritt: Att Inte sitta framför skärmen sista timmen på kvällen var helt klart den bästa punkten. När jag undvikit skärmarna har jag istället hunnit göra saker jag tycker om att göra, men upplever svårt att få tid och energi till nu med heltidsjobb och bebis, som att baka bröd, prova nya barnmatsrätter från Barnmatsboken och läsa böcker. Eller bara sitta ner med en kopp te och några chokladbitar och diskutera och filosofera med Herr Minimalist. :)

Såväl yoga som mer skärmfri tid är något jag vill hålla i såväl under julledigheten som när livspusslet börjar snurra igen i januari. I perioder brukar jag ha en eller två helt skärmfria kvällar i veckan, men så dras man plötsligt in i gamla (o)vanor igen och blir sittandes med någon form av skärm kväll efter kväll. Likaså yoga, i perioder är vi duktiga på att få med varandra på yoga om kvällarna, sen kan det räcka med en rejäl förkylning för att komma ur den goda vanan.

Har du några vanor som du vill hålla kvar eller etablera under eller efter julledigheten?

God jul önskar Herr och Fru Minimalist!

Fildegslimpa med torkad frukt bakades en av kvällarna istället för att spendera den framför skärmen.

Fildegslimpa med torkad frukt bakades en av kvällarna istället för att spendera den framför skärmen.

6 reaktion på “Uppföljning av Fru Minimalist förändringsprint

    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, vad kul, det är väldigt gott bröd. Bakade faktiskt ett för mindre än en vecka sedan, och igår ett igen då det tar slut på bara ett par dagar här i familjen eftersom samtliga familjemedlemmar (inkl Bebis Minimalist) tycker det är så gott. :) Gillar fildegsbröd eftersom de inte behöver jäsa och att man kan smaksätta med de nötter, frön och torkade frukter man har hemma för tillfället.

  1. Carro

    Att använda mobilen i samband med läggdags vill jag verkligen avskaffa. Försöker få till detta under ledigheten men en slinker lätt tillbaka i dåliga vanor! Men det är verkligen dags, både för att den där sabla telefonen är ett alltför stort inslag i livet men också för att all stimulans för hjärna får min sömnstörning (hypnagog) att gå bananas.
    Trevlig helg!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Det är väldigt lätt att man bli sittande framför såväl dator som mobilen om kvällarna. Konstigt att mänskligheten kunnat lägga tills sig med en sådan vana så pass snabbt, för bara ett par år sedan höll man ju inte alls på så med sin mobil. När uppstod det behovet? :)
      Och just det ”blåa” ljuset från dessa typer av skärmar (dator, padda, mobil) är ju tydligen förödande för just hjärnan och sömnen.

    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Väldigt bra vanor och målsättningar för kommande år! :)
      Det där med mindre tid framför dator och skärmar tycks väldigt vanligt, tänk att många så gärna vill minska på det men ändå är det så svårt. :)

Kommentera