Vardagsfavoriter på minimalistbordet

Det här är, och kommer alltid att vara, en minimalistblogg, inte en matblogg, inte en aktieblogg, inte en träningsblogg, det finns redan tillräckligt många riktigt bra sådana. Dock innebär minimalism för oss mycket mer än att rensa bort prylar och konsumera medvetet. En av alla dessa andra saker är att få vardagspusslet att bli så roligt och smidigt som möjligt med olika såväl mentala som fysiska hjälpmedel och knep.

Här om veckan skrev vi ett inlägg om våra matvanor och under sista punkten Planering, skrev vi bland annat att vi gjort en lista med goda och snabba vardagsmiddagar. I kommentarsfältet kom flera önskemål om att berätta vilka dessa maträtter på listan är för att sprida inspiration.

Listan med maträtter har vi gjort för att underlätta planeringen av middagar, matlådor, inhandlingen av matvaror till dessa, samt för att slippa vara kreativa när vi kommer hem trötta efter en lång arbetsdag. Nu över till listan med tips på enkla vardagsmiddagar.

Rester. Som minimalister och miljövänner slänger vi otroligt sällan mat. Resterna från helgens eller gårdagens middag kanske inte utgör en komplett måltid, men genom att komplettera resterna med avokado, ägg, keso, broccoli, mozarella och/eller bröd eller matmuffins, blir måltiden komplett. Dessa uppräknade tillbehör finns i princp alltid hemma hos oss.

Squashplättar med rökt lax. En hyfsat ny favorit hos oss som du hittar recept på här.

Sallad med laxfilé/halloumi/kycklingfilé. Salladens innehåll kan varieras beroende på säsong och vad som finns hemma. Likaså varieras tillbehören. Salladen blir roligare med olivolja, vinäger, balsamico och/eller flingsalt. Vi varierar smaken på laxen eller kycklingen genom att bland annat använda chili, ingefära eller soja.

Thaisoppa med kyckling och lime. Otroligt god soppa som är enklare att göra än vad receptet ger sken av. Våga prova och kanske blir den en favorit även hos er? :-)  Servera med ett gott, kanske hembakat, bröd. Receptet hittar du här.

Hamburgare. Vi äter hamburgare nästan varje vecka i någon variant, antingen klassisk hemgjord nötfärshamburgare med fetaost i nötfärsen, eller som variation: vegatarisk, fisk eller kycklingfilé istället för nötfärs. Serveras med klassiska hamburgertillbehör och en sallad.

Tonfisksås med pasta. En strimlad purjolök, 2 burkar tonfisk, 2 dl creme fraiche, 2 dl grädde, tomatpuré, peppar och salt efter smak. Stek purjolöken lätt i smör i en vid stekpanna, i med resten och rör om. Låt puttra i 10 minuter. Sen har du en grymt god och snabb tonfisksås att servera till, helst färsk, pasta.  :-)

Jordärtkockssoppa. Googla på jordärtskockssoppa så får du flera varianter och kan hitta en egen favorit. Kanske med lite vitt vin, potatis eller mer eller mindre grädde. Servera med ett gott, gärna hembakat, bröd.

Omelett. Också en rätt som går att variera beroende på vad som finns hemma, rökt kalkon eller skinka, tomat, färska örter, ost, svamp, soltorkad tomat…you name it! Komplettera måltiden med någon/några av varorna vi nämnde under första punkten Rester.

Pannkakor. Klassisk rätt som inte behöver någon närmre förklaring. Vi serverar dem med ett par olika hemmagjorda sylter samt vispad grädde. En bonus om det blir pannkakor över är att göra crepes någon dag senare. Eller att äta pannkakor till frukost :-)

Har du någon middagsfavorit som du vill dela med dig av och som underlättar i ditt livspussel?

9 reaktion på “Vardagsfavoriter på minimalistbordet

  1. Rebecka

    Den här rätten fick jag tips av från min syster och den har verkligen blivit en favorit. Idag tipsade jag dagmamman om denna, fick sedan ett sms med ett tack, hela familjen uppskattade den. En gång glömde jag honung, det blev inte alls lika gott. Annars går det bra att variera rätten, servera med ris eller potatis eller något annat, blomkål kanske. Here it is; limequorn (funkar med kyckling med för icke-vegosar) http://www.javligtgott.se/limeqourn-the-kids-love-it/

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vad kul – tack för tipset! Det kanske avslöjades genom våra receptval att vi äter mycket fisk, kyckling och vegetariskt. Så det där receptet kommer vi verkligen att provlaga :-)

  2. Annika

    Hej på er!
    Denna kommentar hör egentligen inte till det här inlägget, men vill passa på att säga att er blogg inspirerat mig enormt.
    I september körde jag köpstop, tänkte att nu provar jag att leva minimalistiskt under en månads tid. Och det gick ju hur bra som helst, så nu fortsätter jag.
    Det intressanta var dessutom att jag under månaden skrev upp de saker jag ville köpa. Jag trodde listan skulle bli kilometerlång, men den 1.10 fanns två saker på min lista: läderbälte (ägde inget) och jeans (mina gamla favoritjeans gick sönder).

    Trodde knappt mina ögon då jag såg den korta listan; vilken känsla! Tack för en fin blogg och ha en skön höst.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vad skoj att höra att du uppskattar bloggen!
      Minimalism handlar ju mycket om att bli medveten, både om vad du har, vad du vill fokusera på och vad du verkligen behöver. Det låter som att du genom köpstoppet insåg att du inte behöver eller vill konsumera så pass mycket som du kanske själva trodde – härligt!
      Hoppas vi genom vår blogg kan fortsätta att inspirera dig till att leva mer minimalistiskt!

  3. Eva

    Flera goda tips ser jag. Ska testa squashplättar, låter smaskigt!

    Uppskattar er lättsamma och ickeglädjedödande attityd till mat. Tonfisksåsen med både 2dl creme fraiche och 2 dl grädde är, förutsatt att man använder äkta varor med originalfetthalten, livsbejakande…. ;)

    Om man ibland vill köra lättare variant till dylika pastasåser med grädde kan man byta ut det vita mot det rödgröna, alltså köra med krossade eller färska hackade tomater och basilika. Det är bättre än att använda fuskgrädde eller annan vit lättsmörja med tillsatser.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vi försöker att äta åt lchf-hållet och använder hellre riktiga råvaror som ”fet-mjölk”, vanlig grädde, creme fraiche och smör istället för magrare varianter med dåliga tillsatser. Då är det betydligt bättre att göra som du själv skriver, använda tomat som bas, alternativt ta en mindre skvätt riktig grädde och spä med mjölk.
      Hoppas squashplättarna smakade! :-)

  4. Natalie

    Det senaste jag åt var en soppa på 500 g gröna ärtor, 60 g mandel, en skvätt olivolja, en massa basilika och citronjuice, salt och peppar. Det tillsammans med lite hembakat bröd från frysen var både superenkelt och gott.

    Om ni gillar jordärtskockor så är de också väldigt goda att ha rivna i paj tillsammans med lite getost.

    Om ni inte har läst den minimalistiska matbloggen thestonesoup.com så kan jag varmt tipsa om den. Goda och enkla recept, sällan mer än 5 ingredienser. Man får dessutom alltid tips på hur man kan anpassa rätten efter egna behov t ex vegetariskt, glutenfritt, mer mättande eller liknande.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Tack för tipset om jordärtskockor i pajen. Jag kikade lite på matbloggen du tipsade om och hittade genast ett recept jag ska prova i veckan! :-)

  5. Christina

    Tack för tipset om att ha en lista med olika enkla maträtter att fixa. Å tack för receptet på tonfisksåsen, det skall jag pröva. :)

    Svara

Kommentera