Värdet av en in- och utlista

Om du följt vår blogg ett tag har du säkert lagt märke till att vi sedan vi började vår minimalistiska resa varje månad gjort en sammanställning av allt vi införskaffat respektive rensat ut. När det skett några större alternativt kontroversiella förändringar så motiverar vi alltid detta. Men varför gör vi så?

De tre största vinsterna med denna typ av ”redovisning” är enligt vår erfarenhet:

  • Du konsumerar mer medvetet. Att veta att varje inköp bör kunna motiveras ur ett konkret behovsperspektiv skapar ett effektivt motstånd mot onödiga spontanköp. Du tänker till både en och två extra gånger.
  • Du skapar motivation till rensning. Att dokumentera alla onödiga och överflödiga saker du gör dig av med skapar mersmak till att göra dig av med ytterligare bråte. Du får momentum av tidigare framgångar.
  • Du blir medveten om trender. Att månad för månad se vad du införskaffar respektive rensar ut ger dig insikter om potentiella akilleshälar, vart ditt beteende tar dig på lång sikt samt möjligheten att justera i tid. Du avslöjar dina egna små vita lögner.

I slutändan handlar det i vårt fall främst om att vi håller oss själva och varandra ansvariga samt att vi hela tiden är medvetna om att vi får skämmas lite inför bloggens läsare om vi inte agerar i linje med våra värderingar. Ytterligare en sporre i vårt fall är att vi har möjlighet att motivera andra via bloggen.

Hur skulle ditt shopping- och rensningsbeteende förändras om du alltid dokumenterade samt motiverade dina beslut?

21 reaktion på “Värdet av en in- och utlista

  1. Form

    Hmmmm kanske skulle börja med en lista men inte ta med kläder. Har redan en lista på innehållet i min optimala garderob. När ett plagg blir utslitet (eller i undantagsfall utrensat i förtid) ersätts det.

    Skönt att ha en klädlista då kan man lätt se vad som behövs och garderoben svämmar inte över.

    Och bara en sån sak som att galgarna alltid räcker till!

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Spännande med din garderobsstrategi. :)

      Du kan alltid testa in/ut-listan en månad eller tre och se ifall det leder till några spännande insikter eller beteendeförändringar. :)

  2. Patricia

    Jag har provat på in och ut lista flera gånger, men med ett överflöd av prylar i hemmet blir det ett hinder i rensningen när jag ska dokumentera alla prylar också. Så efter två-tre månader orkar jag inte skriva upp allt och slutar rensa istället. Jag skulle behöva komma fram till en prylnivå närmre lagom och börja där.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      I ditt fall låter det inte som att du behöver in/ut-listan som rensningsmotivation iallafall. En möjlig kompromiss är att ta ett foto på det du rensar ut istället. Snabbt och relativt okomplicerat. :)

  3. Ria

    Vad skulle ni föreslå för en lösning till en Fru Wannabe-Minimalist och Herr Maximalist? När frun får ångest av mängderna av högar hos mannen (papper, tidskrifter, kläder, verktyg, olästa böcker, plus mycket annat)? Mannen blir arg och defensiv, frun får inte röra något. Frun ser hoardingtendenser, borttappade möjligheter till ett vackert inrett hem och otroligt mycket damm, eftersom det är omöjligt att städa. Frun rensar sina egna saker i smyg, eftersom annars plockar mannen tillbaks något från soporna. Ja, hur gör man då? Att prata om det leder bara till bråk.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Jag tror den utmaning du beskriver är betydligt vanligare än man kan tro. Vi har skrivit några ord om detta tidigare här: http://minimalisterna.se/att-leva-med-en-icke-minimalist/

      Att det blir bråk beror troligen på att ni båda drivs av starka men motstridiga emotionella krafter och då hoppar ofta logik och dialog ut genom fönstret. Kanske kan ni istället för att låta diskussionen utgå från ”sakfrågan” istället diskutera er relation till prylar och hur de får er att känna – stress, trygghet, nostalgi? När båda känner sig hörda och förstådda så blir det ofta lättare att finna en lösning eller kompromiss! :)

  4. Hilda

    Jag har skrivit upp allt jag har gjort mig av med respektive införskaffat sedan jag började rensa för snart 2,5 år sedan. Varje ny sak räknas som en negativ utrensad dito och måste kunna motiveras. Det gör mig mer motiverad att rensa ut och gör också att jag tänker efter ordentligt innan jag släpper någon ny pryl över tröskeln.

    Totalt har antalet saker i min ägo minskat med 1370 sedan början av 2015! (Jag har gjort mig av med 1556 stycken och införskaffat 186.) Jag har tagit mycket inspiration härifrån på vägen! Det ska dock nämnas att jag inte räknar med mina och sambons gemensamma saker, och vi har troligtvis skaffat fler än vi har avyttrat, men även där är jag noga med att vi kan motivera alla inköp.

    Svara
  5. finlandssvensk

    Jag har testat att bokföra mina in och ut men det går inte så bra..jag tror det är för att jag har svårt att veta exakt vad jag ska skriva dit, jag skriver precis allt vad som införskaffas (ex. även hygienartiklar, kanske inte nödvändigt). Ibland glömmer jag också att skriva ner -/+ och kommer på det kanske 2 veckor senare och då kan det ju vara mera än en sak..det blir helt enkelt bara en ända soppa av allt!! Var skriver ni upp era -/+ (mobilen?) och när gör ni det?

    Svara
    1. Hilda

      Jag har ett kalkylark (typ ett Excel-dokument) på datorn där jag skriver upp allt. Det gör det lätt att summera. Jag har fyra kolumner (per år): sålt, bortskänkt, slängt och införskaffat. Jag skriver dock inte upp förbrukningsvaror så som hygienartiklar.

      Jag har även en databas med alla saker jag äger, och ett ekonomikalkylark där jag skriver upp allt jag köper och summerar kostnaden för varje kategori och månad. När jag har köpt något lägger jag kvittot på skrivbordet och nästa gång jag startar datorn uppdaterar jag båda kalkylarken och databasen innan jag slänger/arkiverar kvittot. När jag rensar ut har jag datorn igång och uppdaterar utlistan och databasen samtidigt som jag lägger saken i en second hand-påse eller i papperskorgen. När jag har sålt något skriver jag upp det precis efter att köparen har gått/varan är postad.

    2. C

      Jag har ett vanligt pappersark som jag dragit ett streck på mitten. Ena sidan är in och andra ut. Sen skriver jag med blyerts vad som kommit in/åkt ut. Oftast med en liten anteckning om det är köpt/fått eller 2hand och pris. Brukar även skriva med om saker är utrensade pga trasigt/utslitet eller ledsnat/inte passar. Brukar också skriva ner om det går till 2hand, sopor eller ges bort till någon. Sen när månaden är slut drar jag ett streck under senaste in/ut grejen och markerar på så sätt att en ny månad börjar. (Högst upp i hörnet så skriver jag vilken månad det gäller.)
      Försöker göra det samma dag som saken lämnar/kommer in men annars gör jag en notering i mobilen om det är så att jag inte kommer kunna skriva ner det på ett tag.
      Skriver inte ner hygienartiklar eller förbrukningsvaror eller smink som är grunden, köper jag ett nagellack så hamnar det på listan. Skriver inte heller ner böcker som jag får i pocket eller tar från byteshyllan på jobbet då dessa läses och sedan lämnas vidare. Så blir samma ruljans som om jag lånat dem på bibblan.

    3. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      @ Finlandssvensk: Jag tror precis som många andra läsare på att:

      (1) Skippa alla former av förbrukningsartiklar,
      (2) se till att göra dokumentet lättillgängligt via tex mobil och dator,
      (3) vara på det klara med varför man har listan för annars blir det svårt med motivationen. :)

      @ Hildas: Mäktigt ambitiöst. Innan jag kortade ned detta blogginlägg fanns det faktiskt ett stycke om att våra in/ut-listor har förbättringspotential genom att rapportera hur vi rensade ut (sälja, skänka, slänga) samt genom vilken plattform (Blocket, Tradera, Myroras, Stadsmissionen osv). :)

      @ C: Det bästa ”verktyget” är det som kommer till användning. Papper är ofta underskattat. :)

  6. Flisan

    Men Hilda hur i hela friden hinner du göra allt det där??? Jag fattar ju att ju mindre man köper ju mindre tid tar det att lägga in i datorn men ändå. Jag hinner i perioder inte ens borsta håret varje dag….

    Svara
    1. finlandssvensk

      Det är ju superbra att ha allt dokumenterat ifall något skulle hända ex. En brand men jag skulle nog aldrig få det att funka med alla dessa kalkyler hit och dit.. då jag inte ens får till stånd en -/+ lista i mobilens memo.

    2. Hilda

      Min poäng var att det inte är så mycket extrajobb att underhålla en in- och utlista, inte att alla nödvändigtvis behöver dokumentera sitt liv lika tvångsmässigt som jag gör! ;-) Hur som helst kan jag rekommendera att använda kalkylark. Det finns appar så att man kan ha det i mobilen (exempelvis Google Kalkylark och Microsoft Excel).

      Flisan, jag har håret kortklippt, så den tid du lägger på att borsta håret kan jag lägga på att uppdatera mina kalkylark! Det behöver inte ens göras varje dag. ;-)

    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Ja, att ha in/ut-dokumentet lättillgängligt är nog en förutsättning för att loggande dels ska bli av över huvud taget samt för att inget skall glömmas bort. :)

  7. Eva

    Tror inte att mitt beteende skulle ändras så värst mycket om jag dokumenterade det mer noggrant även om jag nog skulle spara mindre på t ex tomma glasburkar i olika storlek och former. Gillar klarglas och vill ha vaslager för sticklingar jag ber om från alla möjliga ställen där jag ser snygga blommor. (Varför köpa nya dyra krukväxter?) Men om du menar att dokumentera offentligt, t ex på en blogg, så är det en annan sak. Skulle då gardera mig med att inte alls framstå som minimalist för att slippa uppläxningar av überduktiga läsare. Skulle nämligen inte klara av att ge sken av något som inte var sant ens om ingen skulle upptäcka det.

    Har lånat ett gäng inredningstidningar från biblioteket. I Hus & Hem (2017:5) läser jag nu på morgonen: ”Våga samla. Med loppisfynd på lager i gömmorna är det lätt att byta ut saker och skapa en ny känsla i hemmet.” Hade redan planerat loppisbesök idag… Börjar girigt planera för att göra mitt inneförråd till skattgömma för fina saker, en garderob för inredningsdetaljer. Slutsats: Ord har otrolig makt att möblera om i sinnet! Skulle behöva en sträng förmaning emellanåt. ;)

    Svara
  8. Anni

    Jag lånade boken rensa i röran med feng shui. Vet inte om det var ni som tipsade om den eller om jag läst detta nån annanstans ( jag följer rätt många minimalist/sluta slösa bloggar : ) Det var den bästa boken jag läst. Jag kände med en gång vad hon menade och började omgående att rensa mitt i natten med boken i ena handen och soppåsen i andra. Gjorde två påsar en som jag skulle skänka till second hand och den andra till tippen. Jag la även ut min stora antika skänk på blocket då den ger mig dåliga vibbar från min tid med mitt ex ( haha jag har påverkats av boken ) plus att den inte behövsmer då jag bara fyller den med skräp. Jaså stort tack för att ni tipsade om den boken. Ett måste för alla som vill må bra och leva i harmoni utan meningslöst skräp som omringar en. Peace and Love / Anni

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Det där är en jätteintressant aspekt med prylar, dvs att vissa ger oss ”dåliga vibbar” eller bara väcker mindre angenäma minnen. Jag tror det är extra vanligt kring arvegods och presenter men applicerar givetvis på andra saker med. Jag tror även att det är en jättebra ide att göra sig av med dem för att frigöra mental energi och göra hemmet trevligare. :)

      Fortsatt lycka till med rensandet! :)

Kommentera