Varför konsumerar vi så mycket?

För att kunna bryta mönstret av onödig konsumtion och i slutändan överkonsumtion hjälper det att förstå varför så många konsumerar utan verkliga behov. Som ofta när ett beteende är svårt att förklara logiskt är det känslor istället för rationellt och logiskt tänkande som styr. I detta blogginlägg spånar vi kring varför människor egentligen konsumerar så mycket saker i onödan.

Några av de vanliga förklaringarna vi identifierat är följande:

Shopping som universallösning. Ryggradsreaktionen i vårt samhälle är att de allra flesta problem kan lösas genom konsumtion. När det uppstår ovälkomna eller obehagliga känslor börjar hjärnan fundera på en lösning alternativt ett sätt att smita från tankarna och oftast är det första området som beaktas konsumtion eller distraktion via prylar. Konsumtion används till att behandla symptomen istället för att på riktigt ta tag i obekväma problem och utmaningar.

Emotionella drivkrafter. Konsumtion påverkar oss emotionellt. Shopping ger oss som bekant energi, tröst, hopp, trygghet, mod och andra egenskaper vi människor ofta önskade att vi hade mer av. Men det aktiverar även hjärnans belöningssystem genom att trigga utsöndring av signalsubstansen dopamin, vilket gör att vi upplever ett litet rus av att konsumera. En annan emotionell drivkraft är att våra ständigt ökade förväntningar på morgondagen. Vi har byggt upp ett förväntningssamhälle där vi rusar mot nästa dejt, nästa jobb eller nästa pryl.

Sociala drivkrafter. Vi påverkas mycket av vår närmaste omgivning och dess krav, kultur och förväntningar. De sociala behoven kommer mycket ur behovet av identitet och av att känna tillhörighet till en specifik grupp samt ha hög status inom denna. Ofta är det just de sociala behoven som kan motivera en löjligt hög kostnad till förhållandevis liten praktiskt vinning. Vi vill känna tillhörighet och gemenskap med andra, vilket gör oss mottagliga för vår referensgrupps norm. Det kan låta som något som sker i unga år men ofta sker det även bland vuxna, till exempel i hipsterskulturen eller arbetsplatser med anonyma klädkoder som alla följer.

Kortsiktigt tänkande. Vi tänker sällan långsiktigt varken på ett globalt eller individuellt plan. På global nivå är en förklaring till detta att konsekvenserna för våra konsumtionsvanor sällan får omedelbar påverkan. Eventuella negativa effekter på miljö eller andra människor sker typiskt under längre tidsperioder, via beroendekedjor som inte alltid är intuitiva och ofta på platser vi inte kommer i kontakt med. Även på ett individuellt plan är många omedvetna om vad onödiga prylar i hemmet kan leda till. Vi tänker helt enkelt inte på att varje sak som införskaffas kommer med alla möjliga typer av ekonomiska, tidsrelaterade och mentala kostnader.

Vår natur är något alla borde vara mer rädd om.

Vanor och invanda mönster. Mycket shopping sker likt en dålig vana. Du vet innerst inne att det inte finns nya konkreta behov men trots det besöker du diverse butiker och gallerior några gånger i veckan av ren vana. Typiska tillfällen är butiker du passerar på väg till eller från jobbet eller under lunchen men det kan även röra sig om att du i brist på andra uppslag, regelbundet besöker en galleria på helger istället för att träffa vänner, träna eller ta dig ut i naturen.

Låg tröskel. Idag när en tröja kan vara billigare än en kopp kaffe på café är tröskeln låg till att konsumera. Låga priser får oss att tro att vi gör en bra affär och ger oss en känsla av att vara smarta konsumenter. Det kan till och med upplevas som att vi sparar pengar på att shoppa. Så är naturligtvis inte fallet när vi kommer hem med ännu ett klädesplagg till den redan överfulla garderoben, ännu en överflödig teknisk pryl som kändes rolig i butiken men snabbt faller i glömska eller ytterligare en billig leksak till barnens redan onödigt stora leksakssamling.

Akilleshälar vid konsumtion. De flesta har någon kategori av saker vi gärna shoppar trots att vi egentligen redan har allt vi behöver och lite till. Plötsligt hittar vi argument och orsaker som rättfärdigar ytterligare köp. Till exempel att något är kompatibelt, kompletterar, sticker ut, är unikt, är säsongens variant eller färg eller har en ny teknisk feature. Innerst inne vet vi att ännu en sjal, väska, app, klänning, pysselmaterial, armband, nagellack eller teknisk pryl inte kommer göra oss mer lyckliga, harmoniska och tillfredsställda. Men är det din akilleshäl kommer den kanske ändå lyckas argumentera sig med hem. Våra egna akilleshälar hittar du här. :)

Är det något av ovanstående som får dig att ibland konsumera i onödan eller är det någon helt annat som du identifierat som gör att du faller dit?

13 tankar kring ”Varför konsumerar vi så mycket?

  1. Anna

    Spännande inlägg. Det största problemet för mig är inte shoppinglusten (även om den finns, har jag inga större problem med att stilla den) utan det är när jag får saker från vänner och familj. Då har jag svårt att sedan göra mig av med sakerna. Jag liksom hittar ett behov, ”det är ju synd att göra sig av med en sån fin trave tallrikar”. Hjälp på hur jag ska tänka mottages gärna…

    Svara
    1. karin

      …och det beror ju i sin tur i vissa fall på att de utnyttjar en för sin egen shoppinglusta. Har 3 olika prydnadsskålar hemma som samtliga är köpta i present av min mamma efter att jag flyttat hemifrån. Hon går och shoppar, ser en fin skål, vet att hon inte har nån plats för den hemma men hon KAN bara inte låta den vara. Tillslut satte jag ned foten och sa att hon inte får köpa nåt som till mig jag inte uttryckligen önskat mig eller som är en ren förbrukningsvara.

  2. Patricia

    Jag har samma problem, det är gåvorna som är det största problemet. Min egen mamma kan jag säga till rätt rakt men svärmor har jag svårare med, vill ju inte att det ska påverka vår relation negativt. Som tur har vi iaf fått bukt på julklapparna och nuförtiden får vi bara något smått, som en ask godis och några strumpor. Våra föräldrar har växt upp i relativt fattiga miljöer och det är väldigt svårt att förklara att vi inte vill ha något, vi har allt som behövs och mer. Ofta motiverar de sina inköp med att ”den var på rea”, ”den var billig” och missar poängen totalt. Hur lyckas ni andra med det här dilemmat?

    Svara
    1. CJH

      Om det är gåvor i glas och keramik går de lätt sönder vid ovarsam hantering. De kan till exempel råka falla i golvet. Presenter i textil är känsliga för fläckar och brännmärken. Plaster skadas också av värme.

      Jag minns själv en ytterst ovälkommen present. På min inflyttningsfest dök mitt ex och hennes son upp. Jag hade helst inte sett dem där, men en tjejkompis som var kompis till exet sa att om exet inte fick komma skulle hon inte heller komma och jag hade lite planer på att få omkull den där tjejkompisen eller hur det nu var. Nåväl, i inflyttningspresent fick jag nån keramikget som hennes son gjort på fritis.

      Jag tyckte inte om geten. Påminde mig om exet och hur hon svikit och friendzonat mig gjorde den. Ful var den också.

      Några veckor senare gjorde jag ett försök att sluta röka. Då blev jag på dåligt humör. Jag tog en hammare och slog metodiskt sönder keramikgeten i tusen bitar. Det var skönt!

    2. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, om man kör på CJH:s linje, så är det dock bättre om man säger att den råkade gå sönder, men sedan skänker iväg den till välgörenhet eller liknande. Man behöver alltså inte fysiskt ha sönder den, det känns onödigt och omiljövänligt. ;)

      Annars är ju det bästa om man på något fint sätt kan säga att man helst önskar sig förbrukningsvaror eller upplevelser innan de hinner köpa något. För vår del har vi varit tydliga med att säga vad vi önskar innan de hinner köpa något när det gäller inför exempelvis födelsedagar. Och eftersom vi fortfarande bor så trångt så vet de att vi inte får plats med mer saker, haha. :) Det går ju också att skänka iväg några av exemplaren man fått, men vara noga med att visa upp de andra när de är på besök. De går väl inte och rotar i alla skåp för att kontrollera att någon gåva verkligen är kvar? ;) Det kan även vara så att man överskattar deras förmåga att komma ihåg exakt vad de givit. Det upplever vi när det gäller kläder till barnen, ”Nu har Lillebror tröjan som han fick av er i julklapp”, ”Jaha, fick han den av oss?”. Har hänt oss både två och tre gånger. Vi har stenkoll men inte alla i vår omgivning. ;)

  3. Distansare

    Härom dagen kom min syster med sin familj förbi. En av barnen sålde majblommor och jag kände mig smått hemsk som inte ville köpa. Men jag kunde inte gå emot mig själv när jag nu har rensat ut så mycket som inte längre har en funktion i mitt liv. Jag hoppas att min syster förstod vinken att de skulle återkomma när det var dags för att sälja Newbody via scouterna.

    Svara
    1. CJH

      Hockeykorv är en annan sån där bra grej! Jag var skeptisk först och trodde inte att ett singelhushåll skulle hinna klämma i sig denna batong innan den blev dålig. Men pepparsalamin slank ned. Och jag köpte den i egenskap av korv, inte som välgörenhet – gillar inte lagsporter, bara motorsport.

    2. Marina

      Där kanske du gick för långt i din rensar-iver??
      20 kr kostar en majblomma… och pengarna går till en god sak. Ha den på jackan tills maj är slut. Kasta sedan!!!!

  4. Karin Svensson

    Ang. att köpa saker eller få saker

    Jag känner mig för gammal för att få en massa presenter (oftast sådant som
    jag inte vill ha)… nu har vi löst det min svärdotter och jag. Hon frågar: vad vill
    du ha när du fyller år? Och då kommer svaren hur lätt som helst, de senaste
    åren har det varit så här jag svarat.

    1. Att veden hämtas hos vedkillen.
    2. Att någon hjälper mig att montera min kamin
    3. Trädgårdshjälp ett par timmar.
    4. Ta upp båten från sjön.
    Och en gång slog jag riktigt på stort .
    5. Måla stugan …
    När hon har fått sin lista så delar hon ut önskemålen till barnen och så är
    det alltid någon som åtar sig det önskade.

    Nya oönskade saker är inte välkomna i mitt hem och det vet de som vill
    uppvakta mig.. det gäller att vara tydlig med vad man vill ha eller allra helst
    vad man inte vill ha.

    Svara
  5. CJH

    En eloge till bildvalet som verkar komma från en av mina favoritillustratörer Jan Lööf. Hans litterära gestalt Skrot-Nisse gestaltar i mångt och mycket mitt livsstilsideal :-)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, helt korrekt noterat! :) Hittade en lämplig illustration i en av barnens favoritböcker här hemma ”Pelle träffar en lokförare”, så fotade helt enkelt av den. :)

  6. Ekonomimamman

    Heja er, ni är så inspirerande. Galet vad det shoppas utan att man egentligen tänker efter vad man behöver och om man ens behöver det. Skriv gärna ett inlägg om andra som inspirerat er och om ni har tips på fler bra svenska bloggar om minimalism eller liknande :) Ha det finnemang!

    Svara
  7. Marina

    Plockade upp vår låda med påsksaker/pynt. Herregud vad saker. Tidigare har det inte ens behövts en låda..
    Radade upp dem på golvet och visade för mannen. 99% har vi fått av hans föräldrar. Varje påsk kommer de med en present till oss och nu när barnen kommit får de också en varsin påskpresent. Vanligtvis något pynt i keramik.
    Tycker verkligen inte om dessa sakerna men har ändå haft dem framme ( barnen har sina på sina egna rum) men i år!!!….
    Nu har vi rensat tillsammans jag och mannen. En hel påse ska skänkas
    Problem på fredag. Då träffas vi för påskmiddag…

    Svara

Lämna ett svar till CJHAvbryt svar