En lugn plats.

Vikten av ostimulerade stunder

Har du någonsin lagt märke till var och när du får flest och bäst idéer, insikter och nya tankar? Min erfarenhet är att överraskande många svarar duschen, joggingspåret, sängen eller under promenaden. Men varför händer det just där och då?

Troligen på grund av att det är vid dessa tillfällen som de flesta varken kan eller vill stimulera sig mentalt. Istället för att som under resten av dagen vända blicken mot valfri skärm för ytterligare produktivitet eller distraktion, så får hjärnan och det undermedvetna vid dessa tillfällen chansen att sortera och bearbeta intryck, göra nya kopplingar, vila samt förmedla insikter och känslor. Något som jag tror är väldigt viktigt.

Men även om dessa stunder är viktiga så blir de allt ovanligare. Du sitter på bussen slutkörd efter en hektisk arbetsdag och tar upp mobiltelefonen. Du har någon timme över när barnen äntligen somnat och hemmet är uppstyrt och väljer att landa i soffan framför TVn. Du ligger i sängen för att somna men leker först lite med surfplattan. Faktum är att inte ens på toaletten får hjärnan vila längre.

Jag misstänker att det här får större konsekvenser än vad de flesta tror. Dels går vi miste om många värdefulla insikter och kreativa idéer både privat och professionellt. Dels tror jag det dränerar oss på mental energi. För precis som kroppen behöver vila efter fysisk ansträngning så behöver hjärnan vila efter intellektuell och emotionell ansträngning. Det skulle inte förvåna mig om bristen på mental återhämtningstid under dygnets vakna timmar är en av flera bidragande faktorer till att så många människor är onödigt stressade och att allt fler bränner ut sig.

Jag misstänker även att när hjärnan ständigt stimuleras utifrån så uppstår något som kan liknas vid ett inre övertryck. Det i sin tur gör att inte alltid behagliga tankar och känslor kommer med dubbel kraft när utrymme väl uppstår. Till exempel när det är dags att sova. Något som leder till att många har svårt att somna och återigen startar upp valfri skärm för ytterligare några minuters flykt från intensiva tankar och känslor tills de är snudd på medvetslösa av trötthet och somnar ändå.

Ett relaterat exempel på detta från mitt eget liv är då jag började meditera för några år sedan. Då blev det löjligt uppenbart hur svårt det var för min del att göra ”ingenting” samt hur chockerande mycket tankar, insikter och känslor som bubblade upp så fort jag slöt ögonen och satt helt utan yttre stimulans i några minuter. Om jag ska vara ärlig så var det ganska jobbigt, men som tur var lugnade det ned sig lite efter ett par veckors praktiserande.

Men jag låter faktiskt bli jobbmail och liknande efter arbetstid och sitter mest med roliga saker som social media, TV-serier, poddar och bloggar kanske du tänker? Ja, men även om fokuset inte kan klassas som krävande eller ansträngande så är det ändå inte samma sak som att vara ostimulerad.

När i vardagen ger du din hjärna utrymme att vila samt komma till tals?

21 reaktion på “Vikten av ostimulerade stunder

  1. Stella

    Min hjärnvila får jag i trädgården när jag planterar, vattnar osv. Samma sak när jag kör bil. Jag förstår att det sistnämnda kan låta konstigt. Men trädgårdsarbete och bilkörning tycker jag har en sak gemensamt med yoga: jag koncentrerar mig till 100 procent på vad jag just då sysslar med. Och när den sysslan är genomförd och jag öppnar mig för omvärlden igen – då känner jag mig rensad i huvudet och redo att ta itu med vardagslivet igen. Ibland flyter det också upp nya idéer.
    Därtill har jag strikta regler för mobilen: ingen epost (den kollas i datorn) , inga appar utöver dem som redan finns när man köper telefonen, och minimal surfning (även det via datorn). Och det fungerar förvånansvärt bra, både på jobbet och i privatlivet. Visst måste jag hålla koll på datorn men den har ju stora fördelar, framför allt att det är lätt att läsa en längre text utan att bläddra. För övrigt vill jag bara säga att jag följer er blogg sedan något år och finner den mycket inspirerande, trots att jag själv nog aldrig kommer att bli en minimalist. Men jag har börjat tänka efter ordentligt vilka inköp som behöver göras, både till hemmet och mig själv, och jag har börjat rensa ut gamla papper, böcker, kläder osv. Har börjat agera mera medvetet, alltså. Tack för det!

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Vad kul att höra att du läser bloggen och att den får dig att fundera på saker som konsumtion och rensning osv. :)

      Jag förstår precis vad du menar med att köra bil och kan tänka mig att det fungerar lika med trädgårdsarbete även om jag inte har förmånen att pyssla med sånt för tillfället. Även jag finner bilkörning rätt meditativt om det inte är köer eller innerstadstrafik dvs.

      Jag tycker ditt sätt att fördela olika typer av ”uppgifter” till olika fysiska prylar är mycket intressant. Jag har ett liknande upplägg för min iPhone samt vår gemensamma MacBook och iPad. iPhonen är främst för produktivitet (todo, kalender, anteckningar osv) och prioriterad kommunikation, MacBooken för kreativitet och tangentbortskrävande aktiviteter i allmänhet och iPaden för eventuell underhållning.

  2. Eva

    Jag har för mycket egentid. Får bäst idéer och mår bäst när jag arbetar, träffar kollegor och chefer. Trots detta arbetar jag mindre och har lägre inkomster än 90% av befolkningen. Varför? Jag säger upp mig på alla jobb som inte ger annat än lönen. Vill göra ett arbete med verklig kvalitet. Det är sällan möjligt och då slutar jag. Min första chef sade att jag var alla arbetsgivares drömanställd för att jag var genuint intresserad av att arbeta och verka för arbetsplatsens övergripande mål. De som inte har detta för ögonen i sitt arbete, tolkar jag som personer som bara vill ha lön. Men att försörja sig är lätt om man har fokus på annat än rädsla och pengar. Ens behov av pengar minskar i samma takt som man arbetar för högre värden. Mångas strävan efter lugn och balans hade varit mindre om fler i sin vardag ville arbeta på ett mer tillfredsställande sätt. Men begäret efter pengar är större än viljan till att leva i harmoni. Så uppstår då sökandet efter det man kunnat få redan från början samtidigt som man fortsätter i ekorrhjulet. Mycket har sin grund i kärlek till pengar, dess värre även mången ”minimalism”.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Du lyfter något viktigt som jag glömde nämna. Att flest och bäst insikter och idéer uppstår när input av olika slag som arbete, litteratur, diskussion osv kombineras och balanseras med återhämtning/vila/reflektion. Det blev för övrigt extra tydligt för mig första gången jag fjällvandrade. Innan hade sett fram emot alla fantastiska insikter och idéer som jag trodde skulle uppstå, men i praktiken blev det otroligt tyst och lugnt i huvudet istället. Ganska skönt men absolut inte vad jag förväntat mig. :)

      Din beskrivning av hamsterhjulet var väldigt bra för övrigt. Mycket är drivet av FoMo och andra typer av rädslor som ofta vinner över andra sundare drivkrafter. :)

  3. Maria O

    På en ensam strand, i skogen, i duschen på morgonen (har fönster så jag kan titta ut på grannskapet och vattnet i fjärran), när jag åker längdskidor (jag är så kass på det så om jag inte koncentrerar mig till 100% i nerförsbackarna så stupar jag) eller när jag pysslar (är ”allätare”, i påskas blev det mycket pärlplattor, perfekt för då är händerna upptagna) och fotograferar. Promenaden till och från jobbet är också bra tillfällen att varva ner lite, även fast jag ofta planerar jobbdagen eller middagen i huvudet så kan jag inte surfa runt.
    Jag var en mästare på att ”göra ingenting” som barn, sen började jag på teknisk högskola och tempot blev galet och efter det (det är nu mer än 10 år efter examen) gör jag alltid flera saker samtidigt. Det senaste året har jobbstressen nått nya höjder och jag får emellanåt tvinga mig att bara vara, det är supersvårt. Men när jag är så slut att prasslet när man knycklar ihop tidningspapper gör ont i öronen vet jag att det är dags att stanna upp.
    Bra att tänkvärt inlägg.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Bra komplement från din sida. Koncentrationskrävande hobbies och liknande aktiviteter som sätter en i ”flow” är också väldigt avkopplande och återhämtande. :)

      Mmm, ljudkänslighet är ett tydligt tecken på att det är dags att sakta ned en smula. Är det inte konstigt att det nästan blivit kultur och normaliserat i västvärlden att arbeta så hårt, snabbt och länge om dagarna att en stor del av befolkningen inte orkar annat än att kraschlanda vid arbetsdagens slut och över tid riskerar fysisk och mental ohälsa…

    2. Maria O

      Samhället är sjukt, på många sätt. Jag har en hög timlön så jag skulle klara mig fint på färre timmars jobb per månad men jobbar i en bransch där man kan glömma deltid om man vill utvecklas..

    3. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Lön och professionell utveckling eller fysisk och mental hälsa. Svåra val. Kanske finns det någonstans ett företag, tjänst eller chef som erbjuder båda, även i din bransch? :)

    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Vi skrapar lite på ytan kring detta i vår kommande bok men jag håller med om att även det vore på sin plats med ett inlägg om detta framöver. :)

  4. Paulina

    Jag har mina lata lördagar där jag undviker i största mån att planera in aktiviteter. Helst inte ens träning. Jag har arbetskamrater som alltid verkar ha en massa planer för helgen som jag blir trött av att bara lyssna på. Jag tycker det är viktigt att ta det lugnt under vart fall en del av fritiden för jobb blir ofta inrutat med möten etc som kräver energi. Jag har också försökt i möjligaste mån att fixa alla hushållssysslor under veckorna för att de inte ska stjäla tid från helgen eller ledigheten. Försök göra måstena innan semestern.

    Mina insikter kommer oftast under träning.

    Svara
    1. Herr Minimalist Inläggsförfattare

      Japp, precis som det är status att vara ”busy” (läs uppbokad, eftertraktad, överbelagd, jäktad) på arbetet så verkar samma tänk smyga sig in i helgplaneringen för många. Dvs en lugn helg hemma med familjen är mer eller mindre ”bortkastad”. Iallafall om man ska tro ”social media”. ;)

  5. Paulina

    Jag har i princip slutat med FB-uppdateringar eftersom jag inte tycker att kreti och pleti behöver få info om mitt liv. Byter bild ibland. Dessutom har jag slutat följa de flesta av mina bekanta och endast behållit de som är positiva och tillför något i mitt liv. Och några av släktingarna. Använder den främst till att följa vissa grupper. Annars vore jag frestad att avsluta kontot.

    Svara
  6. Malin

    Jag måste verkligen lära mig att koppla bort från alla flöden. Som tur är så är jag medveten om problemet, nu är det bara det jobbiga kvar haha. Jag känner mig ofta hjärntrött och jag tror sociala medier har en del med det att göra.

    Svara
  7. Elin Hagberg

    Mobilen är ingen stressfaktor för mig, jag använder den främst till just att ringa och sms:a och jag gillar inte att prata i telefon så jag ringer regelbundet nästan bara till min man och någon enstaka gång till min syster eller en vän men det är väldigt sällan. Jag använder Instagram ibland men uppdaterar normalt när jag är hemma och inte när det händer så att säga och normalt ägnar jag 5-10 minuter till andras uppdateringar då men lämnar det annars. Facebook uppdaterar jag normalt via datorn. Dock kan jag ibland fastna lite vid datorn men den är ju inte med om jag inte är hemma.

    För mig är nog duschen en favoritplats för att tänka och att vara uppe på kvällen när alla andra sover och bara dricka te eller sitta tyst. Jag brukar också kunna tänka bra när jag promenerar eller cyklar. Det var lite jobbigt när jag just förlorat en anhörig för jag började ofta gråta när jag cyklade till jobbet. Tur att jag inte sminkar mig… Var ute och promenerade idag, såg en ekorre och en hackspett, det gjorde mig glad.

    Svara

Kommentera