månadsarkiv: april 2019

Bokrecension – Skärmhjärnan

Ett högt tempo, mycket stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. Psykisk ohälsa har blivit allt vanligare. Hur mycket vi än gillar att sjunka ner i soffan och scrolla bildflödet på Instagram, ha kontakt med vänner på Facebook eller scrolla bland senaste nyhetsflödet i mobilen, så är inte vår hjärna anpassad för detta.

Anders Hansen har skrivit boken ”Skärmhjärnan – Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda”. Där beskriver han hur vår hjärna är konstruerad för ett jägar-samlarsamhälle, vilket gör att den har svårt att anpassa sig till dagens digitala värld med en helt annan mängd och form av informationsflöde och stress. Jag tycker det här ämnet är otroligt intressant, samtidigt som det är svårt då vi vet så lite om de långsiktiga konsekvenserna av beteendet, på såväl individ som samhällsnivå.

Enligt statistik rör vi vid vår mobiltelefon ca 2 600 gånger per dygn och plockar upp den ungefär var 10:e minut. För 10 år sedan visste få vad en smartphone var och idag lägger svenskar i genomsnitt 3 timmar per dag framför den (barn och ungdomar 4-5 timmar). Det sägs vara den snabbaste omläggningen av beteende som skett i mänsklighetens historia.

Hansen förklarar tydligt och enkelt vad i vår urtidshjärna som gör att vi hela tiden lockas tillbaka till telefonen liksom sugs in i appar och glömmer bort tiden. Svaret är i många fall dopamin som frigörs varje gång vi byter webbsida eller scrollar neråt på Facebook, i förhoppningen om att hitta något nytt när vi klickar vidare, och vidare och vidare…

Belöningssystemet drar igång av att vi förväntar oss något intressant och spännande i nästa app, på nästa webbsida, nästa bild etc. Hansen berättar hur mobilen blivit vår nya drog och hur den kan påverka vår psykiska hälsa och sömn. Han förklarar också varför barn och ungdomar har mycket svårare att styra mobilanvändandet. Den del av hjärnan som reglerar både risktagande och belöning är inte tillräckligt utvecklad förrän i 25-30-årsåldern. Barn och unga har därav lättare att falla för impulser och för frestelsen att göra det som får dem att må bra för stunden, även om det långsiktigt bästa vore något helt annat.

Och mobiler och appar är idag konstruerade för få oss att spendera så lång tid som möjligt framför dem. Så vi har både våra hjärnor och de stora techbolagen emot oss. Såväl Facebook som Instagram har många beteendevetare och forskare inom psykiatri bland sina anställda, för att kunna skapa maximalt beroendeframkallande produkter. Samma personer som sedan håller sina egna barn långt borta från skärmar ända upp i tonåren, förmodligen för att skaparna vet mer än vad vi användare gör…

Idag är de flesta av oss rent praktiskt beroende av våra digitala hjälpmedel. Var drar man gränsen mellan hälsosamt beteende och ohälsosamt beroende?

Boken Skärmhjärnan ger dig mer fakta och underlag för att kunna fatta beslut om såväl ditt eget skärmbeteende och användande, som för dina barn eller ungdomars. Vilken risker som finns, vad studier visar och konkreta rekommendationer. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn.

Själv har jag blivit mer negativt inställd till skärmanvändande sedan jag förstått hur strategisk apptillverkarna jobbar med att ta fram finesser enbart för att få folk att sugas in och fastna. Jag gillar helt enkelt inte deras elaka uppsåt när det dessutom drabbar barn och unga värst och i dagsläget med oklara långsiktiga konsekvenser på såväl individ som samhällsnivå.

Blir du nyfiken och vill läsa Skärmhjärnan vill jag påminna om att den finns som både ljudbok och e-bok hos Nextory som vi nu har ett samarbete med. Fram till sista maj får du 30 dagar gratis hos Nextory med koden Minimalisterna, erbjudandet gäller nya kunder (nya e-postadresser). Läs mer om samarbetet och få fler boktips här.

Har du läst boken Skärmhjärnan och vad tyckte du i så fall?

Tre tankar från påskhelgen

Påskledigheten är över och jag tror de flesta kände en försmak på sommar och nu längtar extra mycket efter sommarsemestern. Vilken tur då att vi har ett par veckor med kortveckor framför oss. Vi spenderade större delen av ledigheten hemmavid då vi inte känner samma behov av miljöombyte nu när vi bor i hus, som när vi bodde i lägenhet mer centralt. Men ett par dagar hos barnens mormor och morfar i Dalarna blev det.

Under den varma påskledigheten har jag funderat över tre saker som jag tänkte dela med mig av nedan och även nämnt på Instagram.

Påskpresenter. Det gamla hederliga påskägget verkar ha utvecklats till påskpresenter. Det är inte längre påskägg med godis och en liten leksak. Utan det handlar om påskäggen (i plural) fyllda med kläder, leksaker, böcker, accessoarer, prylar och godis (eller något motsvarande).

Även om det är bra att inte fylla hela ägget med godis och det rör sig om behovsstyrda saker som barnen behöver, eller saker köpta second hand, så är det ändå något i mig som skaver kring det. Vad vänjer vi barnen vid om de ständigt får gåvor? Vad händer med en generation som vänjer sig vid att få en större mängd presenter vid stora som små högtider? Och varför normaliserar vi vuxna konsumtion i tid och otid?

Värmen. Visst var det härligt att termometern letade sig över 20 grader i stora delar av landet under påskhelgen. Ut och njut! Men samtidigt kan jag inte släppa att det känns märkligt att kunna gå i shorts och t-shirt redan i april. Eller att några kommuner redan har bevattningsförbud. Och att det säkert kommer råda eldningsförbud i stora delar av landet på Valborg. Det är något med det som gör att jag inte riktigt kan njuta av sommarvärmen i april. Klimatångest tror jag det kallas.

Naturen. Vi har just kommit fram till att vi vill spendera mer tid ute i naturen i sommar och framför allt på vår semester. Nog för att vi brukar vara ute i naturen, men nu tänkte vi välja något eller några resmål specifikt för den vackra naturens skull. Vi tar gärna emot tips på fina och barnvänliga naturområden att besöka såväl i Stockholm som resten av landet då vi ännu inte bestämt vart vi ska i sommar. Har du någon pärla med vacker natur värd ett besök? Dela gärna med dig i kommentarsfältet! :)

Eftersom sommaren tycktes börja redan nu, åtminstone vädermässigt, så passade vi på att besöka ett naturområde i Borlänge när vi var där. Vi besökte Frostbrunnsdalens naturreservat som ligger bara ett par minuters bilresa från mina föräldrar och dit jag själv gjort många utflykter som barn. Hit till lugnet kommer vi tillbaka och doppar fötterna i det iskalla källvattnet i sommar när omgivningarna blivit grönare och ändå vackrare.

Alla utflykter behöver fikapaus. Vi tog den vid den historiska platsen Domarringen istället för vid det mer traditionsenliga fiket som finns i Frostbrunnsdalen.

Hoppas du fått den ledighet du behövde under påsken!

Vad tänker du om ovanstående tre punkter?

Så rensar jag bland skorna

Som en fortsättning på inlägget om mina skor här om veckan kommer här en kort redogörelse för hur jag brukar gå tillväga när jag rensar bland mina skor. Tidigare när min skogarderob var betydligt större var detta tillvägagångssätt mer frekvent. Numera sker oftast rensning när ett par skor går sönder, men då och då används denna strategi fortfarande.

Så här kommer min strategi för att veta om skor förtjänar att få vara kvar i skogarderoben:

1. Analysera. Jag gör en kort analys kring varför jag inte använder skorna. Är de osköna? Passar de inte till något i min garderob? Är de redundanta, det vill säga har jag liknande skor jag hellre använder? Om jag inte får något självklart svar som gör beslutet om skornas framtid enkel, går jag vidare till nästa steg.

Själv har jag haft två par skor som jag tyckt var otroligt fina, där jag insett att anledningen till att de inte kommer till användning är för att de är så osköna. Kanske kunde jag tycka det var värt att gå i osköna men snygga skor som tonåring, men inte numera.

2. Använda. Att använda skorna frekvent sätter dem på prov. Detta för att gamla föreställningar om skorna kan vara förlegade och inte längre gälla. Jag har kanske en bild av att vissa skor används ofta och är sköna, men när jag måste använda dem märker jag ibland att jag hellre skulle välja ett par andra.

Ibland har jag tvingat mig att använda ett par skor flera gånger i veckan under ett par veckor. Utifrån denna intensiva användningsperiod kan jag oftast fatta bättre beslut.

3. Saknad. Som sista steg funderar jag över hur livet skulle se ut utan skorna. Skulle jag sakna dem? Eller inte ens märka om de rensades ut? Kanske finns det substitut som är lika bra eller till och med bättre och därför alltid väljs istället. Då kan de ständigt ratade skorna lämna hemmet och få chansen att bli någon annans favoritskor.

Det tredje och sista steget är ett bra sätt för att kunna släppa taget om överflödiga skor där man har många skor som fyller samma funktion. Exempelvis flera par sneakers, joggingskor eller festskor.

Och så en liten brasklapp att om man har mängder med skor i garderoben som man tycker om, så kan man såklart ”använda upp dem” innan man rensar ut dem. Ett förslag då är att ställa undan vissa skor som kompletterar varandra, och slita ut ett av paren i taget. Så kan man plocka fram ett par ”nya” skor när de andra slitits ut.

Vad har du för strategi för att veta när det är dags att släppa taget om ett par skor? :)

Inreda med slow consumption

När man flyttar till ny bostad är det lätt att plötsligt rättfärdiga stor andel konsumtion på kort tid. Dels för att man vill komma i ordning, göra hemmet till sitt och kunna bjuda över folk med stolthet över hemmet. Men också för att man i de allra flesta fall betalat en väldigt stor summa pengar för sin bostad. Och i jämförelse med den stora summan så ter sig inköp av några möbler och nya textiler för tiotusen kronor (kanske till och med hundratusen) som små.

I den här situationen är det lätt att gå lös och shoppa på sig saker snabbt. För vår del som nyligen gått igenom detta har det blivit väldigt tydligt hur hjärnan och situationen kan ”lura” en. Kanske extra mycket om man som vi, flyttar från en liten bostad (2 r o k på 60 kvm) till ett hus på dubbelt så många kvm, eftersom vissa rum då ekar tomma.

Här tror jag på att backa några årtionden och köra slow consumption. Kanske till och med helt stoppa sig själv från konsumtion till hemmet en period och fokusera på något annat. Och därefter försöka konsumera medvetet med samma respekt för pengar och miljön som du hade innan det dyra bostadsköpet. Som många brukar säga i samband med flytten; att först bo in sig.

Under de första månaderna i huset möblerade vi om flera gånger i samtliga husets rum. Jag tror den enda möbel som står på samma ställe som det första dagarna i huset, är köksbordet. :) Soffa, bokhyllor, byråer, skrivbord, alla sängar har flyttat på sig och fortfarande vet vi inte riktigt hur vi vill ha alla möbler. Och då är det såklart svårt att köpa nya möbler liksom att komplettera med mattor, gardiner, lampor etc om sånt behövs.

Sen när man väl landat i ungefär vad man tror sig vilja ha, kan man börja sätta bevakningar på Blocket, hålla utkik efter erbjudanden i butiker etc. Låt hemmets prägel sättas med tålamod så blir det bättre för miljön och långsiktigt bättre för dig själv. Och låt det ta tid – applicera slow consumption.

Känner du igen känslan, hur summor som tidigare kändes stora plötsligt efter ett bostadsköp känns minimala? Eller viljan att konsumera ovanligt mycket strax efter flytten till ny en bostad?

Tre minimalistiska boktips

I samarbete med Nextory

Så här första våren i hus ser jag fram emot att sitta på altanen och läsa eller lyssna på ljudböcker i vårsolen! Med Nextory har du alltid biblioteket med dig och kan lyssna när och var som helst. Varför inte i bilen om du åker iväg över påsk? :)

Nedan får du tre tips på minimalistiska böcker som jag verkligen kan rekommendera, samtliga finns hos Nextory där du just nu får 30 dagars gratis lyssning med koden Minimalisterna.

Skärmhjärnan – Anders Hansen. Den här boken blev jag nyfiken på första gången jag hörde talas om den och nu har jag läst ut den. Samhällets höga tempo, informationsöverflöd, stress och ständig uppkoppling, börjar få konsekvenser för vår hjärna. Hur mycket vi än gillar att sjunka ner i soffan och scrolla bildflödet på Instagram, ha kontakt med vänner via Facebook eller kika på nyhetsflödet i mobilen, så är inte vår hjärna anpassad för detta. Vår hjärna är fortfarande konstruerad för ett jägar-samlarsamhälle, vilket gör att den hamnar i osynk med dagens digitala värld. Har mobilen blivit vår nya drog? Vad är det som lockar oss att plocka upp mobilen ca var 10:e minut? Och hur påverkar skärmar barns, tonåringars och vuxnas psykiska hälsa och sömn? Detta och mycket mer får du svar på i boken Skärmhjärnan.

Jag lämnar ekorrhjulet – Åsa Axelsson. Denna bok läste jag ut på en vecka, något jag inte kan minnas när det hände med en bok senast. Rolig och underfundigt skriven och samtidigt tydlig och konkret med vilka förändringar familjen med mamman och författaren Åsa i spetsen genomför, varför de gör det och hur mycket pengar de sparar. En bok för alla som varit nyfikna på ett alternativ till ekorrhjulet och vill ha konkreta tips på vilka förändringar en familj faktiskt kan genomföra. Jag bjuder på två citat nedan som jag tycker exemplifierar boken bra:

”Ja, inte kan de gå ner i tjänst, snarare måste de gå upp. Gå upp tidigare, gå och lägga sig senare, gå fler kurser, jobba övertid, eller kanske doktorera?” … ”Livet går knappt ihop. Istället går livet mer och mer isär.”

”Var den semestern värd sina 60 000 kr?” frågar jag.
”Perra tycker inte man kan slappna av ordentligt om man inte kommer bort från vardagen”, säger Anett.
”Måste vardagen vara så o-avslappnad?” säger jag. ”Tänk om man slutade längta bort för att man var så nöjd med sin vardag?”

Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less – Greg McKeown. Det tredje boktipset är en engelsk bok som jag på förhand hade hört mycket gott om, att den helt har förändrat synsättet för många kring prioriteringar och produktivitet. Har du hört talesättet; ”If it isn’t a clear yes, then it’s a clear no” (?), det kommer från boken Essentialism. Jag har läst ungefär halvvägs, och so far so good. Jag har redan identifierat ett par saker som liknar det vi skrivit om i vår bok Prylbanta. Exempelvis att identifiera och fokusera på det som skapar mest värde i ditt liv, och eliminera resten. Jag ser fram emot att lyssna klart boken under påsken!

Nu inför påskledigheten får du 30 dagar gratis lyssning och läsning hos Nextory med koden Minimalisterna. Erbjudandet gäller för nya medlemmar (nya e-postadresser) fram till den 31 maj 2019, klicka här för att ta del av erbjudandet.

Har du nyligen läst eller lyssnat på någon bok kring minimalism som du kan tipsa om? Eller har du läst någon av böckerna vi tipsar om ovan?

Det negativa med en minimalistisk livsstil

Fördelarna med en minimalistisk livsstil är många. Oftast är det såklart dessa som framhävs och med rätta får ta störst plats. De första åren såg vi enbart fördelar med vår livsstil. Men med åren har vi även identifierat ett fåtal nackdelar med en minimalistisk livsstil, de är inte många, och fördelarna är så mycket större, men vi tänkte ändå avslöja de nackdelar vi identifierat:

  • Långsamhet. Det tar lång tid att gå från tanke till handling. Det kan bero på flera olika saker, exempelvis att vi gärna handlar second hand och då kan det ta längre tid att hitta rätt sak i rätt område till rätt pris (och hinna först :) ). Men också för att man vill att köpet ska vara långsiktigt och säkerställa att det är grundat på konkreta behov.

Barnens nya sänglösning tog ett halvår att landa i.

  • Optimeringsvilja. En stor utmaning för många minimalister är viljan att optimera varje beslut vilket, förutom att det i likhet med den första punkten leder till långsamhet i besluts- och köpprocessen, också kan leda till perfektionism. Man vill att det som köps ska vara det bästa på marknaden, det som har längst hållbarhet och som även kommer tåla ögats slitage under lång tid. Det vill säga såväl rent kvalitetsmässigt kunna användas länge, samt något som kommer vara omtyckt länge. Och gärna vara det minst dåliga valet för miljön.

Efter flera år optimeringsvilja landade vi i servisen Swedish Grace.

  • Samvetet. Åtminstone för oss så gnager det dåliga samvetet så fort vi öppnar plånboken och köper något nytt. Oavsett hur stort behovet är, hur bra research som gjorts och hur välgrundat beslutet känns. Det tar ändå emot. Någon gång under processen från tanke till att varan kommit hem, så gör sig det där dåliga miljösamvetet påmint, över att ha konsumerat nytt. För allt är ju inte lämpligt eller smidigt att köpa begagnat.

De här nackdelarna kan såklart ses även som fördelar, för det finns alltid två sidor av myntet. Att det går långsamt gör att vissa köp inte blir av, och då var det väl kanske inte så viktiga som de kändes där och då, eller att ”problemet” löstes på annat sätt än genom konsumtion. Optimeringsviljan gör att köpen, när de väl blir av, ofta blir väldigt välgrundade, långsiktiga och bra. Och lite gnagande dåligt samvete över nykonsumtion tycker jag egentligen bara är bra för att än en gång verkligen tänka till om det är något man behöver eller bara ”villhöver”. :)

De här nackdelarna var som nämnt inget vi upplevde de första åren med vår minimalistiska livsstil. Kanske var vi för nyförälskade för att vilja se baksidorna som livsstilen kom med. ;) Att vi identifierat dem kan också ha att göra med att vi de senaste åren gjort flera större förändringar i livet (barn, flytt, hus, jobb mm) till skillnad från våra första år som minimalister.

Har du upplevt någon negativ sida med en minimalistisk livsstil? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Att jobba lokalt

Strax efter att vi flyttade till hus i höstas så valde jag att byta jobb. Istället för att fortsätta pendla in till stan, så började jag jobba lokalt i kommunen vi bosatt oss i. Vissa tycker att det finns en charm i att pendla in till Stockholm, få ta del av den storstad man ändå bor i (eller strax utanför), kunna möta upp vänner för en AW eller lunch mm. Själv är jag uppväxt i en småstad i Dalarna och van att kunna cykla till det mesta och har egentligen inget större behov av att befinna mig i centrala Stockholm mer än i undantagsfall.

För mig lockade det mer att få kortare restid, möjlighet att cykla till jobbet, att snabbt kunna ta mig till barnens förskola och att inte dagligen vara beroende av tågtider. Men också att få ett större engagemang och inblick i den kommun vi nu bosatt oss i då vi inte har någon relation till den sedan tidigare.

På gott och ont hade jag ett roligt och utvecklande jobb med otroligt bra kollegor mitt inne i stan, men när den tjänst jag har idag dök upp strax innan vi skulle flytta, kunde jag inte låta bli att söka. För rent krasst så är utbudet lägre av spännande tjänster som ekonom/analytiker, ju längre ut från storstan man kommer.

Vad är det då för jobb jag har? Jag jobbar med det som du eller dina barn med stor sannolikhet sysslar med på fritiden i vår kommun. :) Ett jobb där jag får kombinera det bästa av flera världar; ekonomi, analyser, föreningsliv, friluftsliv, bibliotek, kultur och hållbarhet.

Jag vet att det kanske låter rörigt, men jag ser det bara som väldigt varierat vilket passar mig. Rollen jag har är som controller på fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen i vår kommun. Och jag har också ett visst ansvar att driva hållbarhetsfrågor inom dessa två förvaltningar. Jag tycker att jag får komma i kontakt med de roligaste delarna som en kommun erbjuder, och kombinera det med ekonomi som jag är utbildad inom, och hållbarhet som är ett av mina intressen.

Så här ett halvår på ”nya” jobbet kan jag konstatera att det är otroligt underskattat att jobba lokalt. För mig har det givit en större flexibilitet i vardagen och betydligt större frihetskänsla. Just flexibilitet i jobbet och vardagen ska inte underskattas. Herr Minimalist fortsätter pendla till sitt jobb i stan av samma anledning. Han har ett både utvecklande och väldigt flexibelt jobb. Men jag slipper gärna vardagsstressen med att passa tågtider. Det är inte alla som upplever det som stress, men jag gjorde det när resan blev längre och alternativa resvägar färre.

När fritidsförvaltningen har AW är vi såklart utomhus. Även vintertid. :)

Att säga upp sig från ett jobb man trivs väldigt bra på är jobbigt. För man vet bara vad man har, inte vad man får. För mig var det en stor chansning att byta bort något bra, till något jag hoppades och trodde skulle kunna bli ändå bättre. Jag är glad att jag lyssnade på magkänslan och kan så här i efterhand konstatera att det blev väldigt bra! :)

vad är viktigast för dig när det gäller ett jobb? Skulle du kunna tänka dig att börja jobba lokalt?