Flytta tröskeln – avgörande steg när du ska prylbanta

Ibland är man rensningssugen, går in i förrådet eller tittar i någon låda eller skåp, rotar runt lite eller organiserar om, men i praktiken lämnade ingen eller åtminstone väldigt få saker hemmet vid genomgången. Man undrar varför och går igenom samma procedur på andra områden, lådor eller rum, med samma resultat.

Jag skulle vilja tipsa om två avgörande steg för dig som i många fall organiserar om dina saker, snarare än lyckas rensa ut och släppa taget om dem. Trots att det finns saker i ditt hem som du varken använder eller behöver. Det första tipset handlar om att flytta den mentala tröskeln genom att:

  • 1. Tömma utrymmet. Plocka ut allt ur utrymmet du ska rensa. Är det garderoben ska alla plagg som förvaras där ut. Är det bokhyllan ska allt som förvaras där ut. Är det en liten byrå låda eller hela förrådet är det samma lika.

    Varför är detta så viktigt? Jo, för genom att tömma utrymmet så flyttar du en mental tröskel. Om du istället tittar på allt som förvaras i utrymmet och försöker välja ut vad som ska rensas ut, är din tröskel att plocka ut och välja bort. Men efter att du tömt utrymmet och tittar på allt som nu ligger framför dig, så flyttar du tröskeln till att identifiera vad som har tillräckligt stort värde för att få komma tillbaka. Det är en liten förskjutning av tröskeln som gör stor skillnad i stunden.
  • 2. Samla alla. Det andra tipset är att allt som tillhör samma kategori som du nu ska rensa, ska tas fram vid rensningstillfället. Är det garderoben är det värt att även ta fram de plagg som ligger i tvättkorgen eller gömmer sig i förrådet. Är det bokhyllan ska även böcker som är utspridda på andra platser än bokhyllan med; Kanske har du likartade saker som du nu ska rensa i en annan låda, i ett annat rum eller undangömt i förrådet eller på vinden?

    Anledningen till att samla alla i samma kategori är för att få en komplett bild av det du äger inom den utvalda kategorin. Det gör rensningen mer effektiv. Och ibland mer överväldigande när man inser vad många eller mycket man äger. ;)

När du gjort båda dessa är det ”bara” att rensa enligt det vi kallar de 4 S:en; Sälja, Skänka, Slänga (återvinna) och Spara. Granska och lägg alla saker i någon av de fyra kategorierna genom att fundera över hur ofta saker används, om du verkligen har behov av dem eller om du kanske kan låna eller hyra om behov skulle uppstå. Har du många saker du är osäker kring kan du skapa en kanske-låda / tre månaders låda, som du ställer undan i väntan på slutlig dom ett par månader senare.

Huruvida man rensar utifrån rum eller kategori är en smaksak. Men ofta är det lättare att samla alla likartade saker om man väljer utifrån kategori. Med det sagt så går det såklart att tömma ett utrymme där olika kategorier förvaras, och i nästa steg rensa utifrån en kategori i taget.

Men mina konkreta avgörande steg i rensningsprocessen är alltså att börja med att flytta ut alla prylar eller plagg från sin ordinarie plats. Ta fram övriga saker i samma kategori från andra platser i hemmet. För att i nästa steg välja vad som har tillräckligt värde för att få komma tillbaka över tröskeln in i utrymmet igen.

Brukar du flytta tröskeln när du prylbantar, det vill säga flyttar du ut alla saker ur sitt ursprungliga utrymme? Om inte, våga testa nästa gång, du kommer märka skillnad! :)

6 tankar kring ”Flytta tröskeln – avgörande steg när du ska prylbanta

  1. Anonym

    Håller helt klart med om att det är lättare mentalt att fokusera på ”vilka vill jag ha kvar” än ”vilka vill jag slänga”. T ex om jag har 10 tröjor känns det roligare att välja sina 4 favoriter att spara (och göra sig av med resten) än att välja ut 6 st att slänga :)

    Sen har jag också börjat tänka att det är bättre att rensa lite än att inte rensa alls. T ex om jag har 10 tröjor – 4 favoriter, 4 jag vill göra mig av med och 2 som jag egentligen inte använder men av nostalgiska skäl tycker det känns jobbigt. Då är det ju ändå bättre att göra mig av med 4 tröjor snabbt och enkelt än att våndas över att jag ska rensa ut de 6 st. De två tröjorna som man behöll ” i onödan” kanske man är mentalt redo att rensa en annan gång. Hellre göra något än ingenting.

    Svara
  2. Moa

    Jag har gjort försöket att ta ut alla kläder ur garderoben en gång, inspirerad av Marie Kondo, och det blev den enda gången. Jag blev helt utmattad eftersom det blev för stort och för många beslut på en gång. Nu rensar jag hellre lugnt och långsamt. Ska man skänka till second hand så är det sällan så bråttom ändå. Nu håller jag på med att rensa bland tidningar, och mitt mål är att fylla en lagom stor påse i taget, så att det blir lätt att bära till tidningsinsamlingen. För tunga påsar blir lätt liggande utan att man orkar gå iväg med dem.

    Svara
  3. Anne

    Ska prova att ta ut allt nästa gång jag rensar!
    För mig är kapselgarderob en jättelångsam variant på att rensa garderoben. Jag använder plaggen i kapseln i 3 månader ungefär och under den tiden får plaggen bekänna färg, och det är alltid nåt plagg eller två som får flytta ut när jag sedan byter kapsel. Kan vara pga att plagget inte känns bekvämt, för varmt, opraktiskt etc. Men då har det i alla fall fått en chans. När jag byter kapsel väljer jag ofta både några favoriter och några osäkra kort som jag vill testa den kommande perioden. Funkar bra för mig!

    Svara
  4. Ulrika

    Bra tips och tydligt! Jag försöker arbeta med att rensa utrymmen, lite i taget (men plockar ut alla grejer ur utrymmet) med en plan om att i ett senare skede samla utifrån kategori. Försöker hitta sätt att bryta ned det i små beståndsdelar, med tanken att en liten förbättring i rätt riktning är det viktiga för mig just nu snarare än det stora omvälvande (men kanske mer energikrävande).

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jodå vi har haft en dialog med Ihopa om det – tack för att du också tipsar! :)
      Utmaningen är när man som vi bor i ett område som inte är helt nytt (ca 12 år gamla hus) är ju att alla grannar redan har fixat sina ”trädgårds-kit”. Därför är tröskeln högre till att börja betala för något som man tidigare inte haft behov av eller tycker sig sakna idag.

      Jag vill verkligen ha hit dem, men har svårt att få till en kritisk massa som är beredd att betala för tjänsten. Däremot tror jag pö om pö att det skulle gå då nästan alla som flyttat in senaste 5-6 åren kommit från lägenhetslivet utan trädgårdsprylar.

Lämna ett svar till Anne Avbryt svar