Här om veckan presenterade HUI åter igen årets julklapp och i år blev det (trumvirvel) – unisexdoften!
Det var kanske fler än jag som reagerade ungefär ”va, vad sa du?”. Men det är helt enkelt en doft som är årets julklapp.
Själv har jag unisexdoft på min deodorant från c/o Gerd, så jag känner att jag varit före denna ”trend”. :)
Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.
Dofter kommer i allt fler prisklasser och utföranden. I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen.
Vill du ha inspiration på olika unisexdofter så finns det exempelvis dessa parfymer att välja bland som klassas som unisex.
Fördelen med denna typ av julklapp är att det förhoppningsvis är något som kommer användas upp. Det vill säga en form av förbrukningsvara.