Minimera aktiviteter och relationer

Vi brukar definiera en minimalistisk livsstil som att det handlar om att du så långt det är möjligt eliminerar allt som är lågprioriterat eller onödigt för att skapa mer plats för det som är högprioriterat och meningsfullt för dig.

De primära förenklingsområdena att arbeta med är; saker, utgifter, åtaganden, intressen och relationer. De tre sistnämnda kan till viss del vara provokativa att ”rensa” bland.

Det kan lätt förväxlas med att man inte bryr sig, är oengagerad eller till och med otacksam. När det egentligen kan handla om att man börjat lyssna mer inåt till sig själv. Vad i livet mår jag bra av, vilka personer och aktiviteter ger mig energi, vad behöver jag i mitt liv där jag befinner mig just nu och vilka åtaganden tillför tillräckligt stort värde för att få vara kvar?

Den klassiska paretoprincipen eller 80/20-regeln kan appliceras även här, som att:
20 procent av dina åtaganden leder till 80 procent av det resultat som tar dig mot dina mål.
20 procent av dina intressen leder till 80 procent av din personliga utveckling eller behållning.
20 procent av dina relationer står för 80 procent av den tillfredsställelse du får av att umgås med andra människor.

Det är i teorin lätt att inse att ett liv där de 20 procent som inte ger dig värde i livet sållats bort inom olika kategorier, är ett mycket enklare och mer tillfredsställande liv.

Minimalism handlar om att göra medvetna val kring vad du tackar ja respektive nej till samt att förutse vad det leder till på längre sikt. Den stora utmaningen är att göra medvetna val baserade på dina värderingar och prioriteringar och därigenom undvika att oprioriterade prylar, åtaganden, intressen, relationer och utgifter smyger sig in i livet tills det plötsligt är dessa som äger dig istället för tvärtom.

Att minimera bland sina åtaganden, intressen och relationer, handlar inte om egoism, att man är elak eller otacksam. Det handlar om att hushålla med sina resurser, att lyssna inåt och att börja identifiera vad i livet som ger värde och energi, och möjliggöra att det får ta större plats. Även inom dessa områden som kan upplevas mer känsliga att förändra.

Har du försökt ”rensa” och minimera bland åtaganden, intressen och relationer?

Ta en för teamet

Vi har i flera år pratat här hemma om konceptet att ”ta en för teamet” ur ett klimatperspektiv. Nu kom vi att tänka på att det är lika applicerbart gällande corona. Låt mig förklara vad vi menar med begreppet, jag tror nämligen inte att vi skrivit om det på bloggen tidigare.

Att ta en för teamet kan innebära att du gör hållbara val som andra inte riktigt vågar, med förhoppningen att fler ska inspireras till liknande val framöver. Det är också när du gör ett val som är bättre ur ett klimatperspektiv eller coronaperspektiv, men som kräver mer jobb eller uppoffringar för dig än ett mindre klimatsmart eller mindre ansvarsfullt val hade gjort.

Inom klimatområdet kan det exempelvis innebära att du väljer att skänka något som hade varit enklast och snabbast att bara slänga när du ändå ska till tippen. Men du tar dig ändå tid och energi att hitta en ny ägare till saken, som i sin tur slipper köpa nyproducerat. Du förlänger livslängden och tar en för teamet (jorden).

Samma sak om du eller familjen avstår en flygresa, det hade kanske varit smidigast att flyga dit du/ni ska, men väljer att ta en för teamet och tar tåget istället. Det är det bästa valet för klimatet och kan samtidigt inspirera andra att göra samma hållbara val i en liknande situation.

Ibland har det hänt att en av oss blivit sugen på att slänga något för att genast bli av med det som rensats ut, men så har den andra påmint om att nu tar vi en för teamet. Så fotar vi, administrerar och försöker skänka för att hitta ny ägare.

Så här i pandemitider när corona härjar är vi många som behöver ta en för teamet. Vi behöver ändra våra planer, ställa in våra resor, hålla oss hemmavid och borta från släktingar. Så gott som dagligen behöver de flesta göra andra, ofta jobbigare, val jämfört med hur vardagen såg ut för bara en månad sedan.

I detta läge behöver vi göra uppoffringar i våra liv för vår omgivnings skull. Vi behöver zooma ut och lyfta blicken från oss själva. För även om man känner att det inte är någon större fara för en själv, så behöver vi ta en för teamet. För teamet medmänniskor och för vårt land, team Sverige.

Den vecka som passerat skulle vi exempelvis spenderat i de svenska fjällen tillsammans med vänner och familj. En efterlängtad resa denna snöfattiga vinter. Men dagen innan avresa började vi tveka och beslutade, om än motvilligt, att stanna kvar hemma och ta en för team Sverige. (En dag efteråt beslutade Skistar att man fick pengar tillgodo vid avbokning – tack!).

Vi är många som nu och framöver behöver göra liknande val, välja bort, planera om, ta ansvar, inspirera, och helt enkelt ta en för teamet såväl ur klimatperspektiv som coronaperspektiv.

Är du beredd att ta en för såväl team Sverige som för team Jorden? :)

Blickar framåt och lyssnar inåt

Jag tror alla tycker att den här situationen vi nu befinner oss i är obehaglig, skapar oro och inneboende stress. Men det är också en situation och period där vi har chans att utforska vad vi verkligen behöver, förstå vad vi faktiskt uppskattar och lyssna inåt till vad vi vill ha mer av i livet. Och vad vi vill ha mindre av.

När vi släpper gamla invanda mönster, skapar vi plats för ny oanad kraft. Nu har vi genom corona blivit tvingade att släppa många av våra vanor och tidigare strukturer, vilket gör det till en utmärkt tillfälle för att skapa vår nya framtid. För det kommer av väldigt många skäl att finnas ett före och ett efter corona. Hur vill du att ditt ”efter” ser ut?

I varje kris vilar nya möjligheter och sätt att se på livet. Detta är ett unikt tillfälle och period att identifiera vad vi faktiskt kan släppa taget om. Men det är ett minst lika bra tillfälle att identifiera vad vi verkligen behöver och vill ha mer av.

När allt ställs på sin spets blir det för många tydligare vilka vanor, människor, aktiviteter och prylar vi verkligen behöver och vill prioritera. Varav några vi kanske inte prioriterat eller låtit få tillräckligt stor plats tidigare i livet, men nu insett att de egentligen betyder väldigt mycket för oss.

Vad av det du gör i den extrema situation vi befinner oss i, vill du ta med dig in i framtiden när livet återgår till normal vardag efter corona? Och vad vill du lämna bakom dig?

Månadens inspiration mars 2020

Här kommer mars månads och årets tredje inspirationsinlägg. Så luta dig tillbaka, kanske hämta en kopp te eller kaffe, glöm corona för en stund, och ta dig en rogivande och inspirerande lässtund!

Podcast – Att resa podden

Man behöver inte alltid resa bort fysiskt, ibland kan det räcka att resa i sinnet. Jag blir glad och inspirerad av att lyssna på Annika och Lisa som driver Att resa-podden. Och jag vill poängtera att det finns avsnitt med fokus på resande i Sverige, liksom avsnitt om att resa med tåg.

Tre av mina favoritavsnitt i podden är:
81. Att resa i Nya Zeeland med husbil
76. Att resa till svenska vinterfjäll
7. Att resa till Thailand (Thaimout)

Tv/film – Bäst i test

Det är få gånger jag sitter framför vår tv, men nu när en ny säsong av Bäst i test haft premiär på SVT då sitter jag bänkad åtminstone en kväll per vecka. Detta program får en att glömma vardagens kaos och oron kring corona för åtminstone en timme. Att programmet fick pris för ”Årets tv-program 2019” är lätt att förstå när man sett det. Hög skrattfaktor utlovas!

Instagrampost – Stefan Löfven

Man får tycka vad man vill om Stefan Löfvens tal till svenska folket (vilket för övrigt känns som en evighet sen nu!). Jag tycker det var bra och tydligt. Men oavsett vad man tyckte om talet så var stycket som syns nedan i Instagrambilden det tyngsta enligt mig.

Det var till stor del det som fick oss att med en dags varsel ställa in vår semesterresa till fjällen som skulle bli familjens första hela skidvecka och en fin avslutning på en i övrigt snöfattig vinter. Men ibland måste man lyfta blicken från sig själv och sitt egna liv, göra uppoffringar för sin omgivning, och se det i ett större perspektiv. Den dagen är här. Och den uppgiften gäller alla. :)

Artikel/bok – Lev livet fullt ut – Eckhart Tolle

Jag läser just nu boken ”Lev livet fullt ut” av Eckhart Tolle. Otroligt fin, djup och tänkvärd bok. En av få böcker jag vet att jag kommer vilja läsa igen. Och jag inser att jag kommer ta med mig olika saker från boken varje gång jag läser den. Helt beroende på var i livet jag själv befinner mig vid lästillfället.

Citat/text – Kitty O’Meara

Den här hoppfulla texten fastnade hos mig i den oroliga och ovissa tid som varit i mars 2020:

And the people stayed home. And read books, and listened, and rested, and exercised, and made art, and played games, and learned new ways of being, and were still. And listened more deeply.

Some meditated, some prayed, some danced. Some met their shadows.

And the people began to think differently. And the people healed. And, in the absence of people living in ignorant, dangerous, mindless, and heartless ways, the earth began to heal.

And when the danger passed, and the people joined together again, they grieved their losses, and made new choices, and dreamed new images, and created new ways to live
and heal the earth fully, as they had been healed.

Med det sagt så hoppas jag du får en fin vecka, varvar hemmaliv med tid ute i friska luften och ta hand om dina nära och kära på det sätt som passar just nu. Tänk på att ett telefonsamtal och videosamtal kan göra någons dag när ni inte kan ses fysiskt.

Har du läst eller lyssnat på något av det jag tipsar om ovan och hur är dina tankar i så fall? Fyll gärna på i kommentarsfältet med tips på något som du inspirerats av just den här månaden! :)

Det du stöttar växer

Samarbete med c/o Gerd som just nu har stor vårkampanj!

Alla blir vi på ett eller annat sätt påverkade av den pandemi vi går igenom, men vissa mer än andra. Jag tror ingen av oss hade kunnat föreställa sig den stora påverkan viruset fått på många av de företag vi regelbundet handlar varor och tjänster av.

På sistone har jag tänkt på vilka företag jag har ett behov av och som jag vill ska finnas kvar när livet och vardagen återgår till det normala igen. För de företag vi vill ha kvar imorgon, behöver vi nämligen stötta redan idag.

Ett sådant företag för mig är c/o Gerd. Ett företag som vill göra skillnad på riktigt och därför väljer att arbeta med råvaror som har så liten, eller ingen, miljöbelastning för natur, djur eller människa. Företag med visioner om en bättre framtid och som tar klimatmässigt ansvar, sådana kommer vi behöva även när vi kommit ut på andra sidan om pandemin.

I många år letade jag med ljus och lykta efter en ekologisk deodorant som skulle funka för mig som svettas lätt, tränar mycket och samtidigt vill använda ekologiska och hyfsat giftfria produkter. Efter att ha hittat c/o Gerds unisex deodorant har jag inte släppt den!

Och nu i coronatider när händerna tvättas i tid och otid, då är det c/o Gerds handtvål med hjortron som står där på handfatet och skonsamt hjälper till att hålla händerna rena på alla i familjen. Kompletterat av återfuktande handkräm vid behov.

Ta en stund av de oceaner av tid som plötsligt uppstått när aktiviteter ställs in, transporttiden minimerats och kalendern innehåller mer luft, till att fundera över vilka företag du vill stötta så att de överlever den kris vi alla går igenom. Det du är med och bidrar till och stöttar växer, och det du väljer att inte stödja krymper.

Om det för dig, precis som för mig, är företag som c/o Gerd, så vill jag tipsa om att de nu i helgen (27-29 mars) har 20 % rabatt på alla varor i webbutiken (gäller ej redan rabatterade varor). Kika in och se om det finns något du har behov av inom överskådlig framtid, som du kan beställa redan idag, för att vara säker på att ha tillgång till detsamma när vardagen är tillbaka. Och dessutom göra det till ett bra pris!

Vad stöttar du just nu för att säkerställa att det finns kvar när livet är mer normalt igen?

Tagit paus från nyheter

I dessa tider är det viktigt att hålla sig uppdaterad om senaste nytt och hur detta påverkar din och familjens vardag. Det är dock inte samma sak som att lusläsa allt som skrivs om corona. Jag tror de flesta av oss är mättade på information. Vi vet vad man själv kan göra, vi vet vilka riskgrupperna är, vi pratar krisplaner på jobbet, kan rabbla symtom mitt i natten och vi drömmer om Anders Tegnell. Det är okej att trycka på paus.

Ord som framkallar rädsla som sjukdom, kris eller död påverkar hjärnan negativt även om det inte föreligger någon konkret risk för mottagaren. Delar av hjärnan reagerar undermedvetet på negativa ord som om de vore verkliga hot. Och corona som är ett verkligt hot gör att kroppen reagerar ändå starkare.

Det finns dessutom forskning som visar att en människa som är spänd eller deprimerad och under ett par sekunder får ta del av ett antal negativt laddade ord, genast mår ännu sämre. Och vem är inte spänd efter en dag framför datorn i obekväm ställning, eller deppig över att inte få till träningen, kunna åka till affären eller ens röra sig fritt som tidigare?

Om du märker att du mår dåligt av att läsa om corona, ta en paus från nyheter ett par dagar. Be dina föräldrar eller partner att uppdatera dig om något väsentligt förändras. Du har alltid ett val att stänga av och ta en paus. Ta hand om din mentala hälsa likväl som din fysiska.

För mig som inte aktivt läst eller lyssnat på nyheter på flera år, blev detta fenomen otroligt påtagligt när corona bröt ut på riktigt i Sverige. Plötsligt lusläste jag flera artiklar per dag, kollade presskonferenser och försökte skapa mig en bild av vad som var på väg att hända. Tills jag märkte att detta fick mig att inte må bra.

Sedan snart en vecka tar jag bara emot information från sambon som kollar text-tv, via jobbet och vad andra i omgivningen berättar. Man nås av förvånansvärt mycket nyheter utan att aktivt själv ta del av dem i vanliga fall, och än mer med corona som alla pratar om överallt och jämt. Förutom jag. Jag lyssnar bara och tar till mig senaste nytt den vägen. Det räcker gott och väl nu.

Hur gör du för att få en lagom dos av corona och inte må dåligt av all negativ nyhetsrapportering?

Mina 3 bästa tips för arbete hemifrån

Att ofrivilligt arbeta hemifrån på grund av corona, utan sina vardagliga rutiner och vanliga sociala umgänge kan vara otroligt påfrestande psykiskt för många. Gränserna mellan jobb och fritid suddas ut och den geografiska sfär man rör sig i krymper. Samtidigt känner många en gnagande oro och osäkerhet, kanske kring sin anställning, sina gamla föräldrar, att bli sjuk själv eller bara hur de kommande dagarna kommer se ut. Vilka nya regleringar och förutsättningar kommer ändras som påverkar ens vardag?

Dessa förändringar kräver stort eget ansvar och självdisciplin, såväl för att jobbet eller skolan blir kvalitativ, som för att träningen blir genomfört när gymmet är stängt och vanliga rutiner rubbade. Och såklart för att eventuella barn mår bra och inte bara alternerar mellan olika skärmar. Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt i en orolig tid och ny vardag?

Jag skulle kunna skriva massor av tips, men här är mina 3 absolut viktigaste:

Rutiner. Hitta nya sunda rutiner i den nya vardagen. Hur får du/ni frisk luft, dagsljus, träning och bra mat nu när gamla rutiner inte längre fungerar? Kan du ta en omväg efter lämningen på förskola/skola för att ”gå till jobbet” (hem). Oavsett om det är morgonyoga, lunchjogg eller promenad så är rörelse och komma ut medan det är ljust a och o för att må bra.

Ytterligare en anledning att träna är att den ergonomiska arbetsplatsen på kontoret för många byts ut mot ett köksbord eller halvliggandes i en soffa. Om träningen är lika viktig för dig som för mig för att må bra och orka vara en bra förälder, så prioritera den högt nu. Ta pauser och rör på dig, vi behöver vara uthålliga och kunna leva så här en längre tid!

Pauser. När arbetsdagen inte längre får naturliga pauser i form av fysiska möten, fika med kollegor och medarbetare som kommer förbi med frågor, blir det än viktigare att på egen hand få såväl fokustid som pauser. Annars tenderar dagen att bli ett enda långt jobb-marathon för vissa, och en enda lång fika- och fixar-paus där hemma för andra. :)

Jobba 25 minuter och ta paus i 5 minuter är en välbeprövad teknik (pomodoro) som du kan läsa mer om här. Skriv ner dina MIT – Most Important Tasks varje dag. Vad ska du ha gjort idag för att kunna känna dig nöjd vid dagens slut? Detta tycker jag är extra viktigt för motivationen och prestationen när jag jobbar hemifrån för att hitta fokus och få vettiga saker gjorda.

Prylbanta. Om du inte gjort det tidigare, så se till att prylbanta för att få ett lugnt hem där du kan fokusera. Men också för att sedan hitta lugn och förenkla för hjärnan att återhämta sig efter arbetsdagens slut. Om du har prylar på alla plana ytor, golvet och delar av väggarna blir det jobbigt och visuellt störande för hjärnan.

När du spenderar hela dagar hemmavid dag efter dag, och det är oroligt och rörigt i samhället, kan stökiga ytor i hemmet te sig än mer störande. I inläggen nedan får du tips och hjälp att komma igång att prylbanta.
10 saker du kan göra dig av med idag
10 utrymmen på 100 minuter

Så sammanfattningsvis; se till att lägga en kväll eller två på att prylbanta (eller plocka åtminstone undan leksaker, tvätthögar och allmänt stök :) ), skriv ner dina MIT för dagen eller veckan och jobba med dessa i 25 minuters block efterföljt av 5 minuters paus. Samt se till att få rörelse, frisk luft och dagsljus någon gång under dagen, varje dag.

Till er som inte har möjlighet att arbeta hemifrån i dessa tider, ett stort tack till alla er som fortsätter att hålla samhället igång!

Ta hand om dig själv, och när och kära!

Vilket är ditt bästa tips för att få till en bra och produktiv vardag vid arbete hemifrån?