Är Instagram det nya ”gå på stan”?

Har Instagram blivit det nya ”gå på stan”? Det vill säga att vi inspireras, influeras och påverkas till onödig konsumtion på liknande sätt som reklamskyltar och skyltfönster försöker få oss att göra när vi går på stan eller i ett köpcentrum.

När vi scrollar Instagram får vi väldigt mycket ”inspiration” och intryck på kort tid. Vi exponeras för många prylar, klädesplagg och reklam samt hinner jämföra oss med väldigt många personer på kort tid. Gör man detta en timme så har man influerats betydligt mer än en heldag på stan eller i ett köpcentrum. Och många scrollar flera timmar varje dag.

En stor risk när vi ”går på stan” fast på Instagram är, dels att vi blir mindre nöjda med oss själva och det vi själva redan har, och att de leder till onödig konsumtion som köps för att vi villhöver snarare än behöver. Och som ett nästa steg riskerar att konsumera andras drömmar (påhittade för att sälja, eller verkliga) snarare än våra egna. När vi känner oss missnöjda i jämförelse med så många andra, är vi extra mottagliga för att konsumera något som ser ut att göra andra lyckliga.

Vi påverkas så mycket av så många, att vi inte hinner tänka och känna inåt. Ju mer ”brus” och yttre intryck, desto svårare att lyssna inåt och landa i våra egna prioriteringar och värderingar. Vad är viktigt för mig, vad mår jag bra av och vad vill jag egentligen ha, göra och prioritera i livet?

Plötsligt en dag riskerar vi att stå där omgivna av prylar eller kläder som inte alls är ”jag”. Och kanske inser vi att vi lyckats köpa någon annans dröm för våra egna pengar. Eller bara någon random pryl som en person vi inte ens känner, lyckades övertyga oss om att vi borde köpa, äga och ha.

Självklart blev vi påverkade av andra personer och reklam även för tjugo år sedan, men då i samband med det där besöket på stan ibland, genom en bild i tidningen eller av vår närmaste vänskapskrets och grannar. Inte matade i flera timmar varje dag av hundratals mer eller mindre okända personer, varav vissa får bra betalt för att övertyga dig om att konsumera saker du egentligen inte behöver.

Vad tycker du, har Instagram blivit det nya ”gå på stan” där man hittar inspiration och påverkas till (onödig) konsumtion?

11 tankar kring ”Är Instagram det nya ”gå på stan”?

  1. Karin Svensson

    Jag tycker att Instagram är en plattform för de som
    har ett bekräftelsebehov.

    Svara
  2. Alexandra

    Absolut, på Instagram krängs det numera allt från schampo till djurförsäkringar till sminkboxar och den senaste helt onödiga prylen jag såg var en elektrisk apparat för att sterilisera din menskopp på tre minuter. Det räcker ju att koka den i en vanlig kastrull som lan redan har…
    Jag håller även med Karins kommentar, alla dessa ”likes” som är ”så viktiga”!

    Svara
  3. Eva

    Blev lite förvånad, men kanske är det som du säger för vissa personer. Jag följer bara sådant som intresserar mig och knappt något av det handlar om prylkonsumtion. Lägger inte upp bilder själv alls.

    Ser instagram som en daglig dos intressanta bilder och korta texter från bekanta och personer/företeelser/företag/institutioner som jag är nyfiken på. Får en stor dos av skönhetsbehovet därifrån, dessutom ny kunskap i små portioner. Till viss del gemenskap också med likasinnade. Till vissa konton återkommer samma personer i kommentarsfälten och det är kul! Vad som läggs upp säger en del om den/dem som står bakom kontot. Det är intressant… ;)

    Svara
  4. Henrik

    Instagram är mer än snygga bilder på influencers. Men, de senare utgör en betydande del av Instagram och uppmanar nästan alltid till kvinnlig konsumtion i en eller annan form.

    Svara
    1. Eva

      Nu är jag definitivt inte typen som försvarar influencers och det du kallar kvinnlig konsumtion, men att de utgör en betydande del av instagram uppfattar man väl bara om man själv sökt upp sådant. Hade själv ingen aning om att det är så faktiskt. Trodde att instagram (och ännu mer Facebook) användes mest av lite äldre personer som är åtminstone 35 år. (Inte helt en garanti för att bättre saker är där förstås.) Men jag har dålig koll.

      Min poäng är att instagram inte ger förslag på att kolla på annat än sådant man redan aktivt visat intresse för tidigare, Och om man frestas så är det inte frestarens fel, utan den som frestas – om man ger efter. Frestarens roll är ju att fresta till ”synd”. Vår roll är att säga ja eller nej. Om vi hävdar frestarens ansvar (alltför mycket) gör man sig till offer och därmed har vi förlorat vår frihet.

  5. Linda at Handcrafted History

    Instagram är nog mycket vad du gör den till; mitt flöde är fyllt med sömnadstekniska detaljer, hantverkstips och inspo på kostymer =) det jag vill se. Ibland kommer det ju upp reklam i flödet, men som de säger; ” om du inte betalar är du varan…”

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Det är verkligen så som du skriver i sista meningen. Men jag tror väldigt få inser det. Och framför allt inte alla i yngre åldrar.

  6. Jenny L

    Jag använder instagram för att hålla kontakten med ett tiotal vänner som bor i andra städer. Samt följer min kyrka och min kör. Upplever inte att det ger något stort köptryck…

    Svara
  7. May-Louise SWEDEN (@maylouisesweden)

    Lilla Instagram! :)
    Jag har 4 olika konton (loggar in på ett och administrerar dem därifrån via appen).
    Varför 4? Jag har svårt att välja helt enkelt och vill att de som följer mig, ska veta vad de får.

    För mig är Instagram värdefullt.
    Började med aktier/fonder i våras och det är intressant att se alla som jagar pengar!
    Jag har fått många bra tips (gäller som vanligt att selektera) och hittar lätt den info jag vill ha.

    Bor I Malmö och lägger ut foto om staden. Vill visa lite andra sidor än den negativa bild som media målar upp.
    Är skrivpedagog och har därför konto för detta samt för en valp som nu är 7 mån.
    Därav många konton.

    Ska inte bli långrandig. :)
    MEN – lockas aldrig att köpa något och får inte upp konsumtionsprylar el.dyl. i mitt flöde.
    Kanske pga att jag inte följer någon inom det segmentet.

    Gillar nätet. Gör att jag kan välja vad jag vill se/följa/läsa.

    Tack för en informativ och bra sida.
    Allt gott från Malmö (jag är inte infödd men bor här nu för 4:e gången).

    Svara
  8. Jessie

    Håller helt med! Känns som att facebokk har backat så mycket på grund av reklam och nu är insta på väg dit.. Undrar vad som kommer härnäst.

    Svara

Kommentera