Om jag hade mer tid

Vi har strävat mot en minimalistisk livsstil i flera år och på väldigt många fronter har vi nått långt. Vi har genom åren prioriterat bort åtaganden som tog mer energi än de gav, men också lagt till aktiviteter och åtaganden som ger energi. Eftersom livet ständigt förändras, nya utmaningar prövar en, barnen växer och får nya behov etc, så är det en ständig process där jag är glad att ha med mig de verktyg och insikter vi fått under vår minimalistiska resa.

Här om dagen funderade jag på vad det är jag skulle vilja göra, eller göra mer av om jag hade mer tid, pengar och energi. Samma fråga ställde en vän: ”Nu har jag prylbantat rejält, bytt jobb så jag jobbar lokalt, parallellt har barnen blivit äldre och mer självständiga, vad ska jag nu göra med all frigjord tid?”

Ja, själv skulle jag inte alls ha svårt att ”fylla” en del av den frigjorda tiden. :) Men vad skulle jag egentligen vilja lägga den på? Här är 5 saker jag skulle börja göra, eller göra mer av om jag hade mer tid, pengar eller energi i livet:

  • Baka bröd. Jag är uppväxt med att vakna på lördagsmorgnarna av lukten av nybakat bröd och en bakmaskin som brummar dovt i köket en trappa ner. Kanske är det därför jag själv gillar att baka? Hade jag mer tid och energi skulle jag baka bröd oftare än jag gör idag. Jag mår bra av att baka, tycker hembakat smakar bättre, och hela familjen älskar mjukt bröd, så det går åt mycket i hemmet redan nu. Idag bakar jag bröd ca 1-2 gånger i månaden, men jag skulle gärna baka varje vecka.
  • Träna mer. Jag gillar att känna mig stark och skulle gärna träna mer. Nu har jag fått till träningen okej i vår nya vardag i ett villaområde längre från gymkedjor etc. Jag har skippat gymkort och tränar styrketräning 1-2 gånger i veckan med grann-mammor i vår carport, och 1-2 gånger i veckan löptränar jag i det fantastiska skogsområde vi har som granne. Men jag skulle gärna träna ändå mer om mer tid och energi fanns, exempelvis yoga oftare, träna med PT, gå en crawlkurs.
  • Träna unga tjejer. I takt med att allt fler rapporter larmar om barn och ungas inaktivitet, och framför allt tjejers brist på rörelse och motion, skulle jag gärna träna just tjejer. Utbilda mig inom exempelvis yoga och kunna erbjuda yoga gratis på fritids. Starta en traillöpargrupp för tonåringar för att få ut fler att springa tillsammans i skogen. Jag och en grannmamma har startat fotbollslekis/bollek för småtjejer i vår del av kommunen, då det tidigare enbart fanns en fotbollsklubb för killar här. Men det finns så mycket mer att göra för att få fler att röra på sig och därmed må bättre.
  • Göra saker långsamt. Mitt defaultläge är snabbt och framåt. Det är bra ibland men har också stora nackdelar. Jag skulle vilja ha mer luft i kalendern och låta saker få ta tid. Att jag inte behöver skynda till jobbet efter lämningen på förskola/skola. Detta har blivit mycket bättre sedan jag började jobba lokalt, men jag vill ta det till en ny nivå, ha ändå mer luft i kalendern och kunna låta fler moment i vardagen få ta tid.
  • Förkovra mig. Läsa fler böcker, gå en högskolekurs eller studiecirkel i något intressant och roligt ämne. Jag skulle kunna hitta många ämnen att fördjupa mig inom, inte minst på miljö- och hållbarhetsområdet, men också trädgård, kost, meditation eller kanske aktier och investeringar? Ja det räcker med ett par googlingar för att hitta en handfull kurser och faktaböcker jag blir nyfiken på.

Vad skulle du börja göra, eller göra mer av om du hade mer tid, pengar och energi?

14 tankar kring ”Om jag hade mer tid

  1. Linda

    Om du vill baka bröd är mitt tips surdegsbröd. Det tar bara 2-3 minuter att blanda ihop, så gräddar man det 8-12 timmar senare. Jätteenkelt. Efter att jag började med det bakar jag numera allt bröd till familjen, vi köper aldrig. Det kan vara smart att använda ekologiskt bröd, kemikalieresterna i vanligt mjöl ger lite obalans i surdegen. Jag har blivit ett fan av Saltå kvarn mjöl, och hamstrar alltid mjöl när jag är i Sverige 😊. Så du som bor i Sverige får passa på att baka surdegsbröd som har tillgång till bra mjöl och allt😊

    Enig med punkterna om träning och studier. Bara gör det, anmäl dig till en kurs på högskola/universitet eller träning. Jag var inne på samma sak för 5-10 år sedan. Det resulterade i 5 år med universitetsstudier i historia som hobby, och utbildning som träningsinstruktör i spinning.

    Svara
  2. M

    Jag skulle tipsa om kalljäst bröd som jäser i kylen över natten. Det har fått mig att baka bröd oftare då det går snabbare. Lyckades till och med få det gjort när jag var själv med barnen på kvällen och kunde sedan bjuda vår gäst som anlände senare samma kväll på nybakat bröd på morgonen då man gräddar det på morgonen.

    Skulle gärna vilja baka surdeg om jag orkade sätta mig in i det! Och träna. Nu är det bara vardagsmotion med cykel till jobbet etc men det skulle behövas mer. Ser dock ut som att det kommer tid för det nu när barnen ställt om sig till att somna tidigare på kvällen, säkerligen tack o vare förskolan.

    Hur gör man för att lösa det innan barnen somnat? Någon som kan berätta hur man tar sig tid där? För oss blir det bara middag, städa undan, kvällsfika, sova, och lite lek eller mys i soffan däremellan. Jag ser inte luckorna. Kanske någon har tips på hur man tar sig tid?

    Svara
    1. Caroline

      Vi turas om att träna på kvällarna jag och sambon. Oftast går vi på pass som börjar vid 19 el 20, så vi äter middag och fixar barnen och hemmet för kvällen innan en av oss sticker iväg. Vi har tre barn, 6,4 och 1 år gamla, så det blir ju lite bök för den som är hemma att natta alla tre, men oftast går det bra. Och går det inte bra så är den andra vuxna ju hemma igen vid 21.30 senast så då får man styra upp kaoset. Men det är sällan det blir kaos.

      Ibland tränar sambon på morgonen, men det tycker jag är jobbigare för familjens rutiner. Och ibland tränar jag på lunchen, men det blir ofta väldigt stressigt tycker jag. Så kvällspass är att föredra, i vår familj just nu iallafall.

    2. Linda

      Det är jättebra att du cyklar som vardagsmotion.

      Tips på träning med små barn; jogga/spring med dem i en löpvagn. Mina barn (äldsta är 2,5 år) tycker det är jättekul. Sitter och pepprar mig som värsta PT, he he. På helgen kan man lägga med fika och springa till ett bestämt ställe.
      Annars är utfall, push ups osv med barn som vikt perfekt. Och de tycker det är jättekul. Prova squats och att lyfta dem upp i luften. Är de riktigt små kan man ha dem i bärsele.
      Större barn; låt dem cykla vid sidan av dig. Kör intervaller. Tävla.
      Börja med en idrott tillsammans. Karate, golf, simning bl.a. kan göras tillsammans oavsett nivå och ålder. Då umgås man samtidigt som man tränar.

      Surdeg; man blandar mjöl och vatten. Låt stå en halvtimme. Tillsätt surdegstarten (denna får du av någon annan som bakar surdeg), salt, olivolja (för smakens skull). Täck med duk och låt stå i 8-12 timmar. Grädda.

      Varje gång du tar ut lite surdegstart från burken till ditt bröd så tillsätter du lite mjöl och vatten till burken så att det bildas ny surdegstart, dvs du matar surdegstarten. Surdegstarten skall matas två gånger i veckan oavsett om du tar ut lite till bakning eller ej. Det är för att hålla liv i bakterierna som gör själva surdegsjobbet. Så det är egentlugen superlätt.

    3. M

      Tack till er båda för tipsen på träning och förklaringen på surdeg. Mycket uppskattat! :)

  3. Elin Hagberg

    Visste du att man kan baka i en slow cooker? Vet inte om ni äger en sådan men det är ett alternativ om man inte vill köpa en bakmaskin men ändå kunna baka utan övervakning. Andra kanske kan få nytta av det, sök på slow cooker/crockpot bread så hittar ni recept som funkar.

    När det gäller böcker så är mitt råd att bara ta itu med det. Köp en bok som verkligen hägrar och läs den. Jag har själv sett att när jag gör det så finner jag tiden och man kan förkovra sig lite mer.

    Svara
  4. Gabriella

    Jag skulle på ett eller annat sätt hänga mer med hästar. Kanske, kanske skaffa ett par egna. Och så tror jag att jag skulle städa mer grundligt än vad vi gör i dag.

    Svara
  5. Johanna

    Mitt tips är att låna Martin Johanssons bok Bröd bröd bröd. Fantastiskt enkla och goda bröd. Boken gör att vi bakar allt bröd numera. Dessutom finns enkla recept på egna korvbröd, pizzor och tortillas. Mycket är kalljäst och knådfritt.

    Vi har tagit en del av barnens rum till träningshörna med boxsäck och mattor. De tränar judo och gillar att öva på mattorna. Då kan man som förälder vara med och köra tillsammans, alla på sin egen nivå.

    Svara
    1. Jonas Henriksson

      Vi köper nästan aldrig bröd längre, bakar uteslutande knådfritt (oftast kalljäst). Det går verkligen fort när man lärt sig, mindre än 5min för att röra ihop en deg och 1min att hälla upp och ställa in i ugnen. Från början följde vi recept från ”Enklare Bröd” (också Martin Johansson) men nu blir det mest på frihand.

      Kan verkligen rekommendera!

  6. Moa

    Jag jobbar 70% och gör fyra av de fem saker du beskriver ovan :) Har en ledig dag i veckan då jag ofta bakar bröd. Mer luft i schemat gör att jag hinner träna så mkt jag önskar. Behöver inte skynda till jobbet efter lämning (har nu bara 20 min cykling dit – lyxen!). Och har precis börjat läsa en distanskurs på 25% (inom miljöområdet) för att förhoppningsvis styra om arbetslivet ditåt. Så lustigt att vi önskar så lika saker! :)

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Haha, ja det var verkligen roligt att vi önskade så lika! :)
      Och vad härligt att du hittat en så bra balans, jag tar mig nog dit snart också, jag vet vad jag behöver göra, det gäller bara att få vissa pusselbitar på plats. :)

  7. Karin

    Bra fråga! Mina barn är lite äldre, och jag upplever att jag har tid och pengar, men inte energi. Jag utnyttjar min lediga dag till att springa långpass och hämta tidigt på skolan. Jag har också testat att läsa kurser på universitetet, och vill verkligen tipsa om distanskurser på 25%, som har varit lagom mycket (och ibland lite för mycket) för mig. Men jag kanske ska börja baka lite mer bröd!

    Svara
    1. Karin Svensson

      Snart har jag tid (går i pension om ca 28 dagar) , pengar har jag men orken tryter och min ständiga undran är: hur ska jag få till den energi som krävs för det jag vill göra.
      Jag vill bygga och snickra, resa, träffa vänner, simma + mängder av andra saker som kräver ork/energi och den finns inte.
      Får ta mig en funderare på en förändring så jag inte bara blir sittande och tiden går ifrån mig.

Kommentera