3 mentala tips för att lyckas prylbanta

För en lyckosam prylbantning av hemmet gäller det att ha rätt fokus och mental inställning. Precis som när du ska komma igång med träning eller börja äta mer hälsosamt så ökar sannolikheten att lyckas med realistiskt mål.

Exempelvis kan det vara bra att tänka på följande:

Förväntningar. Ha rimliga förväntningar på vad du kommer åstadkomma. Det är lätt att få plötslig lust och inspiration (eller frustration) till att rensa bland hemmets alla prylar och därmed riskera att ta sig vatten över huvudet. Att gå ut hårt och plocka ut allt ur ett stort utrymme som förrådet eller klädkammaren, utan att se till att du har tid och energi att rensa och fatta beslut. Skapa dig en nyanserad och rimlig bild av vad du kan förväntas hinna med, och ta dig hellre an små områden att rensa i olika omgångar, än ett stort som riskerar att avslutas halvvägs med än mer oreda som resultat.

Motivation. Försök att få några framgångsrika rensningar genom att börja där det känns enkelt och tröskeln är låg för att få motivation och få bollen i rullning. Fokusera sen på dina framsteg i rensningen, snarare än det du inte orkat ta tag i. Att initialt lägga energi på klassiskt svårrensade områden som förrådet, vinden eller nostalgiska prylar, kan få effekten att du känner att du misslyckas och ger upp. Men genom att få några enkla framgångar kan du istället få en spinoff-effekt som skapar motivation för att orka ta tag i mer utmanande områden framgent. Och som med mycket annat – man blir bättre på det man övar och gör mer av. :)

Uthållighet. Det tog tid för alla saker att komma in i hemmet, acceptera att det därför kommer ta tid att även rensa ut saker. Du kanske inte ser någon förändring på ytan från en dag till en annan, men över tid kommer det hända något både inom dig själv och i hemmet. Det kan exempelvis kännas motigt om du lever med en icke-minimalist, eller om barnen får in ett berg av presenter eller om förrådet/källaren upplevs oöverstiglig att ta sig an och rensa i. Fokusera på dina egna saker, ta rensningen i små delar och kanske låna en bok för mer inspiration, verktyg och tips inom ämnet, som exempelvis boken Prylbanta. :) Helt enkelt för att orka vara uthållig när du prylbantar.

Där har du några mentala tips som kan vara bra att ha med dig för att lyckas på lång sikt med att prylbanta och börja skapa dig en mer minimalistisk livsstil. Och ska jag avsluta med det viktigaste praktiska tipset, så är att bara börja rensa. Om du får bollen i rullning, så vet du aldrig var den stannar. Men för de allra flesta skapar prylbantning flera positiva bieffekter som är svåra att förutse när du står och rensar bland strumpor, sladdar eller pennor. :)

Kan du känna igen dig i de tre punkterna ovan?

1 tanke kring ”3 mentala tips för att lyckas prylbanta

  1. Eva

    Vikten av att vara uthållig i prylbantningen är verkligen viktigt! Motivationen oftast hög också. Senaste tiden har jag dock funderat på det här med städning och rensning hos föräldrar som börjar bli 70+ år och inte längre har den mentala biten med sig att det ens är nödvändigt att städa och rensa. Min kanske ovanliga fråga är: Får jag (som ensam arvtagare) rensa och slänga/ge vidare i min fars lägenhet hur som helst? Nej, inte hur som helst förstås, men var går gränsen? Han har ju fullt med skräp och jag vill att han ska leva i ett fräscht och luftigt hem, inte minst för sin hälsas skull.

    Svara

Kommentera