Hitta tid till att prylbanta

Har du svårt att hitta tid i den redan välfyllda kalendern till att prylbanta? Tänk då på att den tid du investerar på att minimera antalet saker nu, är tid du får tillbaka flerfaldigt framöver. Lägg 15 minuter på att prylbanta nu, och du kan på lite sikt få tillbaka en timme i mindre tid att städa, plocka, organisera, leta efter, reparera och serva dina saker.

Kanske kan du; gå upp 15 minuter tidigare en dag i veckan, kolla på tv 15 minuter mindre en kväll eller avboka en egentligen inte prioriterad aktivitet. Till förmån för att allt eftersom, skapa dig ett enklare liv. Enklare som i färre distraktioner, mer lugn och mindre friktion i vardagen.

Har du barn kanske det kan vara värt att fixa barnvakt en förmiddag, eller att ni föräldrar växeldrar, det vill säga att den ena tar fullt ansvar för barnen medan den andra minimerar prylar. Och sen byter ni.

Men ofta handlar det inte ens om tidsbrist, utan om energibrist. Att det helt enkelt inte finns energi till att prylbanta och till de beslut som behöver fattas. Liksom om att aktiviteten inte har haft tillräckligt hög prioritering bland allt annat roligt som finns att göra om dagar och kvällar. Men tänk då på att 15 minuter investerad tid nu, kan frigöra ytterligare ledig tid sen.

Hur gör du för att hitta tid till att prylbanta? :)

3 tankar kring ”Hitta tid till att prylbanta

  1. M

    Jag tycker det svåraste är att bestämma mig för hur jag ska göra mig av med något: säljas eller skänkas. I båda fallen har det en tendens till att bli en utdragen process. Dvs att skänka bort barnkläder via Facebook tog enormt med tid och energi för att hantera folk som sa att de var intresserade och sen inte dök upp. Och mindre saker via tradera har också en tendens att ta tid.

    Att hitta tid till att göra själva rensningen tycker jag funkar bra en helgmorgon när man vaknar utvilad och barnen är nöjda med att pyssla med sitt och jag får då pyssla med mitt. Om det är ett större projekt som inte klarar barn kring benen så brukar den ena föräldern ta med barnen ut i lekparken. Men absolut viktigast att man själv har energi till det och besluten som ska tas. Jag har gjort en låda i vårt inneförråd/klädkammare för saker som ”ska hanteras”. Kan vara småsaker som ska till tippen eller barnkläder som ska upp på tradera, så behöver de inte ligga framme utan det finns en plats för dem i väntan på nästa steg. Saker som ska fotas och säljas behöver jag nästan lägga in en tid i kalendern för att få gjort.

    Svara
  2. Tanja

    Jag gör som M, har en garderob som jag har saker i som ska hanteras. Säljer av på Tradera och om det inte blir sålt så hamnar det i en kasse i hallen som jag bär med mig till Erikshjälpen. Minimalism är för mig ett lustfylld sätt att leva, så när lusten att rensa kommer så bejakar jag den. Jag sorterar och fixar med Tradera när jag är utvilad och har energi, sällan efter en lång arbetsdag och aldrig av tvång.

    Svara
  3. MD

    Mycket av mitt rensande sker kontinuerligt, det har liksom blivit en vana att ifrågasätta saker i mitt hem. Kläder rensas när jag viker tvätt (med den extra moroten att jag isf slipper vika/stryka plagget :) ), posten slängs när jag läst den, går sällan i affärer utan att ha ett identifierat behov etc. Då blir det en lägre tröskel och det är sällan jag behöver avsätta tid. Antagligen en enklare metod efter att man gjort de initiala rensningarna (i mitt fall var det sist jag bytte lägenhet, nästan allt åkte ut då).

    Svara

Kommentera