Från prylköp till prenumerationstjänst

Idag är det enklare och ofta billigare att köpa nytt, än att laga och förlänga livslängden på det som redan producerats. Hur skulle vi kunna göra för att ändra på det?

Tre veckor utan diskmaskin i väntan på reservdelar till vår diskmaskin, fick oss att fundera över dels hur dyrt det är att reparera vitvaror, men också kring prenumerationstjänster vs köpa och äga, denna typ av saker.

Inom mjukvarubranschen är SaaS (Software as a Service) vanligt förekommande. Det betyder att du prenumererar på en programvara/mjukvara och betalar en regelbunden fast summa pengar, i vilken det ingår service och uppdatering av programvaran. Du känner säkert igen prismodellen från vissa appar du betalar för månadsvis, bilar som leasas (men inte exempelvis Netflix, de tillhandahåller innehåll men ingen programvara). Inom verkstadsindustrin är det vanligt att stora maskiner har samma prismodell, du betalar månadsvis och kan räkna med service när maskinen krånglar liksom mjukvaruuppdateringar av maskinen.

Vad skulle hända om majoriteten av våra större privata prylköp, köptes med en SaaS-modell? Tänk alla dina vitvaror i köket, dina teknikprylar som datorer och tv-apparater liksom värmepumpar och liknande.

Jo, tillverkaren skulle vilja tillhandahålla en så kvalitativ produkt som möjligt, för att slippa åka ut och serva den för att någon lite del gått sönder. Reparationen skulle kosta i reservdelar, tid och personal, så det vore gynnsamt att istället tillverka kvalitet. Och du prenumererar då snarare på en tjänst; en fungerande maskin som gör ren disken, en dator som inte strular, du har inte köpt själva tvättmaskinen eller datorn. Så med den modellen skulle det gynna tillverkaren att tillverka kvalitet som håller länge.

För vår del var det som sagt diskmaskinen som gick sönder, den är tre år gammal (2017) och det var värmeelementet som slutade fungera, vilket gjorde att disken varken blev ren eller torr. Eftersom den är så ny så kändes det givet för oss att laga maskinen om det gick istället för att frakta hit en ny stor maskin med alla sina delar, när det bara är en liten grej som gått sönder. En ny diskmaskin skulle kosta ca 4 500 kr, reparationen kostade 3 000 kr. Eftermarknaden är lukrativ. Men ur miljösynvinkel så var detta det bästa valet på en så pass ny maskin. Kanske man man säga att vi tog en för teamet, som jag skrev om i inlägget här om veckan. :)

Så här två veckor efter att reparatören var här är vi fortfarande tacksamma över att ha en fungerande diskmaskin. Två av de tre veckor vi var utan diskmaskinen var hela familjen hemma i karantän på grund av lättare förkylning hos ett av barnen. Och ni andra småbarnsfamiljer vet ju hur mycket disk som skapas när hela familjen är hemma 24/7 och äter alla måltider hemma på grund av rådande läge. Om händerna var torra innan på grund av handtvätt, så var det inget mot vad de var efter dessa veckor med frekvent handdiskande. :)

Vad tror du om prismodellen att privatpersoner leasar sina dyrare prylar, skulle det göra att tillverkaren höjde kvaliteten på det som säljs?

11 tankar kring ”Från prylköp till prenumerationstjänst

  1. Eva

    Det var verkligen tufft av er att faktiskt välja reparation, den var ju inte så billig heller. Hoppas nu att den håller många år till! Är glad för min egen som går smärtfritt sedan hela 18 år tillbaka. Sköter den som ett barn. Kör rengöringstablett ett par gånger per år för att trimma maskineriet.

    Tänk på att aldrig diska vitlökspress i maskin. Vitlöken som fastnar i pressen fastar också i små delar och silar i maskinen… Har orsakat stopp förr. Inte heller ska man diska syltburkar med etiketter kvar. De kan klistra sina smådelar inuti maskinen också, fastän man inte ser det.

    Tycker det låter som en utmärkt idé detta med att hyra olika maskiner och vitvaror till hushållet. Bästa argumentet är solklart detta med ökat incitament för att bygga kvalitativa prylar som håller länge. Det är ju också funktionen man vill åt, inte grunkan i sig.

    Svara
    1. Ingrid

      Jag håller med dig Eva: mycket imponerad att ni valde reparation först – vilka förebilder!

      Bra tips om diskmaskinen också Eva, hittills har jag kört allt inklusive etiketter och vitlökspressar mm. Det får det bli ändring på, skulle inte klara mig länge utan (eller det är ju klart jag skulle men jag vill absolut inte!)

      För övrigt gillar jag också er tänk, som ni skrivit om tidigare, att få in energi i ekvationen ”tid och pengar” så det blir en triad. Fastnar annars så lätt på de två sista och undrar sen ändå varför jag är trött. Skriv gärna mer om det om ni vill!

  2. Erik

    Tyvärr är det nog oftast priset som styr, ett kortsiktigt tänk om att kan man spara några kronor i dag så gör man det oavsett om det kostar både miljömässigt och ekonomiskt på sikt. Slit och släng mentalitet som numera präglar både saker och relationer. Byt bil, byt tv, byt fru… :-(

    Intressant tänk kring att vidga leasing-konceptet. Dock ser jag en risk att både tillverkare och försäljare vill ”ta igen” de lägre volymerna över tid med högre månadskostnader. Men jag ser precis som ni skriver att vi på något sätt måste tvinga producenter att tillverka produkter av högre kvalitet med längre livslängd. Detta kommer att kosta för oss alla, utom för planeten. Är vi i den stora massan villiga att ta denna kostnad?

    Svara
  3. Herr IGMR

    Jag är rädd att det är så billigt med prylar och dyrt med mantimmar. Risken är att man kör på med halvdan kvalitet som byts ut enkelt istället för att satsa på kvalitet eller reparation. Ockerhyror, påhängda tjänster och dåliga avtal känns också som en överhängande risk.

    Själv är jag allergisk mot återkommande kostnader / utgifter. Jag vill gärna laga och fixa själv och därmed leva så billigare. Det i sin tur ger stor frihet och flexibilitet i vardagen.

    Spännande tankar dock. Fler och fler företag vill binda upp kunder och få större förutsägbarhet i sin affär. Jag tror att vi får se mer av den varan i framtiden.

    http://www.iblandgormanratt.se

    Svara
    1. Patricia

      Jag tror risken snarare är att uthyraren byter ut hela produkten, istället för att reparera en del. Just på grund av att arbetsdelen är dyr jämfört med nyproducerad produkt. Tror också att uthyrningsperioden skulle hålla sig relativt kort mot en produkts maxlivlängd. Exemplet finns redan i bilbranschen. En bil kan hålla över tio år men man leasar inte en bil för tio år i regel. Risken är att te.x tvättmaskinshyrningen skulle gå på fem år varefter maskinen byts ut, även om den kunde hålla i minst fem år till.

    2. MD

      Tror tyvärr också att Patricia har rätt – det blir billigare även för en leverantör att byta ut hela grejen istället för att laga. Billeasingen är ganska talande. Mitt företag säljer industrimaskiner med servicekontrakt och vi byter oftare ut hela subsystem än letar upp och lagar specifika komponenter just för att det är snabbare, kräver kortare utbildning av personal, sannolikare att det blir lagat på första försöket etc.
      För att inte tala om att en stor del av miljövinsten ifall det ändå skulle bli så att saker fick bättre kvalitet och höll längre skulle ätas upp av alla transporter av servicepersonal. Lite som onlineshopping genererar mycket mer transporter än om jag åker till ett köpcentrum och bockar av 10 olika butiker på en tripp.

  4. Gurra

    Det finns ju ett alternativ du inte nämnt, man kan titta på en instruktionsvideo på youtube och göra det själv. Tex som den här:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=119&v=xX5-ruvqZaI&feature=emb_logo

    Nu när ni är hemma hela dagarna så verkar ju detta vara ett gyllene tillfälle att göra något sånt här, det hade även kunnat bli ett intressant inlägg här på bloggen, kanske något i stil med: även någon med två tummar mitt i handen klarar av att byta ett värmeelement i diskmaskin.

    Nu är ni ju minimalister så jag antar att ni har minimerat verktygen till ett minimum, dvs noll. Som ni ser på videon behövs inte så många, det kanske kan gå att köpa begagnade på tex blocket eller tradera, eller för den delen marketplace, eller nån av alla appar som finns?

    Utan att veta exakt, eller kollat priser på aktuellt värmeelement, skulle jag gissa på att ni nog skulle sparat in 2000 kr av de 3000 ni lagt ut.

    Det är ju alltid bra att bidra till att arbetslösheten hålls nere, genom att anlita hantverkare. Fast med det resonemanget skulle man väl inte ens laga mat själv, utan outsourca allt till dess att plånboken är tom.

    Svara
  5. Henrik Andersson

    Intressant tanke med SaaS på ”vanliga” produkter. Bilar är ju på väg ditåt och säkert andra marknader också. Corona kommer att röra om och föra med sig massa positiva effekter på miljö, konsumtion, fokus och annat. Förhoppningsvis kommer visa produkter och tjänster som är ”för billiga” omvärderas: kläder och flyg till exempel.

    Henrik

    Svara
  6. Henrik

    Kvalitativa vitvarutillverkare anger muntligen en förväntad livslängd på 10-14 år – sedan finns det naturligtvis tråkiga undantag. Givet hur mycket produkterna används, livslängd och teknikutveckling tror jag långsiktigt användande och därefter uppgradering (för att t.ex. minska energiförbrukningen) är rätt väg att gå.

    Svara
  7. Mette Dahl Madsen

    Her (i Norge) har vi 5 års reklamasjonsrett på hvitevarer. Har fått reparert både vaskemaskin, tørketrommel og stekovn gratis. Kjenner ikke systemet hos dere i Sverige, men kanskje dette er et område som deres politikere/lovgivere bør se på?

    Svara
  8. Johannes

    Hej Minimalisterna! Tänkte ni på att det finns rutavdrag som ger er tillbaka 50 % av arbetskostnaden vid reparation av vitvaror hemma i bostaden?

    Att värmeelementet går sönder efter bara tre år på en diskmaskin kan mycket väl bero på ett ursprungligt fel och därför kan jag tycka att tillverkaren borde stå för kostnaden. Det är ju tre års reklamationsrätt på varor, men även om det gått lite mer 3 år kan det finnas möjlighet att få ersättning genom s k goodwill.

    Hur som helst var det föredömligt av er att välja reparation istället för kassering.

    Svara

Lämna ett svar