Den här veckan har våra barn gått sina sista dagar på den förskola som varit deras vardag och trygghet de senaste åren. Storasysters i nästan två år och lillebrors i knappt ett. Vi har valt att ha våra barn på en Montessoriförskola. Jag kom på att jag nog aldrig skrivit om det valet tidigare, så jag gör det nu. ;)
När vi läste på om olika förskolor och pedagogiska inriktningar inför förskolevalet för ca 3 år sedan fastnade vi för just Montessoripedagogiken. Det kändes som den låg i linje med vår minimalistiska livsstil och förskolan var dessutom liten (ca 30 barn). Förskolan låg tyvärr i en annan stadsdel 15 minuters promenad från vår bostad, men vi tyckte fördelarna övervägde den dagliga promenaden.
Montessori har verkligen fungerat fint med våra barn trots att de är väldigt olika. Kanske känner barnen igen sig från hemmiljön i den praktiska delen med färre leksaker och naturmaterial. ”Hjälp mig att göra det själv” eller ”Hjälp mig att hjälpa mig själv” är en grund inom Montessori som menar att ingen kan lära någon annan något. Man kanske behöver hjälp för att kunna lära sig, men själva inlärningen behöver var och en klara på egen hand. Lite som med minimalism – det brukar inte vara så lyckat att tvinga någon att bli minimalist, men man kan agera förebild, inspirera och visa på fördelarna, och på så vis få med sig andra på samma spår. :)
Nedan är några av delarna vi gillat med Montessoripedagogiken, några av tankarna finns säkert med även i hur vanliga förskolor utan specifik inriktning jobbar.
Minimerat. Material och leksaker finns i få uppsättningar och har sin särskilda plats i rummet. Sakerna i förskolan är noga utvalt och har ofta flera syften. Med få uppsättningar lär sig barn att ta hänsyn till varandra. Är ett visst arbetsmaterial upptaget får man vänta på sin tur eller komma överens om att samarbeta. Jag har besökt 5-6 förskolor totalt och min upplevelse är att Montessoriförskolor har färre men mer noga utvalda leksaker och arbetsmaterial.
Fantasifullt. För mycket ”färdiga” leksaker minskar fantasin hos barn och att leksaken i sig fascinerar barnen och styr hur de ska leka med den, mer än att de själva får använda sin fantasi och leka och fantisera kring saken. För många leksaker generellt skapar överstimulation och hämmar mer än inspirerar till lek och lärande. Någon som aldrig varit på en Montessori-förskola kan nog tycka att vissa leksaker och arbetsmaterial ser märkliga ut, men det fina är att det finns en djupare tanke bakom konstruktionen och samma sak fyller flera syften.
Ordningsamt. Alla saker har en specifik plats. Alla leksaker, böcker och arbetsmaterial finns i små hyllor, skålar och brickor i barnens höjd. Det gör det enkelt att plocka undan och städa för stora och små. Det barn som använt ett material, har ansvar för att det kommer på sin plats igen. Barnen lär sig att allt hör hemma på en bestämd plats och att plocka undan sakerna när man är klar innan man börjar med nästa aktivitet.
Naturmaterial. Allt material är av god kvalitet och hellre i naturmaterial än plast. Stor del av allt material fyller flera funktioner. Ofta arbetar små barn sensoriskt med det, sedan använder äldre barn samma material för intellektuell förståelse. Bra tanke för just barnsaker som annars har en förmåga att ha en kort användningstid eftersom barn utvecklas och tröttnar snabbt.
Jag är osäker på om det är generellt för Montessoriförskolor att inte ha surfplatta, tv etc, men vår förskola har varit väldigt analog vilket jag tycker varit mer positivt än negativt. Vi tillhör de gammalmodiga som inte tycker surfplatta och tv hör hemma på en förskola. ;) De flesta barn kommer ändå i kontakt med skärmar i tillräcklig omfattning i andra sammanhang.
Montessori passar alla barn (nästan) men långt ifrån alla föräldrar. ;)
Vi kommer försöka inreda barnrummet i vårt hus med Montessoripedagogiken i åtanke. Om du har inrett ett barnrum med Montessori som inspiration får du gärna kommentera nedan eller skicka ett mejl om val du gjort.
Till hösten väntar nya äventyr på en vanlig förskola i det bostadsområde dit vi flyttar. Det ska bli intressant att möta en annan typ av pedagogik och leksaker. Den förskolan besökte vi tidigare idag och det kommer vara över dubbelt så många barn där. Men barn är anpassningsbara och jag vet att vi framför allt flyttar mot något, inte från något.
En och annan tår fälldes efter avskedet av nuvarande förskola och pedagoger. Jag tröstar mig med att allt i livet är föränderligt. Inget i tillvaron är bestående, varken människan själv, känslor, upplevelser eller saker. Allt förändras hela tiden och det är bara att följa med, justera när det blir fel och försöka påverka i en riktning man tror på utifrån den information man har.
Har du någon erfarenhet av Montessoripedagogik och reflekterat över kopplingen till minimalism?
Hur lång tid fick ni köa för den första förskolan? Ni måste haft galet mycket tur som kom in så snabbt (för er äldsta är väl typ 3-4 år?). Här i Malmö är det flera års kö till vartenda alternativ…Hörde precis av en som listat sin dotter att det var 8000 i kö till bladins (skola). Helt hysteriskt ju.
Gick själv Montessori som barn, förskola (eller lekis/dagis som det hette då på 80-talet) fram till tredje klass. I lågstadiet gick jag i en 1-3a, tycker det kändes ”mysigare” på nåt vis än hur jag uppfattat vanligt lågstadie (men har ju ingen egen erfarenhet att jämföra med). Vi hade tex inga bänkar utan satt ofta i ring på golvet när vi fröken undervisade om nåt/skulle lära oss ett nytt moment (typ plus, minus osv). Och så var vi ute mycket, odlade i eget trädgårdsland och gjorde egen nyponsoppa osv.
Till Montessori-förskolan köade vi 19 månader (i vår kommun kan man ställa barnet i kö från dagen det är fött, vilket vi i princip gjorde ;) ). Sen hade såklart lillebror syskonförtur in (han köade ca 14 månader). Lillebror fick börja i augusti trots att han bara var 14-15 månader för att få en plats, hade nog väntat 2 månader om vi fått välja fritt, men då hade vi inte blivit garanterad plats på samma förskola som storasyster.
Låter som jättemysigt lågstadie!
Inte direkt relaterat till inlägget men handlar om fsk och minimalism. Jag utmanade mig själv häromdagen och fick ångra det. :( Skrev nedan inlägg på fsk:s Facebook och ser att nästan alla föräldrar läst mitt inlägg, men ingen har kommenterat. Nu känner jag mig som en stor idiot. ? Jag tycker inte det är en så dåraktig fråga att den inte ens förtjänar ett svar, men kanske jag är en alltför ”normaliserad minimalist” för att förstå vad som kan vara gångbart för medel-föräldern..? ?
Hej! Jag vänder mig till föräldrar med 2014-barn! ? Nu börjar våra små komma i kalasåldern, så underbart att se och höra hur kul de tycker att det är! ? Jag har ett litet förslag; en föräldrapakt! Tänk om vi skulle låta den här årgången fokusera på det viktiga, att ses och ha kul, och ta bort ingrediensen presenter?
Om ETT genomsnittsbarn har 4-5 kalas totalt och bjuder 15-20 barn kommer det barnet få runt 75 stycken småsaker till ett uppskattat värde av ca 7500kr ?. Vår erfarenhet efter att ha gått igenom ett barns kalasresa är att varken givare eller mottagare är så värst engagerade i presentdelen, det är själva kalaset som är kul!
Jag har inga problem alls att KÖPA presenter, dock tycker jag det är rätt jobbigt att FÅ stora mängder pennskrin, figurer, legodubletter mm ?? Jag tänker om vi är många som tycker såhär och enas om det så blir det ju det normala för våra barn: ”att du kommer är presenten!” ???
Vad tycker ni? Är det bara jag som tänker såhär? ? Vill ni vara med i pakten? ?
Du är ingen idiot, du är modig.
Folk är dåliga på kommentera på fb ibland.
Tänk om alla som gick på kalaset, de skulle ha tillsammans köpt en present. Så det endast blir 1 present.. Föräldrarna planerar tillsammans vilken present barnet ska få.
T.ex. alla föräldrar har bestämt att födelsebarnet ska få en cykel. Alla föräldrar bidrar med en slant (beroende hur mycket de kan ge) så de tillsammans kan köpa cykel i present till födelsebarnet.
Det finns föräldrar som gör så.
Absolut ingen dåraktig fråga. Superbra! ??♀️ Jag är gärna med i din pakt! Våra barn har inte börjat varken gå eller ha barnkalas (äldsta är 4,5) men vi föräldrar styr hur många presenter och vad familjen köper i present/julklapp. Något som barnet behöver, vi behöver bidrag till att köpa eller simskoleavgift.
Jättebra idé tycker jag! Personer som inte är minimalister kanske behöver lite tid att fundera över din idé bara – om man inte har tänkt i liknande banor själv kanske man har svårt att på ren impuls hylla förslaget? Många människor verkar enligt min uppfattning sällan fundera över sådant som de flesta gör ; ”så gör ju alla andra så då gör väl vi likadant?”. Att fatta beslut kring att göra på nya sätt tar ju mycket mer tid, energi och tankemöda initialt. Hoppas att föräldrarna vaknar och hakar på förslaget!
Vad modigt av dig! Jag/vi hade blivit superglad om det var någon förälder som skrev något liknande på vår förskola. Vi hade gärna varit med i pakten! Alternativtller kommit med förslag på mellanvariant – Typ swisha 30 kronor till kalas-föräldern som ansvarar för att köpa något mer rejält som födelsedagsbarnet behöver/vill ha. Själv kan ju barnet med en teckning om det prompt vill ge något själv (har förstått på vissa föräldrar att vissa barn iaf vill ge något, dock ej upplevt det så än med våra barn).
Vi har själva ingen aktiv Förskole-FB-sida (vi har en men nästan ingen svarar ;) ), men om man brukar få svar snabbt på andra frågor förstår jag att det känns jobbigt.
Jag tycker du ska känna dig stolt över att du skrev inägget. Kanske sådde du ett frö hos någon på lång sikt, kanske vågar någon (flera) som inte är lika modiga men egentligen håller med i det tysta inte svara för att ingen annan gjort det. I det konsumtionssamhälle som råder så är ju vi som inte vill konsumera de som sticker ut tyvärr, märkligt nog.
Jag tycker det var ett jättebra inciativ du tog, och hoppas att andra föräldrar uppskattar det. Jag tror många är rädda för att våga säga det samma högt, men samtidigt tycker det är skönt om man kan slippa köpa massa krims krams, och slippa få in massa såna saker i huset. Dåligt för miljön, bomiljön och ekonomien.
Igen, jättebra skrivet!
Jättebra idé. Den pakten skulle jag kunna starta på vår förskola.
Tycker också att det var bra skrivet! Jag tror att ingen i gruppen som läser inlägget vill vara först med att kommentera och därmed också sticka ut hakan, alla väntar på att någon annan ska svara först. Men säkert att i alla fall någon håller med. Hoppas jag!
Hej! Intressant inlägg om M.fsk och signatiren ”J”s kommentar också tänkvärd. Inte erfarenhet av M förskola men av Steinerpedagogik (vanligare här i Finland) och den är i stora delar rätt lik Montessori. Jobbar som kock på ett sånt och har även haft eget barn där i tiderna, så ser det ur både kock/ förälderperspektiv. Har också erfaremheter av kommunala stora enheter och skillnadem är påtaglig. En Steiner/Montessori fsk är mer som ett hem, lugnare tempo, och ja mycket färre prylar! Jag högaktar även inställningen som finns om råvaror, maten och måltidsstunder att barnems involvering i vardagssysslor prioriteras. De är med och odlar, städar och fixar. Om barnkalas och prylar som ”J” nämde håller jag helt med om. Ordna ”mat, lek och tårta i hemmamiljö” och inte så påkoststade partaj… gememsam gåva är bra (och det behöver inte ens vara ens i priset av en cykel!), ge upplevelser typ ”biobiljett”, ett löfte att ni går på bio/ eller zoo tillsammans eller nåt i dem stilen. Önskar sig barnet väldigt mycket något kan barmets egna föräldrarna/släkt kanske lyssna på den önskningen.
Bra kommentar!
Och gillar precis som du att barnen är med i vardagssysslor på förskolan, kanske är vanligt även på vanliga förskolor, men vet iaf att vår 2-åring gör allt från duka bordet, torka av borden, tvätta fönster, vattnar blommor etc på förskolan. Och tycker det är kul! :)
Montessoripedagogik verkar väldigt bra tycker jag även om jag också har en vän som har dålig erfarenhet av en sådan förskola med sitt barn. Det var lite för mycket klara av saker själv och för lite hjälp och stöd och hennes barn fick mest bara sitta för det funkade inte att dela lekmaterial eller att ta på grejer själv och de försökte som få hen att göra det. En sista incident när barnet var ute blev droppen. Men jag tror detta var en dåligt driven förskola och inte nödvändigtvis pedagogiken men kanske var det både en dåligt passande pedagogik för barnet och dåligt fungerande förskola. I min stad ligger de Montessori som finns väldigt fel för oss och vårt boende så det blir inte det tyvärr för oss. Vi har haft kommunala förskolor, den nuvarande med Reggio Emilia profil men vi valde dem pga avstånd inte pedaggogik men vi har varit nöjda med de tre vi haft (första placering långt från hemmet i avvaktan på plats, andra jättenära hemmet men fick stängas förra sommaren och nuvarande som dottern lämnar för skolan i höst, lillebror går kvar)
Nja som gammalt Montessoribarn, Montessoriförälder och nu lärare i förskola kan jag inte hålla med om att Montessori har färre leksaker/material än andra förskolor. De har tvärtom ett rikt utbud av material inom alla ämnen så som geografi, språk, matematik etc.
Nu jobbar jag på en Reggio Emilia förskola och oj så torftigt i jämförelse. Här finns stationerna – bygg (klossar), ljusbord, lera, IT (ej framme), skapande/måla samt Natur (luppar att undersöka naturföremål med), böcker.
Vi har vårt på barn på en traditionell kommunal förskola, 4 avdelningar ca 17 barn på varje. Vi älskar det, de hittar på så mycket, bygger vattenbanor, åker på utflykt och mycket annat. Ibland gör de inget, bara leker och ritar. De äter med barnen och tar upp dem i famnen, vilket för mig är helt grundläggande om jag vill länna mitt barn där.
Jag har varit vikarie på en Reggio Emilia fsk, jag förstod inte något av den pedagogiken och ska inte uttala mig om den, men min känsla och mitt intryck var att där vill jag inte lämna mitt barn.
Jag har inte sett något överdåd av leksaker, det finns att leka med, men det finns också utrymme att fantisera själv.
Jag tror att i slutändan är det helt beroende av personalen – tyvärr – hur en avdelning är.
Vilket spännande inlägg! Jag har inte varit insatt i vad Montessori innebär förut, och det verkar gå precis i linje med mina värderingar (och minimalism!)! Hade det funnits Montessori på vår ort hade det varit ett givet val! Lycka till på den nya förskolan, det blir säkert jättebra! Förresten, jag läste precis artikeln ni var med i i Amelia; Superbra! Den måste ni varit nöjda med.. Ha det fint!
Tack kul att höra! :)
Ja Montessori har känts klockrent för oss och våra barn, nu får vi prioritera närhet och smidighet när vi byter.