I serien gästminimalister berättar ger vi våra läsare och bloggrannar möjlighet att med sina egna ord beskriva och inspirera med sin minimalistiska resa.
Nedan hittar du en inspirerande berättelse om en barnfamilj i Stockholm som börjat prylbanta och använda sig av in- och ut-listan, liknande den vi själva redogjort för i slutet av varje månad i flera år, och vad denna övning givit dem för insikter.
Vår familj består av två föräldrar och tre barn. För några år sedan började vi minimera kemikalierna runt våra barn. Men det var först ett par år senare som vi började minska på prylarna på riktigt då det inom oss växte fram en sund helhetsbild kring att kemikaliebanta, tänka miljösmart, minimalism, downshifting och sträva efter mer tid med familjen.
Under november månad gjorde vi vår första ”månadens in och ut”. Vi tänkte att det skulle ge en bra överblick över vad som kom in i hemmet och motivation utifrån vad vi lyckades rensa ut, men vi hade ingen aning om hur mycket mer det skulle ge oss och vill därför gärna dela med oss av insikterna som in- och ut-listan givit vår familj:
1. Den ger bra överblick över inköp och utrensning.
2. Den visar konsumtionsvanor mm; köper vi begagnat eller nytt.
3. Den påverkar våra konsumtionsvanor – vi vill inte få nåt onödigt plus. :)
4. Den visar hur onödiga prylar kommer in i hemmet. Som exempelvis genom gåvor som denna månad via släkting som köpt varsin souvenir till barnen…
5. Den berättar om oss och vår historia. Jag exempelvis kommer från en stor familj med väldigt mycket prylar och man slängde inte bara saker, utan det mesta skulle sparas i källaren ”om utifall att”. Detta har resulterat i att jag blivit tvärtom och vill ha ordning och reda, men även att jag har svårt att släppa saker som kanske kan ärvas senare om barnen får kusiner i framtiden osv. Maken kommer från en familj som hamstrar och lever 120% slit och släng så han är tvärtom själv. Han lämnade in tre par trasiga jeans till skräddare efter att jag berättat om hur ni lämnade in Houdini-tröjan på lagning. :) Han är väldigt miljömedveten medans hans föräldrar inte ens källsorterar.
6. Den får prylarna att verkligen lämna hemmet – de står ju på listan.
7. Maken som tidigare tyckt att prylarnas mängd samt administration av försäljning och åkande till Stadsmissionen, återvinning och sopstation överväldigat honom, fick plötsligt entusiasmen åter när han insåg att en kalkyl i excel nog ändå behövdes. ;)
8. I kalkylen framgår vad vi tjänat på att sälja av hyllvärmarna. Under november månad drygt 300 kr och december drygt 2700 kr.
För övrigt så resulterade november månad, första månaden då vi noterade våra utrensade saker och det som kom in, i 89 prylar ut och 12 saker in (varav 5 begagnat och 3 presenter). Och i december fick hela 260 prylar lämna hemmet (!).
Kort och gott är in- och ut-listan ett mycket bra verktyg och kanske även ett underskattat sådant som både kan motivera, inspirera och ge insikter som är svåra att få på annat sätt.
Vill du följa familjen ovan på sin väg mot en mer kemikaliefri och enklare livsstil, så delar de med sig av tips och inspiration på instagramkontot Engiftfribarndom.
I likhet med familjen ovan tycker vi att en in- och ut-lista har många fördelar. För oss som är offentliga med vår lista har den gjort att vi fått tänka till både två och tre gånger innan vi konsumerat något. Men även om man väljer inte delger andra sin lista, så ger den insikter och svart på vitt hur mycket man konsumerar eller hur många saker som faktiskt smyger sig in i hemmet på olika sätt. Och givetvis också hur mycket man lyckas göra sig av med. Listan kan ge motivation de gånger du upplever att det inte minskar i garderob eller lådor. I listan kan du förhoppningsvis se svart på vitt att du gjort dig av med många fler saker än vad som kommit in. I bästa fall månad efter månad.
Har du testat att använda dig av en in- och utlista för det du rensar ut respektive det som kommer in i hemmet?
Nyfiken på hur många saker vi själva rensade ut totalt under 2017? Du hittar svaret här.
Om även du är intresserad av att medverka som gästminimalist på bloggen så hittar du information om hur du går till väga här.
Ang ”onödig gåva”. Det som är onödigt för er föräldrar är kanske inte lika onödigt för givaren/barnen. Nu vet vi ju inte vad det var för gåva osv. Men vet att jag fick en gåva när jag var liten från en släkting som varit ute på resa.
Att resa var inget vi gjorde i vår familj av flera orsaker, mer än ett par campingnätter per år. Just därför blev denna gåva (och ett par andra liknande) värdefulla för mig men kanske inte för mina föräldrar. Som vuxen kunde jag avyttra dem men som barn var det en hälsning från något så stort som världen utanför och väldigt ovärdelingt just då.
En tanke att ha med i bakhuvudet medan man själv rensar i sina egna saker först. ;-)
Så är det verkligen och det är därför som din minimalism kommer skilja sig din grannes eller från min. Vi förespråkar en behovsstyrd och individuell minimalism av det du är inne på, det är i betraktarens ögon och vanor som valen om något är ”värdefullt” nog att vara kvar.
Gåvorna är sparade på en hylla (prydnad) och uppskattas av barnen. Yngsta är dock för liten för att veta vad det är.
Jag försöker själv att tänka mig för när jag ger saker till andras barn. Jag försöker tänka: upplevelse, ekologisk förbrukningsvara, begagnad bok i nyskick eller cd-skiva med saga/musik (upplevelse gör barnet).
Jag gillar tanken med en in- och ut-lista och har testat i perioder, men det är just det som är problemet att det blir i perioder. Skulle gärna vilja ha en lista för hela året, flera år etc, men lyckas aldrig riktigt hålla i utan missar någon månad här och någon månad där för att det vardagliga livet kommer i vägen och plötsligt har jag inte koll på vad det var som kom in och vad som rensades ut i den där påsen. Förstår att det handlar om vana på något sätt, och kanske har det inte varit tillräckligt prioriterat för att etableras. ;)
Sophie: Det kanske kan funka för dej att bara räkna, att ha en lista för ut och en för in där du bara drar streck.
Förr så fotograferade jag (nästan) allt som åkte ut och redovisade bilderna i min blogg med mål att rensa ut minst 10 saker i veckan eller som förra året då jag rensade bort minst 10 saker per dag. I år har jag ett mål att rensa bort minst 5000 saker och jag skriver bara upp hur många som åker ut och nöjer mej med det oh släpper kontrollen över Vad :) det är ju bara saker jag inte vill ha.
Jag räknar inte några saker in, dels för att mitt syfte att rensa bort är att göra mej av med sådant jag är färdig med inget annat å dels för att det ändå är så väldigt få saker.
Jag har en kartongbit som står i ett litet ställ på mitt skrivbord, som jag skriver siffrorna på och så räknar jag ihop någon gång i bland.
Tvärtemot ANNA reg-ar numera bara det som kommer in. För mig är det lätt att rensa men också lätt att det kommer in nytt så det är där jag vill vara medveten om vad som händer. En kortare lista är lätt att upprätthålla!
Bra tips!
Också smart sätt ?.
Alla är vi olika och behöver göra på olika vis ?
Jag skriver inte upp vad som rensas ut, jag är så orolig att jag ska börja sakna någon sak då så jag rensar ut som att dra av ett plåster och sen går jag på nästa.