I serien gästminimalister berättar ger vi våra läsare och bloggrannar möjlighet att med sina egna ord beskriva och inspirera med sin minimalistiska resa.
Nedan hittar du Gunillas berättelse om hur en renovering gav henne insikten att prylarna inte var värda den energi de tog och därför successivt började rensas ut. Liksom vilka fördelar hon och familjen vunnit genom färre prylar och bättre ordning i hemmet.
Jag minns exakt när jag bestämde mig för att släppa taget om alla prylar. Jag stod i källaren såg mig omkring. Det var prylar överallt. En pågående totalrenovering gjorde att det var stört omöjligt att hålla ordning. Ett oplanerat, men nödvändigt stambyte i källaren medförde att vi behövde tömma varenda garderob och förråd. Det var dammigt efter all betong som bilats upp. Allt behövde tvättas och rengöras. I detta kaos bestämde jag mig för att prylarna inte var värda min energi. Min tid och ork behövdes till mina två små barn, då knappt 1 och 3 år. Jag lärde mig rensa.
Nämn ordet ”förråd” och de flesta i din omgivning kommer att se lätt ångestdrabbade ut, sucka och säga ”Ah, jag borde röja…”. Det låter kanske pretentiöst, men jag vill i stället känna glädje och tacksamhet när jag går in i vårt förråd. Glädje över att alla nödvändiga prylar finns där för att snabbt kunna åka på utflykt, eller hitta på något kul här hemma. Tacksamhet över att vi haft råd att skaffa alla prylar som vi behöver för att kunna utöva intressen och leva det liv vi vill leva.
Prylar som inte framkallar dessa positiva känslor har vi kört till tippen eller second hand. Om förrådet blir fullt måste något ut, för då är det förmodligen ett intresse som bytts mot ett annat. Prylar som sparas av nostalgiska skäl har flyttats till ett eget förråd. Om det blir fullt i nostalgiförrådet måste något åka ut, mer fysiskt utrymme får inte nostalgin ta i våra liv.
Jag rensar numera kontinuerligt utan någon större arbetsinsats. Jag funderar också alltid på var prylen ska förvaras och vad den ska ersätta innan jag köper något. Jag gillar till exempel att köpa nya sänglinnen, men är jag inte beredd att ge bort ett av de set vi använder nu, så köper jag inget nytt. Med tre barn och en pryltokig man så är dock inflödet av prylar fortfarande ganska stort, men så länge utflödet är ännu större tycker jag att det känns okej.
Det känns som en vinstlott att jag har lärt mig röja och rensa:
- Vi har sparat minst 80 000 kronor på att rensa. Innan vi började rensa funderade vi på att bygga en isolerad förvaringsbod för att förvara alla prylar. Alternativt hade vi behövt flytta till ett större hus. Ingetdera behövdes. Det gäller att väga prylarnas värde mot vad det kostar att förvara dem.
- Vi har vunnit mer boendeyta. Vi rev bland annat ett par garderober och fick några extra kvadratmeter i arbetsrummet.
- Vi har minskat vår konsumtion, eftersom vi inte längre köper dubbletter. Häromdagen hörde jag i en intervju med Förvaringsdrottningen att 50% av alla prylar som folk köper är bara för att de inte vet var de har lagt prylen hemma!
- Vi har vunnit 60 cm bänkyta i vårt lilla kök genom att ordna ett bättre flöde för tidningar och inkommande papper som numera aldrig passerar köket.
- Vi slipper frustration. När vi förut skulle åka på utflykt var det väldigt mycket spring fram och tillbaka för att hitta papptallrikar, picknickväskan mm. Nu är det bara att gå raka vägen och hämta det vi behöver.
- Vi slipper pärmar och pappershögar som ökar i storlek och antal. Jag har infört massor av ”självrensande system”, vilket gör att jag snabbt kan slänga papper, datorfiler och prylar när ett visst slutdatum eller slängkriterium har uppfyllts. Jag behöver inte ens titta igenom pappershögen innan jag slänger den.
- Vi har vunnit jättemycket tid på att ha bättre ordning. Vi slipper leta efter prylar, flytta prylar hit och dit, och lägga tid på att köpa och montera förvaring. Det går snabbare att städa när det inte är så mycket prylar överallt. Och tänk så mycket tid det hade gått åt till att bygga en förvaringsbod eller att flytta! Det slapp vi. :)
Äntligen har var sak sin plats (nästan), även om sakerna stundtals är på vift. Med en bra struktur och ordning i grund och botten går det snabbt att plocka när det behövs. Det tog några år innan vi har hunnit gå igenom hela huset inklusive garaget, men nu är det gjort. Det sköna med att rensa är att du får belöningen direkt. Vi har kunnat njuta av alla framsteg hela vägen framåt! Men resan fortsätter… :)
Blir du mer nyfiken på Gunillas ordning och reda bland prylar och fokus, så driver hon tillsammans med Sara Albertson företaget SaveYourDay som är ett webbaserat planeringsverktyg. Fokus är att hjälpa människor att prioritera rätt på jobbet och i vardagen. Det gäller att rensa både bland prylar och att-göra-uppgifter. Företaget har även en blogg som du hittar här.
Om även du är intresserad av att medverka som gästminimalist på bloggen så hittar du all information om hur du går tillväga här.
Mycket intressant. Gunilla fick lite samma uppenbarelse som jag när jag var gravid och jag började rensa som en tok. Ut ut ut skulle hur mycket som helst, och jag var så trött på det. Nu har jag en skilsmässa på g och då försvinner väldigt mycket men jag känner inte vad tråkigt utan min känsla är ”Åh vad skönt!!”. Ska passa på att rensa och organisera efter boken som hon KonMari skrev när hemmet ändå vänds upp och ner.
Ps. Länken till bloggen funka inte för mig.
Javisst är det skönt att rensa! Länken till bloggen fungerar, men bloggen den är långsam: https://saveyourday.com/blogg/ . Vi har haft lite tekniska problem och jobbar på att få bloggen snabbare :-).
I gästinlägget från Gunilla läser jag: ”Vi slipper pärmar och pappershögar som ökar i storlek och antal. Jag har infört massor av ”självrensande system”, vilket gör att jag snabbt kan slänga papper, datorfiler och prylar när ett visst slutdatum eller slängkriterium har uppfyllts.” Det här gör mig jättenyfiken och jag skulle gärna vilja vet mer om hur hon bär sig åt.
Jag har insett att jag aldrig kommer vilja titta igenom pappershögar, kvitton, datorfiler i efterhand. Och jag vill bara hantera pappret en enda gång.
Så här gör jag för alla kvitton som ska sparas max ett år (kläder, ikea-inköp osv): Jag har fyra kuvert, ett för varje kvartal (jan-mars, april-juni osv). Tömmer jag plånboken i januari hamnar kvittona i det första kuvertet. Nu när ett nytt år börjat så tömmer jag kuvertet när jag ska lägga in nya kvitton. Jag kollar inte igenom de gamla.
Jag har även tre kuvert för kvitton jag sparar i tre år (större inköp som har garanti i tre år). Efter tre år så återanvänder jag det första kuvertet och slänger snabbt och enkelt alla gamla kvitton.
Huskvitton sparar jag i ett stort kuvert för varje år och de måste jag spara under lång tid.
Här har jag skrivit om mina självrensande system för fakturor: https://saveyourday.com/tips/rakningarna_alltid_i_fyra_parmar. Sen har jag många andra rutiner, jag kanske skriver ett blogginlägg om det så småningom :-).
Vi har själva skrivit en del om hur vi gör för att minska antalet pärmar och pappershögar i hemmet i dessa tre inlägg:
http://minimalisterna.se/farre-parmar-i-hemmet/
http://minimalisterna.se/den-arliga-kvittorensningen/
http://minimalisterna.se/hantering-av-fakturor-och-kvitton/
Ja, det finns många varianter av ordning som fungerar! När man lyckas få till ett bra system för pappershantering är fördelen att det automatiskt blir en sak in, en sak ut som gäller (tex ett försäkringspapper in, ett ut osv).
Inspirerande inlägg! Vi har rensat mycket hemma men har tyvärr en del förrådsutrymmen kvar att ta tag i… men nu blev målbilden tydligare… :) Tack!
Vad roligt att kunna inspirera :-). Ja, målbild är viktigt! När det gäller förråd så har det hjälpt mig att fokusera på vad jag skulle vilja ha där i stället. Då blir det värt jobbet! Jag har inte röjt för röjandets skull, utan tex röjt för att barnen ska få var sitt rum, röjt garaget för att enkelt kunna ta en cykeltur, röjt för att snabbt kunna nå badkläder osv.
När jag storröjer tar jag ut precis alla prylar och ställer dit det jag verkligen vill ha och ordnar bra förvaring till det. Prylarna som blir över har jag som sagt funderat noga över om de är värda tid och pengar att förvara på ett annat ställe.
Tycker att det här var ett jättebra inlägg, som inspirerar mig vidare. Och den färgstarka bilden får mig glad, samtidigt som jag tänker på ordning. Underbart!
Tack! Och dina ord gör mig glad :-).