Funderingar kring hållbara alternativ

Jag har några olika hållbarhetsfrågor som jag återkommande funderat och googlat kring de senaste månaderna. Då och då ploppar liknande tankar upp, ibland får det mig att googla, diskuterar potentiella alternativ och för- och nackdelar med Herr Minimalist, och ibland låter jag bara tankarna flyga fritt kring ämnet.

Så varför inte låta tankarna flyga vidare ut i ett blogginlägg? Kanske sitter någon av er kloka läsare på ytterligare svar eller vägledning. Det handlar om tre hållbarare alternativ och huruvida de verkligen är så hållbara som de utger sig för att vara, och för- och nackdelar kring att konsumera dessa för att genomföra en förändring.

Lådcykel. Jag har i flera år varit sugen på en lådcykel. I förra bostaden var det enkelt att låta bli då en lådcykel inte kunde förvaras på lämpligt sätt, samt att vi hade gångavstånd till matbutik, bibliotek, stor lekpark, utomhusbad mm. Men sedan flytten har frågan aktualiserats igen, nu ligger motsvarande utflykter på sådär halvlångt avstånd, 2-5 km. För långt för att gärna promenera och för långt för barnen att cykla bredvid närmsta åren (i alla fall fram och tillbaka). Men för kort för att det ska kännas bra att ta bilen. Vi hyrde lådcykel i somras (vilket du kan läsa om här) och jag tror att den skulle användas här med barnen närmsta 5-7 åren.

Frågan är hur mycket vi behöver använda lådcykel för att motivera ett köp? Hur många mil skulle bilen behöva stå till förmån för lådcykeln, för att täcka vad en lådcykel ”kostar” i miljöbelastning att producera?

Här susar vi fram på en hyrd lådcykel. Bild från sommaren 2018.

Solceller. Är miljökostnaden för att producera solceller högre än miljövinsten av att ha solceller på vårt eget tak? Och hur skaffar vi solceller som gör sig bra på vårat tak? Den förstnämnda frågan har jag verkligen grubblat på, dvs kommer det verkligen vara en fördel för miljön att skaffa solceller. Som så ofta är man sällan först i världen med att fundera och undra över något :) så svaret på den här frågan gick faktiskt att hitta hos Naturskyddsföreningen bland deras frågor och svar om solceller:

”Jag har hört att det går åt mer energi att tillverka solceller än vad de kan generera?”
”Detta är en gammal myt som inte stämmer alls längre. Energiåterbetalningstiden, det vill säga den tid det tar för solcellen att tjäna in den energi som gått åt under tillverkningsfasen, varierar oftast idag mellan 1 till omkring 4 år. Detta för moduler som kadmiumtellurid, CIGS, amorft kisel, multikristallint kisel och monokristallint kisel. Där kadmiumtellurid har lägst energiåterbetalningstid och monokristallint kisel har högst.”

Vissa kan kombinera ett takbyte med att lägga solcells-takpannor. Men för vår del som medvetet köpt ett hyfsat nytt hus (10 år) med låga energivärden är inte det aktuellt. Till elen har vi valt fossilfri elleverantör, men kanske är nästa steg solceller på taket?

Elbil. En annan fråga jag grubblar kring är om det är bättre att vi fortsätter köra runt med vår fossil-bil tills den blir skruttig, istället för att köpa eller börja leasa en nyare elbil? Sett ur ett livscykelperspektiv har jag uppfattat att det fortfarande är bättre att använda en redan producerad bil (?). Men om man däremot jämför två sprillans nya bilars hela livscykel så är elbilen det bättre valet, trots att den kräver mer miljöresurser vid tillverkningen än en vanlig bil.

Samtidigt kan jag tycka att det finns ett signalvärde i att någon i ett bostadsområde vågar visa vägen och gå föra och skaffa såväl elbil som solceller på taket, för att få andra att vakna upp och ta ett (ytterligare) steg i positiv miljöriktning, oavsett var på trappan de befinner sig just nu.

Tänk att ha en elbil där i carporten.

Koldioxidmärkning. Sen skulle jag slutligen, vilket hör ihop med allt ovan, ha någon slags mätenhet och märkning likt jämförelsepris, som gjorde olika alternativ jämförbara med varandra. Det vill säga att det blev obligatoriskt att koldioxidmärka sina produkter. Vissa restauranger i framkant har ju börjat med det, Max Hamburgare är ett exempel (vet dock inte om informationen framgår även ute i restaurangen då jag inte ätit där på länge?) och här finns jämförelser från Livsmedelsverket över mängden utsläpp olika slags livsmedel ger. Men jag vill ha samma sak på alla produkter till konsumenter (och kanske tjänster).

Där har ni frågor och funderingar som hållit mig vaken om nätterna senaste veckorna. Har ni några funderingar, input, tips eller svar att ge får ni gärna kommentera nedan. Eller tycker ni jag är helkonstig som ens har dessa funderingar? ;)

50 tankar kring ”Funderingar kring hållbara alternativ

  1. Engiftfribarndom

    Funderar också på lådcykel efter flytten, men jag tänker att en begagnad ju också fungerar? :)

    Svara
  2. Sofie

    Den första frågan att ställa sig vid tankar om solceller är om det är el eller varmvatten/värme ni behöver. Har ni en stor elförbrukning är solceller bra. Är det varmvatten ni behöver är det solfångare ni behöver. En viktig del för hur bra det ska fungera är i vilket väderstreck ert tak lutar. Många kommuner har en solkarta där ni kan kolla hur bra ert tak är.
    Har ni ingen stor elförbrukning och har fjärrvärme. Skippa då solceller och solfångare. Köp då hellre bra el!

    Solceller hänger nära samman med elbil. Annars vill jag slå ett slag för gasbilar (om ni behöver en bil..). Dom går på ett bränsle som oftast är lokalt producerat av matavfall och annat organiskt avfall!

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Tack för tips gällande solceller. Har kollat takets lutning flera ggr, finns jättebra kartor för det numera som du är inne på.
      Jag har dålig kunskap om uppvärmning och än så länge inte behövt sätta mig in i det, men vi har iaf luftvärmepump…

    2. Lovisa

      Hos kommunen finns det energirådgivare som kan hjälpa till med frågor och funderingar om ni har svårt att veta var ni ska börja.

  3. Lena

    Funderar också mycket på någon slags jämförelsemärkning. Finns kollektivtrafik i området? Det är en viktig faktor när jag flyttat till ett nytt ställe, att jag ta mig fram. Kan ni utnyttja kollektivtrafiken tills alla är redo att cykla? Att flytta till ett ställe och för att sen behöva köpa en bil bara för att kunna ta sig fram känns främmande för min del. Jag önskar att man kunde påverka tillgång till kollektivtrafik mer. Tänker på områden med ingen eller gles kollektivtrafik, om alla ställde bilen och begärde kollektivtrafik? Vad skulle hända då?

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      För oss var det också ett krav att det fanns bra kollektivtrafik på gångavstånd från huset, vilket det gör. Vi nyttjar kollektivtrafiken så gott som dagligen till/från jobben (iaf så här års när jag inte längre cyklar), men till exempelvis mataffär, bibliotek, badplats skulle det nog ta sammanlagt ca 40 minuter enkel väg med promenad i barn-takt + kollektivtrafik. Men bara 10 max 15 minuter om jag cyklade, och ändå snabbare om det var en elcykel såklart.

  4. Sanna

    Många intressanta tankar, även jag har funderat i vissa av dina banor.

    Det enda jag just nu funderar över är det du skriver om ”signalvärde i bostadsområdet”. Det skulle jag ta med en nypa salt. Visst kan jag notera att grannen köpt ny bil, eller målar om huset eller kanske skaffar en ny brevlåda, men inte motiverar det mig att göra det samma.

    Svara
  5. Sandra

    Hej Fru Minimalist! Intressant inlägg eftersom du funderar just kring fordonets belastning under hels livscykeln.

    Måste såklart ställa frågan -är bil nödvändigt till vardags? Den bästa investeringen är ju den som helt onödiggör bil. Ökande privatbilism gör det trängre på vägarna -> krävs mer infrastruktur i form av vägar etc och de klimatgasutsläppen är inte nådiga.

    Inser ju att mitt inlägg kommer generera fler tankar kring val av fordon…

    Avslutar med att säga att vår familj med två barn under 5 år precis flyttat till typ nybyggt hus med carport. Hitills ekar carport tom utöver lådcykeln. Var och handlade med den i eftermiddags (lite segt med snöglopp men också uppfriskande) och lämnade också återvinningen. Imorse kastade vi lådcykeln med fika, springcyklar och åkte på utflykt. Imorgon lämnar sambon barnen på förskolan med lådcykeln. Vi hyr bil när vi reser på semester. Så jag säger lådcykeln är så värt det! Ha en fin kväll!

    Svara
  6. Isa

    Bra frågeställningar! Det är som det där plastpåsarna, så fort det kommer på tal så kommer nån och påstår att en tygkasse faktiskt tar mer energi och si och så många hundratals liter vatten att producera och i slutändan är ett sämre val än en plastpåse som också används flera gånger. Har dock inte tagit reda på hur det verkligen ligger till med det. ;)

    Svara
    1. Lena

      Åh, denna frågan gör mig frustrerad och förvirrad. Hur ska man veta vad som är bäst, till slut känns det som man väljer två dåliga alternativ hur man än vrider och vänder. Jag försöker döva mitt samvete med att jag har tygkassar jag använt i 20 år. Och hoppas att de håller i 10-40 år till. Blir det till slut miljövänligt efter så lång tid? En plastpåse använder jag inte under så lång tid. Fast vem vet, kanske en plastpåse skulle kunna vara mer miljövänlig ändå?

  7. Johannes

    Har man dieselbil kan man alltid förbättra sin miljö- och klimatpåverkan genom att tanka diesel med förnyelsebart innehåll. Finns en hel del sorter att välja på från olika tankstationer.

    För övrigt är det bästa för miljön att ”köra slut på” på den bil man har. Jag själv skulle vänta med att köpa elbil tills den andra generationens batterier kommer som kallas solid state-batterier, och som verkar vara bättre på alla sätt.

    Svara
    1. Sebbe

      Jag tror att tygkassar är bättre än plastkassar, eftersom plast kan vara giftigt. Det bästa för miljön vore att använda så lite plast som möjligt..

      Det skulle vara fett nice om man kunde byta ut dieselmotorn till elmotor.. Om man har en dieselbil, så vore bäst för miljön att man tar hand om den. Eller sälja den och skaffa en elbil istället.

  8. Isabel

    Hej! Jag har önskat inlägg om hållbart sparande tidigare och hoppades det skulle komma upp när jag läste inledningen. Tänk om alla la om sina pensionssparanden ( och annat sparande såklart) i hållbara fonder, det tror jag skulle göra en enorm skillnad! Tack för bra blogg sålänge! //Isabel

    Svara
  9. Ingo

    Hej Fru Minimalst
    Varför inte köpa en begagnad cykelkärra som alternativ till lådcykel? I en cykelkärra kan man köra både barn och matkassar/andra grejor. Dessutom kan du använda din existerande cykel och behöver inte släpa på onödig vikt när du inte ska ha barn eller ”gods” med dig. Eller har jag missat någon grej med lådcykel?
    Mvh Ingo

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Jag inbillar mig att cykelkärran blir väldigt tung med två barn (ca 20 kg/barn) och vanlig cykel, vi bor dessutom på ett berg så det är alltid uppförsbacke hem :) men kanske missbedömer. Skulle gärna kunna ha möjligheten att skjutsa fler barn än bara våra, men det är kanske ”edge case” som sällan kommer inträffa i verkligheten. ;)

  10. Sanna

    Vi har i alla år använt vanlig cykel med cykelvagn. Känns mkt smidigare än lådcykel. Lämnar cykelvagnen på förskolan och cyklar vidare till jobbet, året runt. Inga problem att cykla 3-6 km med 2 barn i cykelvagn, har man inte starka ben innan så får man det! Ibland har vi tagit med våra vuxencyklar på cykelställ och vagnen i bagageluckan när vi ska bort, är ju också ett plus att kunna göra så. Tar också cykelvagnen när jag storhandlar, går att få med sig en veckas handling för 6 personer.
    För folkhälsan i stort är ju vanliga cyklar och cykelvagnar bättre än en eldriven lådcykel, men de flesta undviker ju det som är lite jobbigt.

    Svara
  11. andersson

    Jag kör cykel med cykelvagn till jobb och förskola, och ibland när jag ska handla mat med mitt barn. Jättesmidigt tycker jag (min ettåring är inte lika förtjust, något med hjälmen som inte gillas), det finns plats för två barn, eller ett barn och en stor väska med mat… Och man kan koppla loss den från cykeln och använda som vanlig vagn, var smidigt när jag skulle på läkarbesök med barnet som brutit benet, bara att cykla till sjukan, koppla loss vagnen och gå in. Har ju för sig elcykel (hade det innan cykelvagnen inskaffades), men har normalt inte på elen när jag kör själv till jobbet, men med kärran tycker jag det är smidigt, speciellt då vi har branta uppförsbackar. Det borde i vilket fall som helst vara bättre för miljön och hälsan än bil (om man tänker på säkerheten då, reflexväst, hjälm och dubbdäck på cykeln!). Förstår inte varför man väljer en lådcykel som den på bilden, är det inte lättare generellt att styra en cykel med lasten där bak? Har jag alltid upplevt när man lastar något i cykelkorgen jämfört med pakethållaren, blir mer svårstyrt…
    /L

    Svara
    1. Sebbe

      Har du kollat om hjälmen sitter som den ska på 1-åringen? Jag har märkt att småbarn kan börja gnälla om de har mössa/keps under hjälmen och därför det blir tajt?

    2. Isa

      Vi har haft både cykelkärra och nu lådcykel och den senare har såå många fördelar. Det är mer plats för passagerarna, i cykelkärran fick barnet sitta hoptryckt (finns iofs kanske större modeller, vår hette Trollkärran eller nåt sånt) men i lådcykeln kan man åka även som vuxen, man kan även få med sig barnens kompisar. Eller en hopfälld sulky/barnvagn kan man ta med sig. Det är MYCKET mer plats för storhandling, även mer praktiskt plats (fyrkantigt utrymme) istället för cykelkärran där man fick bygga matkassarna på varandra, det gör det möjligt att frakta även annat typ lådor, ikeapaket osv. Med cykelkärran kunde vi inte få hem ikeapaket (försökte balansera hem en barnsäng), lådcykeln tar även högre maxlast. Tycker även det är en stor fördel att man har barnen framför sig och kan se dom hela tiden och man kan småprata och peka på saker osv. Med cykelkärran ville jag vända mig om och titta hela tiden.
      Men visst, valet beror på användningsområde. Vi använder vår som en bil, men hade enda användningsområde varit att frakta små barn fram och tillbaka till förskolan och inget annat så hade jag hellre valt en cykelkärra som går arr koppla loss och ställa där.

    3. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Vi upplever att ha barnen där bak gör det svårt att kommunicera. Nu har vi ju inte testat just cykelkärra där bak, men när vi haft barn bak på pakethållaren, och då sitter de ju ändå ganska nära. Mycket lättare att prata kring vad man ser med dem i lådan framför sig :) Och jag vill gärna ha möjlighet att ta med fler barn, vilket är olämpligt med cykelvagn.
      Har heller inget större behov av att kunna koppla loss den då vi bor 3 minuters gångväg från förskolan. ;)

      Men fick jag välja helt skulle jag byta ut vår vanliga barnvagn mot en kombinerad löpnings- och cykelvagn. Men det har jag inte kunnat motivera tillräckligt starkt för mig själv ännu att konsumera.

  12. Lotta

    Har du hittat någon info som verkligen tar med ett vaggan till graven perspektiv på fossilfria bilar vs fossila? Tyvärr så de undersökningar som jag har hittat så tar man med tillverkningen av batteriet på elbilen, men inte den co2 för att fylla motorutrymmet på en fossil bil, samt att drivmedlet för den fossila endast räknas på vad det genererar för utsläpp vid förbränningen, inte vad det kostar på att plocka upp oljan ur marken/havet. Gärna har man också kollat på elen framtagen via kolkraft. https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen-ar-gron-inte-kol-gra-6937393
    En riktig jämförelse som faktiskt är relevant har jag inte hittat än så om du har det, dela gärna med dig.
    /Lotta

    Svara
    1. Maria O

      Kom en studie/artikel från KTH för ett par år sedan (lyckades inte hitta den sist jag googlade) där det konstaterades att om bilen man hade var under 10 år så var det mer miljövänligt att behålla den fem år till än att byta till ny (?) elbil.

    2. Linda

      Min man och jag har köpt två elbilar och tänkt bygga solceller på hela taket när taket skal bytas. Så när vi producerar elen själv så blir miljökostnaden något annat än vi kolkraft.
      Vi bor i Norge och här kommer 99 % av elen från vattenkraft. Det är väldig vanligt med elbil och allt fler bygger solceller på taket hemma. Man kan också sälja sin överskottsel på elmarknaden.

    3. Lotta

      Maria, jo att det är bättre att behålla en redan producerad pryl än att producera en ny är oftast en bättre deal miljömässigt.
      Linda, vad roligt med egna solceller (och elbilar). Länken jag delade visar just detta också att det är få elbilar som tankas med kolkraft. Så många utav de LCA det finns på elbilar vs fossila bilar idag är vilseledande med dessa beräkningar.

      Det jag efterfrågade däremot var om det var någon som hittat en relevant jämförelse elbil vs fossil bil där man har tagit med de faktiska CO2 utsläppen på den fossila bilen, dvs att man även har tagit med vad det blir för utsläpp av att ta upp oljan och raffinera den så att det blir bensin/diesel. Att räkna om utsläppen på elbilens tankning är lättare genom att byta kolkraften mot den energi som man faktiskt använder men tyvärr faller detta om man inte tar med alla delar på den fossila delen. Här bör man även ta med de rester som uppstår av råoljan som oftast endast eldas på plats utan att någon särskilt stor del av energin tas om hand.

  13. Emelie Olsson

    Instämmer med att cykelvagn är toppen. Just han man kan koppla loss den o använda cykeln som vanligt. Samt använda cykelvagnen som vanlig vagn vid behov. Köpte vår från Thule för 5 år sen o den håller verkligen måttet. Letade second hand men fanns inga, räknar dock med att kunna sälja vår vidare när vi inte använder den längre.

    Svara
  14. Jenny

    Hej! Tänkte slå ett slag för lådcykel men när jag läser andras inlägg så påminns jag om att cykelvagn är ju toppen! Smidigare på så sätt att ni kan lämna den på förskolan och cykla vidare. Säkert billigare än lådcykel? Den ser förvisso trevlig ut och jag gillar att man verkar se mer hur barnen har det. Men rent krasst är det väl ganska liten tid de faktiskt sitter i cykelvagnen sett över året? Cykelvagn kan man också lasta mycket saker i. Du verkar ha tänkt så mycket på det så jag blir nyfiken på om du sett stora fördelar med lådcykel framför cykelvagn som jag inte tänkt på?

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Största fördelarna tycker jag är att barnen är framför vilket gör det lättare att kommunicera (märkte vi när vi hyrde sådan). Har svårt att höra när vi cyklat med barn bak på pakethållaren och lär bli ändå svårare om de sitter nere i en cykelvagn.
      Ta med barnens kompisar blir också lättare i lådcykel eftersom de vi tittar på har plats för 4 barn (eller eg plats för ändå fler men bälte för 4).

      Vi har heller inget behov av att kunna lämna cykelvagn på förskolan då vi bor 3 minuter från förskolan så tidsbesparingen att cykla dit jämfört med att gå är marginell. ;)

      Sen är lådcykeln mer rymlig att lasta i, om man cyklar till badstranden, biblioteket eller mataffären men barnen inte orkar cykla hem. Då kan man lasta i barncykeln och barnen i lådcykeln, det funkar inte i cykelvagn. Vi har som sagt sådär halvlångt till sådana ställen nu 3-5 km som jag tänker att det dröjer ett tag innan barnen orkar cykla t o r.

    2. Jenny

      Hej igen! Nu när jag läst dina svar så förstår jag absolut fördelarna. Jag tycker absolut det låter värt att köpa en lådcykel! När ni inte använder den kommer den ju garanterat säljas vidare och ni kommer säkert använda den en hel del.

  15. K

    Hur slänger ni sopor? I tygpåsar?
    Jag som alltid använde mina ganska få plastpåsar till soppåsar får ju nu köpa soppåsar i plast på rulle. Det känns mindre bra. Vi har stora rejäla tyg/plast som vi storhandlar i, de är 10+ år nu.
    Hur gör ni som kör ständigt med tyg, slänger ni sopor löst i tunnan?

    Svara
    1. Cilla

      Vi köper tunna påsar och slänger soporna i. Eftersom köpepåsarna är mycket tunnare än vanliga Ica-kassar är det normalt sett ”bättre” att köpa tunna påsar för sopor + använda tygkassar, än att bära hem Ica-kassen och slänga soporna i den :
      https://www.naturskyddsforeningen.se/plastpasar

      (Att jag sätter ”bättre” inom citattecken beror på att det finns många hållbarhetsdimensioner, och påsar av fossil plast är bidrar tex inte jättemycket till övergödning, vilket bioplast kan göra beroende på hur den odlas och tillverkas)

    2. Isa

      I vårt hus finns sopsortering för olika material så vi behöver inga påsar för sopor utan använder kärl som man tömmer, kolla tex Ikea finns olika lösningar för att sortera glas, metall, tidningar osv. Matavfall får vi bruna pappåsar till. Enda vi använder soppåsar till är i badrummets papperskorg där vi inte sorterar (det är ju mest typ trosskydd och gamla plåster och hår från hårborsten man slänger där), dom köper jag på rulle men en sån varar i över ett år då (har köpt ca 3 st sen vi flyttade in för lite mer än 3 år sen).

    3. Moa

      Inköpspåsar i plast är oftast sämre än soppåsar på grund av trycket utanpå med reklam för butiken har jag hört, det lär vara extra dåligt för miljön. Jag som helst handlar med tygkasse slänger soporna i soppåsar (tunna plastpåsar på rulle), där jag bor är det krav att hushållsavfallet ska slängas i hopknyten soppåse. Det finns ju papperspåsar också men jag tycker det verkar meckigt att knyta ihop dem. När jag köpte inköpspåsar i plast så gick de oftast sönder efter endast en användning så jag kunde inte återanvända dem hursomhelst.

  16. Johannes

    När det gäller elbil så går det att räkna på. Jämför man en ny fossilbil mot en motsvarande ny elbil går det ca 5000mil innan elbilen tjänat ikapp fossilbilens lägre tillverkningsenergi i co2. Men samtidigt är elbilen renare än fossilbilen i sin närmiljö under drift.
    Kör man väldigt lite med sin bil är det inte lönt att byta men det finns ju en nivå där det lönar sig att åka elbil. Jag har inte sett någon komplett rapport på hur det blir för ofta de som publiceras i tidningarna är ”worst case” lite märkliga antaganden och mycket ”rubrikfiske”

    Svara
    1. Cilla

      Det går att räkna på med schablonsiffror, men det är mycket, mycket svårt att få precis sanna siffror. Alla i branschen vet att man måste vara försiktig med tolkning av slutsatser eftersom så mycket beror på systemgränser och typ av data som använts. Data i verifierade databaser har ofta en eftersläpning i tid, vilket gör att den senaste innovationerna eller förändringarna av tex. elmix inte kommer med. Den senaste data är å andra sidan inte kvalitetssäkrad, vilket gör att det inte är riktigt tillförlitlig där tex. tillverkare kan ha en tendens att använda glädjesiffror om sin egen miljöprestanda.

      För en enskild elbilsmodell är det supersvårt att veta exakta utsläpp eftersom CO2-utsläppen tex. beror på var battericellerna tillverkats (steget innan batterifabriken), dvs. av elmix och processer hos en underleverantör till en underleverantör till biltillverkaren. Att få fram rätt siffror kanske inte är görbart och då får man använda schabloner, men också vara medveten om att verkligheten kan vara båda bättre och sämre

  17. Sofia

    Ett tips är att söka på ”livscykelanalys” för solceller, elbilar och även annat. Tittade själv tidigare i höst på livscykelanalys för bilar. Verkar inte finnas något generellt svar, beror på vad man har för bil och vilken elbil man skulle välja, vilka behov och förutsättningar man har. Har man en dieselbil och det finns biodiesel att tanka i närheten kan det vara ett bättre alternativ. Eller om det är bensinbil och går att ställa om till etanol.

    Svara
  18. Engiftfribarndom

    Tilläggas att vi också har cykelkärra. Är bara yngsta som åkt i den då vi skaffade den förra året. Våra barn har alltid gått mycket och långa sträckor och klarade av att cykla 1,5 km till förskolan redan vid fyra års ålder så vi hade inget behov innan.
    Med cykelvagn kan vi lasta med saker då vi ska på utflykt vilket är perfekt. Fyndade den på Blocket för 700:-

    Vi ska flytta till en relativt platt stad men vet inte hur tungt det blir att ex handla med.en cykelkärra… Vi har ganska tunga cyklar från skeppshult dessutom (även dessa inköpta begagnat) men ville köpa miljösmart även second hand..

    Elcykel med cykelkärra är kanske det mest flexibla?

    Svara
  19. Miljöingenjören

    Hej Fru Minimalist! Roligt och viktigt att du tänker så mycket på miljörätta val! Ett litet inspel: När man frågar om nåt är bättre eller sämre, måste man veta vilken miljöaspekt man mäter i. De går inte riktigt att jämföra.

    *Utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar: Nog nästan direkt miljöplus att byta från bil till lådcykel (även eldriven).
    *Hushållning med naturresurser: Ev bättre att behålla bilen. Dock oklart eftersom varje mil innebär utvinning av olja. Behållandet av en bil innebär också framtida inköp av reservdelar, däck mm! En cykel innehåller ju mycket mindre material.
    *Utsläpp av miljögifter: Är väl främst tillverkningen av ett cykelbatteri som kan ge det, samt kanske av metallen till ramen. Ska återigen vägas mot de utsläpp som kan ske vid tillverkning av bränsle, reservdelar mm till bil. Inköp av svenska/europeiska varor ger större sannolikhet för miljöbra produktion.
    *Biologisk mångfald: Användning av konventionellt naturgummi är inte bra eftersom regnskog huggs ner för gummiplantager. Cykeldäck är mycket mindre än bildäck.
    *Osv…

    Sammanfattningsvis tror jag lådcykel vinner, även om den är eldriven. Ska iaf bli spännande att se hur ni landar!

    PS: Det ska såklart inte åligga privatpersoner att göra komplicerade avvägningar för all sin konsumtion! Viktigt att myndigheterna skapar styrmedel som gynnar miljöbra val.

    Svara
  20. Anette

    Ytterligare en fundering att ha i åtanke kring dessa frågor och intressanta tankar som kommit upp är de tragedier(mord, våldtäkter…) som tyvärr förekommer i vissa länder vid gruvbrytning av ex mineraler osv som behövs till batterier. Svåra frågor att hantera och fundera på. Tack för en läsvärd blogg och insta!

    Svara
  21. freezeman

    När det gäller solcell, vad man vill satsa på finns ännu en variant! Kolla upp solcellspark på Google. Man kan köpa andel och behöver då inte tänka på att ordna på eget tak. Funkar även i hyrd lägenhet.

    Svara
    1. Ola Lindberg

      Även jag har funderingar kring om det inte är bättre att köpa andel i solcellspark än att köpa egna celler som vi tänkte först.

  22. Ewi

    När nu folk nämner cykelvagn, håll koll på maximal lastvikt på respektive fordon. Min äldsta son var en större modell, längd o vikt som 2+ år över sin ålder. Vi kunde inte ha honom och lillebror i de vanliga billiga cykelvagnarna tillsammans när de var 5år och 2år pga att de översteg maxvikten ihop. Finns det maxvikt på lådcyklar?

    Vi löste det med sulky + ståbräda lite extra tid, sen cykel + cykelsits bakom den vuxne, från att äldsta var 6år.

    Bil köpte vi först när vi skaffade sommarstuga och behövde ta oss dit med 2 barn. Det gick helt enkelt ingen buss. Vår bil är tyvärr en väldigt gammal bensinhistoria från 1997, som var lite körd pga förre ägarn var en äldre tant boendes i stan. Vi köpte väldigt billigt och ska köra den tills den faller i bitar, sen får vi se. Den har liksom inget värde förutom att den funkar och är o-rostig… Förutom till sommarstugan under juli-aug då vi bor där ute 5-6v och behöver den för att ta oss till affären o liknande, kör vi dock bara bil max 15km/ vecka resten av året, så det gör inte så mycket att den tar typ 9lit bensin/100km blandad körning. Kostnaden för skatt, halvförsäkring o bensin gör det ändå till en relativt billig historia, bil-mässigt.

    Hemma i stan har däremot bostadsrättsföreningen ordnat både bergvärme och nu solceller på taket från i år, så det känns positivt.

    Svara
  23. Minna

    Lådcyklar av bra kvalitet (inte billiga kinesiska som också säljs mycket) har lång livslängd och går fint att köpa begagnade. Kolla lastcykelforum tex, gruppen Cykla med lastcykel här på fb. Skulle dock rekommendera en tvåhjulig. Mycket skönare att cykla på, bättre kontroll vid svängar och välter inte som en trehjuling. Maxvikt för lådcyklar av bra kvalitet är HÖG (ramen gjord av stål och tyngdpunkten låg) – inget problem med 3-4 barn. Går inte att jämföra med en cykelkärra, där man dessutom inte har någon som helst möjlighet att ha koll på barnen.

    Svara
  24. Anna

    Cykelvagn är väldigt smidigt med mindre barn. De sitter mer ombonat och har lättare för att sova en stund om det behövs. Men man behöver kolla maxlastgränsen väldigt noga. Två barn och lite packning och de överskrider maxgränsen ganska snabbt även på de cykelvagnar med hög maxgräns. Lådcykel räcker längre, man kan lasta större och tyngre barn. Här finns också bättre plats för klumpigare saker som en pulkor och dyl. Köpte själv tyvärr en Cargobike och den är rent ut sagt skräp. Gå upp i pris så finns det förhoppningsvis även ett andrahandsvärde den dagen man själv är färdig med den. Kolla också noga hur tex regnskyddet ser ut. Cargobike har ett i ett helt stycke och det är hopplöst. Något som går att öppna på sidorna hade varit mycket trevligare och mer praktiskt. Något att kolla på är också bredden på sittutrymmet. Vår har två ”sittplankor”, hade barnen behövt samsas på samma hade det blivit trångt (och bråkigt) nu när de är 4 och 7 år. Nu är 7-åringens cykel för stor men länge kunde barnen cykla/sparkcykla själva på utflykter och när de tröttnade lastade vi bara ner både barn och cyklar i lådcykeln. Det funkar inte i cykelkärran!

    Svara
  25. Johan

    Lådcykel eller cykelkärra? Tror på cykelkärra om man tänker sig att cykelpendla till jobbet, då kan man koppla loss den på förskolan och fortsätta till jobbet. Har man inga sådana ambitioner så är nog elassisterad lådcykel bättre.

    Köpa elbil eller köra vidare på gammal bensinbil? Här tror jag det är bättre att köra på bensinbilen till dess livslängd är förbrukad och sen köpa elbil, istället för att köpa ny elbil. På så vis byts fordonsflottan ut successivt och befintliga bilar utnyttjas fullt ut.

    Solceller eller inte? Tror absolut på solceller om ni har råd. De tjänar igen sig själva på 10-15 år och de håller i minst 25 år. Sen tror jag absolut att det kan bli en snackis i området och ni kan bli föregångare..

    Svara
  26. Moa

    Det blir nog mer cyklat oavsett om det är lådcykel eller cykelkärra om man först säljer bilen tänker jag. Då faller ju frågan om elbil eller vanlig bil bort dessutom. Ett problem mindre! I mitt fall så blir det inte mycket cyklat eftersom kollektivtrafiken där jag bor är så bra, men i gengäld blir det inte mycket bilat heller. Jag tänker ständigt att jag borde hyra bil och storhandla eller åka på utflykt utanför kollektivtrafikens område, men det blir liksom aldrig av. Så framgångsreceptet med cykel borde vara 1) ingen bil 2) inget månadskort på kollektivtrafiken.

    Solceller är så trevliga, om jag ägde ett tak samt pengar att köpa solceller för skulle jag satsa på det mycket på grund av coolhetsfaktorn. Intressant kommentar ovan angående andelar i solcellsparker, det vore kanske något för mig. :)

    Svara

Lämna ett svar