Varning för kvällshopping

På kvällen är de flestas beslutsenergi som lägst vilket lätt kan leda till att sämre beslut fattas. Detta vet app-tillverkare och marknadsföringsavdelningar och försöker få dig att fatta dåliga konsumtionsbeslut när du är som mest mottaglig och har som minst mentalt motstånd. Låt mig förklara.

När du kliver upp på morgonen är du som ett fulladdat mobilbatteri. 100 % redo för dagen (okej kanske inte vi småbarnsföräldrar, men maximalt laddad utifrån livsfas ;) ). I takt med att du behöver välja och fatta olika beslut under dagen så töms batteriet allt mer och minskar från de 100 % som vi startade dagen med.

För någon med stor garderob att välja kläder ur, som brukar äta olika frukostar och variera frisyren varje dag, kan det gå åt många procents beslutsenergi redan innan de ens lämnat hemmet. Detta är en anledning till att jag har en liten minimalistisk garderob och att vi äter i princip samma frukost varje vardagsmorgon (havregrynsgröt, däremot aldrig havregrynsgröt på helger ;) ). Jag prioriterar helt enkelt att lägga min beslutsenergi på annat under dagen.

Efter en dag med många olika typer av intryck, många beslut som fattats av såväl privat karaktär som arbetsrelaterade, så kan hjärnan vara helt slutkörd, även utan att du känner dig fysiskt trött. På kvällen är du därför extra mottaglig för reklambudskap och risken är större att du fattar dåliga köpbeslut och helt enkelt konsumerar onödiga prylar och kläder du egentligen inte behöver.

Om du lär dig att se detta mönster, hur du på kvällen kanske lättare lägger bud på Tradera, faller för rabatter och lockande reklambudskap eller bara köper saker du egentligen inte behöver. Så kan du justera beteendet. Helt enkelt låta bli att konsumera på kvällarna och inse att det inte är fördelaktigt för varken dig, din plånbok eller miljön. Utan istället om du behöver konsumera, avsätta tid för det när du är pigg, utvilad och hjärnan kan fatta klokare köpbeslut grundat på konkreta behov.

Och ett annat tips är såklart att förenkla livet på punkter där du inte vill lägga beslutsenergi. Minimera garderoben så att valen är färre, eller häng fram dagens outfit dagen innan, exempelvis.

Brukar du konsumera mindre bra saker om just kvällarna? Eller när på dygnet (eller kanske en viss årstid?) sker din minst behovsstyrda konsumtion?

6 tankar kring ”Varning för kvällshopping

  1. K

    Ojojoj vad klockrent detta inlägg var. Fick ett ”passapå- bara ikväll ” från en sportkedja. Hamnade i slentriansök innan jag tröttnade och gick vidare. Snacka om att jag högg på betet direkt. Trött, precis så. Då fångas jag.
    Så tack! Detta var precis vad jag behövde.

    Svara
    1. Fru Minimalist Inläggsförfattare

      Kul att höra att inlägget var klockrent och att det påverkade dig åt ”rätt” håll utifrån en miljö- och plånbokssyn. :)

  2. M.tina

    Åh tack! Ett oerhört inspirerande inlägg som vanligt :) Känner så igen mig, även om jag inte konsumerar mycket numera. Fick mig helt klart en tankeställare att detta varit fallet många ggr. Däremot har jag nog inte reflekterat över det innan, att flertalet köp skett kvällstid pga att jag varit trött och då inte tänkt igenom mina köp på samma sätt som jag skulle gjort annars. Helt klart värt att vara medveten om i framtiden :)

    Svara
  3. Herr IGMR

    Detta är väl känt och bra att du tar upp det. Många har också lite down time på kvällen som företagen gärna vill komma åt. Det är lättare att nå fram till dig helt enkelt.

    Ett bra sätt är att helt ta bort alla reklammail. Avanmäl dig på allt som kommer istället för att klicka på länkarna. Det ger en annan positiv känsla som stannar längre.

    Svara
    1. K

      Herr IGMR – först, tack för en härlig blogg. Jag följer inte många men den är värd att läsa!
      För det andra, jag avregistrerade mig för något år sedan, så skönt, precis som du säger. Sedan köper man något online och vips är man med i utskicken igen. Behöver göra en ny runda mef avregistrering inser jag.

  4. Herr IGMR

    @K Jag arbetar själv inom retail och dessa utskick är guld värda. Så många som nappar på dem och företaget håller sig top of mind hos kunden. Kundklubbsmedlemmar är ytterligare ett steg upp. Dessa köper man ofta genom riktade ”bli medlem och få X antal % rabatt”. Sedan kan man bomba på med mail. Så ja – det är bra att avregistrera sig :)

    Och tack för tacket :) Blir så glad att läsa att någon gillar det som skrivs på min blogg.

    Svara

Lämna ett svar