Under semestern ska staketet målas om, släkten besökas, sommarstugans tak lagas. Det vore dessutom skönt att rensa rejält i förrådet, linneskåpet och kökslådorna, nu när du äntligen är ledig och har tid. Kanske laga lite kläder som blivit liggandes och rensa i sladdlådan. Och framkalla fotona från förra sommaren. Och koppla av genom att läsa den växande högen med olästa tidningar. För på semestern har du ju all tid i världen att pyssla och ta hand om allt man inte hunnit med att göra i vardagen.
Gör du också en lång fysisk eller mental to-do-lista inför semestern på allt du skulle vilja hinna med och få gjort? Tidigare hade jag alltid en sådan lista. Saker jag inte hunnit med under vintern och våren utan skjutit framför mig vecka efter vecka, månad efter månad. Vissa var av karaktären större projekt och andra betydligt mindre men ändå för ansträngande för att orka ta sig an dem när vardagen snurrar på.
Sedan ett år tillbaka har jag en helt annan strategi. Cirka en till två månader innan det är dags för semester sätter jag mig ner och skriver en liknande to-do-lista. Skillnaden är att jag nu planerar in sakerna jag vill ha gjort helgerna eller kvällarna som är kvar innan semestern börjar. När det sedan är dags för semester är listan avbockad och klar och jag kan vara helt ledig under semestern.
Här är ett utdrag från saker som står på min to-do att göra innan semestern börjar i mitten av juli:
Framkalla foton från våra resor 2013. Detta har legat över mig först sedan långresan förra våren och sedan på nytt efter safariresan över jul. Eftersom vi semestrade i sex länder i tre olika omgångar förra året så fanns det en hel del foton att gå igenom. Dagens digitalkameror har otroligt många fördelar men de skapar också stora mängder foton att på ett eller annat sätt processa. Check!
Göra i ordning cykeln. Då cykeln bara används under sommarmånaderna brukar den behöva såväl rengöring med våt trasa som luft i däcken innan den börjar användas. Som de minimalister vi är äger vi ingen cykelpump men däremot har vi två ”cykelpumpstationer” på gångavstånd från vår bostad. Det gäller bara att ta sig tiden och komma sig för innan vi plötsligt vill göra en somrig cykelutflykt. Check!
Handtvätta två klädesplagg. Jag har bara ett fåtal klädesplagg som kräver handtvätt eftersom jag numera brukar undvika att köpa den typen av kläder av anledning att de alltid blir liggandes. Efter midsommarhelgen planerar jag kunna bocka av denna to-do.
Olja in balkongmöbler. Vi hann inte göra detta i samband med att möblerna plockades fram och började användas i maj så det behöver göras närmsta helgerna bara vädret tillåter.
Är du en prestationsprins eller prinsessa som vill kunna bocka av saker och känna att du åstadkommer något även under din lediga tid? Eller kan du med ro och gott samvete ligga en hel dag i hängmattan eller solstolen och lyssna på ljuden, läsa en bok och vila upp dig inför höstens jobb och nya utmaningar?
Hur ser ni som minimalister på ägandet av en sommarstuga? Onödigt extraarbete? Bättre att ha ett bra åretruntboende?
Vi funderade på sommarstuga men jag insåg att jag aldrig skulle orka. Då blev det en bättre begagnad husvagn m stort förtält uppställd på vår favoritcamping 2 mil från oss. En liten camping mitt i Höga kusten. Nära båda berg å hav. Så prisvärt!!!
Låter som ett toppenalternativ och bra tips! :)
Detta var en bra idé! Det ska jag ta med mig till nästa år. I år klarar jag mig på att större delen av semestern tillbringas på annan ort. Där kan jag inte fixa så mycket utan måste mest lata mig. :-)
Tänkte igår på vad jag kunde åstadkomma (spontant ordval – redan där avslöjar jag mig som en som tycker att saker ska klaras av på semestern) under alla sonens tupplurar på hotellrummet. Rensa bilderna på telefonen, sortera och rensa mail, styra upp I-tunes, blogga, rensa ut gamla dokument… Eller så skulle jag ju kunna sova igen alla timmar jag missat under de senaste åren.
Det värsta är ju när folk säger att de behöver semester efter semestern. Tidigare år har min sambo ofta tyckt att det är mer vilsamt att jobba än att fara land och rike runt med mig på semestern. I år har vi dock en annan planering. Vi skyller på 1-åringen men egentligen tror jag det mest är min sambo som vill vila eller resa i lugnare tempo :-)
Vilsam midsommar på er!
Jag hinner allt jag behöver göra under resten av året som tur är. Jag har en rolig att-göra-lista istället, med utflyktsmål och evenemang istället:). Har dock två föräldrar som gärna sparar allt till semestern och tycker att en annan borde spendera sina dyrbara dagar med att lägga om tak och renovera annex. Så man slipper inte alltid jobb bara för man själv inte har några;).
Under en längre tid upplevde jag att huvudet var fullt av ”att göra saker”. Det blev så mycket surdegar till slut att jag inte fick något gjort alls. Jag började gå hos en coach och vi tog tag i problemet. Det jag gjorde var:
1. Lista alla saker som far runt i mitt huvud. Stort som smått och i den ordning de dyker upp. Det var allt från ”bli president” till ”Måla naglarna”
2. Jag gick igenom listan och poängsatte varje grej med ett värde 1-5 där 1 = inte alls bråttom och 5 = bråttom
3. Jag gick igenom listan och poängsatte varje grej med ett värde 1-5 där 1 = jättetråkigt och 5 = riktigt roligt
4. Nu kunde jag dela upp alla aktiviteter i prioritetsgrupper. Prio 1 blev det som var bråttom och roligt
5. Eftersom att listan blev väldigt lång så satte jag sedan kategorier på varje grej (Jobb, ekonomi, bilen, huset, mental hälsa, fysisk hälsa mm). Nu kan jag sortera listan utifrån vad jag vill ta tag i.
6. Sedan satte jag en storlek på varje grej (Omedelbar, liten, medel, stor, bryt ner) så att jag har en gissning om hur stor aktiviteten är när jag tar tag i den. Det är ju bra om man har en rimlig chans att slutföra den när man tar tag i den.
7. Så satte jag mig ner och definierade upp ett antal mål jag känner att jag vill jobba mot. ett karriärsmål, ett hälsomål, ett ekonomiskt mål m. fl.
8. Sedan gick jag igenom listan och bedömde huruvida varje sak på listan skulle ta mig mot något av dessa mål eller ej. Om den tar mig mot ett mål så noterar jag vilket mål det är så att jag kan lista alla saker som tar mig mot ett specifikt mål. Inte alla saker gick att koppla mot ett mål. Några måste jag göra ändå och dem noterade jag som måsten. Andra saker vill jag verkligen göra ändå och dem noterar jag som ”Vill”.
9. slutligen för att sätta lite extra fart på slutförandet av saker så satte jag en deadline på varje grej.
Listan hanterar jag i Excel där det är lätt att filtrera och strukturera. Jag använder en hel del formatering för att highlighta de saker vars deadline närmar sig eller har extra hög prio.
Detta har resulterat i att jag fått en massa saker gjorda och en hel del saker har jag bara strukit då det inte längre kändes viktiga. Mitt huvud är nu fritt att jobba ostört från alla borden som tidigare snurrat runt. Nu finns alla borden i Excel istället. Känns superskönt!
Tyvärr verkar inte inflödet av saker sina direkt :-)
Gillade upplägget. Ska nog försöka mig på det